دانش آموختگان حقوق بشر ممنوع الملاقات اند

نویسنده
نادر کرمی

» مادر روزبه کریمی در مصاحبه با روز:

روزبه کریمی، روزنامه نگار و عضو سازمان دانش آموختگان ایران و همسرش فروغ میرزایی که وکیل دادگستری است از جمله بازداشت شدگان در موج گسترده دستگیری ها پس از عاشورای خونین تهران هستند. بامنصوره موفقی، مادر روزبه کریمی در مورد دستگیری پسر و عروس اش سخن گفته ایم. خانم موفقی می گوید: “روزبه و همسرش ممنوع‌الملاقات هستند.”

این زوج که هر دو دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر هستند، شامگاه روز جمعه 11 دی ماه در منزلشان در تهران بازداشت شدند. سیامک کریمی، برادر روزبه کریمی که خود از دانشجویان ستاره دار است، روز دوشنبه 14 دی در گفتگویی با ادوارنیوز خبر داده بود که علاوه بر برادر و همسر برادرش، چندتن از مهمانان آنان نیز بازداشت شده اند که هنوز اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.

منصوره موفقی، مادر روزبه کریمی، در مصاحبه  با روز، با اشاره به اینکه فرزندش عصر روز دوشنبه برای دومین بار در طول مدت بازداشتش تماس بسیار کوتاهی با خانواده داشته است، آخرین وضعیت این روزنامه نگار و همسرش فروغ میرزایی را چنین تشریح می کند: “روزبه طی این تماس وضعیت عمومی خود و همسرش را خوب دانست اما نسبت به اتهام منتسب به خود و دلیل بازداشتش اعلام بی اطلاعی کرد”.

 وی می افزاید: “با توجه به اینکه 11 روز از بازداشت فرزندم و همسر وی می گذرد هنوز اتهام پسرم را نمی دانم و این موجب نگرانی ما شده است”.

مادر روزبه کریمی همچنین از پیگیری های خود و وکلای روزبه کریمی و فروغ میرزایی خبر می دهد: “با پیگیری‌های مجدانه وکلای فرزندم، موفق شدیم تا نامه‌ای مبنی بر ملاقات وکلا با پسرم و همسرش را در روز جاری از مس‍وولان ذیربط اخذ کنیم، اما به هنگام مراجعه وکلا به بازداشتگاه اوین به آن‌ها گفتند که روزبه و همسرش ممنوع‌الملاقات هستند”.

وی همچنین درباره علت ممنوع‌الملاقات بودن این دو فعال حقوق بشر خاطر نشان می کند: “وکلا هم همین سئوال را پرسیده‌اند اما مسوولان زندان اوین در پاسخ به آنها می‌گویند که ممنوع‌الملاقات بودن بازداشت‌شدگان بند 209 صرفا به ما ابلاغ شده و با توجه به اینکه اداره این زندان بر عهده مقامات امنیتی است، از توضیح بیشتر در این‌باره سرباز می‌زنند”.

خانم موفقی سپس با اشاره به مراجعات مکررش به دادسرای انقلاب می گوید: “دادسرای امنیت دادگاه انقلاب طی روزهای جاری به بازداشتگاه اوین منتقل شده، اما به هنگام مراجعه ما و وکلا به دادسرا، حتی اجازه‌ی ملاقات وکلا با بازپرس مربوطه را نیز نمی‌دهند که این موضوع برای ما نگرانی و اضطراب شدیدی به وجود آورده است”.

خانم موفقی در مورد وضعیت فروغ میرزایی نیز می گوید: “خانم میرزایی پس از اولین تماسش در اولین روز بازداشت، هنوز تماس دیگری با خانواده‌اش نداشته و این در حالی‌ست که زندانیان از حق قانونی تماس مرتب با خانوده‌های خود برخوردارند”.

وی همچنین با اشاره به بیماری فرزندش می افزاید: “پسرم سال‌هاست که از بیماری های شدید گوارشی رنج می‌برد و به همین جهت از مسوولان می‌خواهم تا نسبت به سلامت او حساس باشند، چرا که سلامتی زندانیان بر عهده زندانبانان است”.

وی همچنین اظهار امیدواری می کندکه: “با توجه به اینکه در طی سال‌های اخیر فعالیت‌های پسرم در قالب روزنامه‌نگاری و همسرش نیز در کسوت وکالت، قانونی بوده و تمامی مسائل مربوط به این فعالیت‌ها شفاف و مشخص بوده است. اکنون هم چشم انتظار آزادی روزبه و همسرش هستم، چرا که معتقدم تلاش مسوولان در این زمینه کاملا راه‌گشاست”.