دانشگاه آزاد علیه دولت کودتا به پاخاست

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» در میان حمله بسیجیان و امنیتی ها

در سومین هفته از سال تحصیلی جدید هزاران دانشجوی واحد مرکزی دانشگاه آزاد تهران با برگزاری چندین تجمع مسالمت آمیز به اعتراضات گسترده دانشجویی دانشگاه های کشور علیه دولت کودتا پیوستند. دانشجویان معترض دانشگاه آزاد در این تجمعات که با حمله نیروهای بسیجی ولباس شخصی ها مواجه شد با دادن شعارهایی علیه دولت کودتا، در اعتراض به وضعیت جامعه و دانشگاه ها، برحمایت قاطع خود از مواضع موسوی و کروبی تاکید کردند. واحد مرکزی دانشگاه آزاد و خیابانهای اطراف و منتهی به واحد مرکزی هم کنون در کنترل کامل نیروهای بسیجی و امنیتی است.

 

گزارشات منابع متعدد خبری از برگزاری چندین تجمع دانشجوئی در واحد مرکزی دانشگاه آزاد واقع در غرب تهران، حاکی از آن است که علاوه بر دانشگاه های صنعتی شریف، پردیس و دانشکده علوم اجتماعی، جو امنیتی بی سابقه ای طی هفته گذشته بر دانشگاه آزاد حکم فرما شده به طوری که عبور و مرور دانشجویان به محوطه واحد مرکزی دانشگاه آزاد به سختی انجام می شود. در چند روز گذشته از ورود تعداد بی شماری از دانشجویان به این واحد توسط بسیج دانشجوئی و حراست ها جلوگیری به عمل آمده است.

 

این برخوردها در حالی شروع شده که روز سه شنبه تجمع دانشجویان واحد مرکزی دانشگاه آزادکه با حضور بیش از دو هزار نفر دانشجو برگزار شد با حمله نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها به خشونت کشیده شد و دست کم ده تن از دانشجویان معترض زخمی شدند؛ برخی منابع هم از دستگیری یک دانشجو و انتقال وی به بازداشتگاه کوچکی در دفتر نمایندگی رهبری دراین دانشگاه،خبر داده اند.

 

آغاز تجمعات

 

بنابر آنچه از تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران طی چند روز گذشته منتشر شده، دانشجویان این دانشگاه از اول هفته جاری در اعتراض به احضار دست کم بیست تن از دانشجویانی که در اعتراضات مردمی اخیر در اعتراض به کودتای انتخاباتی شرکت کرده بودند، تجمعات خودجوش و مسالمت آمیزی در صحن واحد مرکزی این دانشگاه با سردادن شعارهائی در حمایت از موسوی و کروبی آغاز کردند.

دانشجویان معترض یکی از علل برگزاری اولین تجمع اعتراضی خود در روز شنبه را احضار و تهدید همکلاسی های خود توسط حراست و رئیس این دانشگاه عنوان کردند. این دانشجویان همچنین در این تجمع با توجه به سنگینی فضای دانشگاه و حضور گسترده نیروهای بسیجی که فضای حاکم بر دانشگاه های کشور در آغاز سال تحصیلی راغیر قابل تحمل کرده است، هشدار داده بودند که در صورت ادامه این وضعیت به تجمعات خود جوش خود ادامه خواهند داد.

 

به این ترتیب دومین تجمع دانشجویان واحد مرکزی دانشگاه آزاد از ساعات اولیه صبح دوشنبه در صحن این دانشگاه برگزار شد. در این تجمع دانشجویان ضمن سر دادن شعارهایی علیه دولت کودتا، خواستار آزادی دکتر فیاض زاهد، استاد تاریخ این دانشگاه شدند که از بیست و پنج شهریورماه گذشته در بازداشت بسر می برد. دانشجویان معترض همچنین با انتشار فراخوانی اعلام کردند که تجمعاتی دیگری نیز برگزار خواهند کرد.

 

به دنبال فراخوان روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه آزاد، روز سه شنبه بالغ بر دو هزار دانشجوی معترض از ساعت 12 ظهر سومین تجمع خود را در صحن این دانشگاه آغاز کردند. این تجمع بلافاصله از سوی صدها تن از نیروهای لباس شخصی و نیروهای بسیج دانشجوئی که از دانشگاه های دیگر به منظور مقابل با این تجمع به آنجا انتقال داده شده بودند، محاصره شد و دانشجویان معترض از سوی آنان و با گاز اشک آور و گاز فلفل و باتوم مورد حمله قرارگرفتند. خبر ها حاکی ست که در این زد و خوردها تعداد نا مشخصی از دانشجویان زخمی و دچار گازگرفتگی شدند اما به دلیل مقاومت دانشجویان در مقابل نیروهای حمله کننده هیچ دانشجویی دستگیر نشد.

 

تقابل شعارها

دانشجویان واحد مرکزی دانشگاه آزاد در این تجمع در حالی که نمادهای سبز و تصاویری از رهبران جنبش سبز در دست داشتند، با دادن شعارهایی علیه دولت کودتا به فضای خفقان آور حاکم بر دانشگاه ها و جامعه اعتراض کردند و با سر دادن شعار و خواندن سرود یار دبستانی من بر حمایت قاطع خود از خاتمی، موسوی و کروبی تاکید کردند.

 

دانشجویان همچنین از شجاعت مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در افشای جنایات اخیر، به ویژه ماجرای تجاوز به بازداشت شگان بازداشتگاه کهریزک قدردانی و تاکید کردند که تا مشخص شدن پرونده این جنایات از مواضع کروبی در این خصوص پشتیبانی خواهند کرد. دانشجویان همچنین بر ادامه مبارزه جنبش سبز مردم علیه دولت کودتا نیز تاکید و خواستار تقویت این جنبش در همه زمینه ها از سوی گروه های سیاسی و دانشجوئی شدند.

 

به دنبال شعار ها، سرودها و پیام های دانشجویان معترض، بسیج دانشجوئی نیز با کمک و حمایت نیروهای لباس شخصی در یکی از سالن ها ابتدا به بهانه سالروز شهادت امام صادق اقدام به برگزاری یک مراسم نمایشی کردند و سپس با دادن شعارهمیشگی مرگ بر منافق به مقابله با شعارهای ضد دولتی دانشجویان پرداختند و سپس به بهانه اینکه دانشجویان معترض می خواهند تجمع شان را به خیابان های اطراف دانشگاه بکشانند و اقدام به برگزاری جشن تولد برای خاتمی بکنند، با چراغ سبز ریاست دانشگاه و حمایت و همراهی نیروهای لباس شخصی و حراست ابتدا درب های اصلی صحن دانشگاه را بستند و سپیس با گاز اشک آور و گاز فلفل به تجمع آرام دانشجویان حمله ور شدند.

 

دانشجویان واحد مرکزی دانشگاه آزاد تهران قبل از متفرق شدن، از دانشجویان دانشگاه آزاد در سراسر کشور خواستند که به شیوه های مسالمت جویانه به حمایت از تجمعات دانشجوئی دانشگاه آزاد تهران و سایر دانشگاه ها کشور بپردازند و اجازه ندهند که فضای خفقان فعلی در دانشگاه بیشتر ازاین گسترش یابد.

 

قابل ذکر است که واحد مرکزی دانشگاه آزاد و خیابان های منتهی به آن از روز سه شنبه تا زمان تهیه این گزارش در کنترل کامل ماموران بسیجی و امنیتی بوده به طوری که حتی رفت آمد شهروندان عادی غرب تهران در خیابان های اطراف این دانشگاه نیز مختل شده است.

 

واکنش ها به حمله بسیجیان

حمله بسیج دانشجوئی با گاز اشک آور و گاز فلفل به تجمع مسالمت آمیز دانشجویان معترض واحد مرکزی دانشگاه آزاد، با پشتیبانی نیروهای لباس شخصی حاضر در محوطه این دانشگاه و با آگاهی و رضایت رئیس دانشگاه، با واکنش اعتراضی گروه ها وتشکل های مختلفی دانشجوئی روبرو شد.

 

از سوی دیگر برخی منابع معتبر اصلاح طلب نیز با انتشار گزارشات مختلفی از چگونگی برخورد نیروهای بسیج با تجمعات این دانشجویان، این پرسش را مطرح کردند: که چرا باید دانشجویان بسیجی مواد خطرناکی هچون گاز اشک آور ، گاز فلفل و باتوم را در محیط دانشگاه در اختیار داشته باشند و در برخورد با دانشجویان عادی به کار ببرند؟

 

این منابع همچنین با تشریح بخش دیگری از برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان معترض توسط بسیج دانشجوئی و سایر نیروهای خودسر که با آغاز سال تحصیلی در دانشگاه ها پرسه می زنند؛ حمله اخیر به تجمع دانشجویان معترض دانشگاه آزاد تهران را درراستای اجرای دستور اخیر فرمانده کل سپاه پاسداران مبنی بر اینکه بسیج برای برخورد با حرکت های اعتراضی در دانشگاه ها منتظر دستور مافوق نباشد، دانسته اند.

 

به دنبال اعتراضات اخیر مردمی و حضور پر شور دانشجویان و همچنین آغاز سال تحصیلی و شکل گیری گسترده اعتراضات دانشجوئی در دانشگاه های مختلف تهران و چندین شهر بزرگ دیگر کشور،برخی از مقامات ارشد نظامی حامی احمدی نژاد از جمله فرماندهان سپاه، بسیج و حتی پلیس چندین بار علنا دانشجویان را تهدید به برخودهای تند و خشن کرده اند