همزمان با دعوت خامنه ای، مرزها بسته و انفجار در عراق ‎

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» در مسیر زایران ایرانی دو انفجار رخ داد

آیت‌الله خامنه‌ای صبح دوشنبه در جلسه‌ی درس خارج فقه، پدیده‌ی بی‌نظیر و حرکت عظیم و پُرمعنای راه‌پیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواند و به جمع تبلیغات برای حضور هر چه بیشتر مردم در کربلا تاکید کرد تا نمایشی دوباره برای قدرت شیعیان و جمهوری اسلامی باشد اما همزمان با سخنان وی دو انفجار و چندین عملیات ایذایی توسط مردم و دسته جات غیرشیعی عراق فضا را به هم ریخت و چند کشته و زخمی گذاشت.

در همین زمان اعلام شد دولت مرزهای رسمی خود را به روی زایران ایرانی بسته و به دلیل اتمام سهیمه یک میلیونی قرار داشته شده، اعلام داشت که تا پایان روز جمعه هم مرزها بسته خواهد بود.

خامنه‌ای چنان که خبرگزاری ها نوشتند در سخنان خود با اشاره به بزرگواری و محبت مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین، به کسانی که توفیق حضور در این حرکت پر معنا و پر مغز را پیدا کرده‌اند توصیه کرد این فرصت را مغتنم بشمارند و گفت: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم.

این تبلیغات و لشکرکشی عظیمی که از ماه ها قبل علیرغم بی میلی دولت عراق برنامه ریزی شد و بسیج و سپاه هم مامور تامین امنیت آن شدند در ماه های اخیر با مقاومتی از سوی دولت بغداد روبرو شد که مقررات ویزا را که در زمان دولت المالکی برای ایرانی ها لغو شده بود دوباره برقرار کرد و در حالی که گروه های تندرو روش های تندتری را برای مقابله با دولت جانشین مالکی در نظر داشتند، دولت در پایان مذاکرات خود با مقامات عراقی اعلام داشت که به تصمیم بغداد تن می دهد. گرچه روزنامه های تندرو و اصولگرا در ادامه تبلیغات اربعینی خود از احتمال حضور یک و نیم میلیون نفر در سفر به عتبات نوشتند و مراکز متعدد به تشویق و ترغیب مردم به این سفر مبادرت کردند.

نکته مهم در درس خارج خامنه ای اشاره وی به ضوابط و مقررات بود که گفت : دولت در خصوص خروج از کشور مقرراتی معین کرده که حتماً باید مراعات شود و حرکت خارج از این ضوابط مطلوب نیست. به این ترتیب وی مقرراتی را که دولت بغداد وضع کرد به دولت جمهوری اسلامی نسبت داد و از مردم خواست بدان تن دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این انفجار در یک ایست بازرسی در مسیر زائران حسینی در منطقه الشعب در شمال بغداد بوقوع پیوست.

به گفته مقامات پلیس عراق، ۴ سرباز در میان کشته شدگان به چشم می‌خورند. مشخص نشده که سربازها ایرانی هستند یا عراقی.

این اولین انفجار بزرگ در مسیر کاروان زائران حسینی در سال جاری به شمار می‌آید؛ اما وزارت کشور عراق ظهر دوشنبه از وقوع انفجاری دیگری در غرب بغداد خبر داد. در این انفجار دو نفر کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

یکی از مقامات وزارت کشور عراق گفت صبح دوشنبه نیز انفجاری در منطقه عامریه در غرب بغداد روی داد که در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند و هفت تن دیگر مجروح شدند.

به گفته وی، نیروهای امنیتی و امدادی با حضور در محل انفجار، مجروحان را به مراکز درمانی منتقل کردند.

همشهری آن لاین از قول دانایی‌فر سفیر ایران در عراق، کشته شدن زائران عتبات عالیات به ویژه زائران ایرانی در حمله انتحاری عصر روز دوشنبه در جنوب غرب بغداد را رد کرد. اما منابع مطلع تاکید کرده اند که انفجار منطقه الشعب در مسیر حرکت دسته های ایرانی بوده که تعدادی از آنان زخمی شده اند.