عدم تحمل فعالیت‌ مرموزانه خاتمی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادامه‌ی حملات اصولگرایان

انتقادهای اصول‌گرایان از محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین گویا تمامی ندارد و با نزدیک شدن به سال‌روز راه‌پیمایی ۹ دی بیشتر هم می‌شود. محمدنبی حبیبی،دبیرکل حزب موتلفه، گفته است که سخنان خاتمی نمی‌تواند “لکه ننگ فتنه” را از دامان اصلاح طلبان پاک کند و محمداسماعیل کوثری هم گفته “نظام و مردم” تحمل “فعالیت‌های مرموزانه” رییس‌جمهور دوران اصلاحات را ندارد.

کوثری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، در گفت‌وگو با وب‌سایت دانا،درباره خاتمی گفت: “امروز نباید فراموش‌مان شود که امثال محمد خاتمی نیز جزء عاملین اصلی فتنه هستد که امروز در سایه برخی بی تدبیری‌ها آزادانه در حال اظهارنظر در رسانه‌ها می‌باشند. مردم که تاب تحمل فتنه ۸۸ را نداشتند به خیابان ریختند و حماسه ۹ دی را به وجود آوردند، امروز نیز اگر امثال خاتمی مراقب تحرکات خود نباشند هم نظام و هم مردم دیگر تحمل چنین فعالیت‌های مرموزانه و ضد نظام را نخواهند داشت”.

هم‌زمان محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلام، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به سخنان خاتمی در دیدار با جمعی از دانشجویان، خواستار آن شد که محمد خاتمی “در یک اظهارنظر و بیانیه رسمی از فتنه گران اعلام برائت کند”.

دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به این‌که “لکه ننگ فتنه‌گری به دامن برخی از اصلاح‌طلبان وجود دارد”، سخنان اخیر خاتمی درباره مخالفت با براندازی از سوی اصلاح‌طلبان را “صحبت در پس پرده” توصیف کرد و گفت: “خاتمی و دوستانش تاکنون این کار را انجام ندادند؛ بنابراین این اظهارات نمی‌تواند لکه ننگ فتنه‌گری را از دامان اصلاح طلبان پاک کند”.

اشاره حبیبی به دیداری است که خاتمی با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی داشت. او در این دیدار،درباره نسبت اصلاح‌طلبان با جمهوری اسلامی و براندازی گفته بود: “اصلاح‌طلبان بارها گفته‌اند با براندازی و براندازان مخالفند. براندازان جایی در میان جامعه ندارند. ما این کشور و نظام و پیشرفت آن را می‌خواهیم و همه در چارچوب این قانون اساسی حرکت می‌کنیم، ممکن است نقد به قانون اساسی هم مطرح باشد اما مبنای حرکت در جامعه قانون اساسی است و قانون اساسی ظرف یک بار مصرف نیست که دور بیندازیم و ما پایبند به این قانون اساسی هستیم و می‌گوییم هر کسی به این قانون پایبند باشد با هر عقیده‌ای، شهروند جمهوری اسلامی است و از همه حقوق شهروندی باید برخوردار باشد و اگر دیگران چیز دیگری می گویند اختلاف ما در همین‌جاست و باید صبوری و گفت وگو کنیم”.

هم‌زمان کاظم انبارلویی نیز در سرمقاله روزنامه رسالت - نزدیک به حزب موتلفه - در واکنش به سخنان خاتمی نوشت: “جناب آقای خاتمی از کدام نظام سخن می‌گویند و مدافع کدام نظام هستند؟ مگر می شود چشم را بر وقایع تلخ ۸ ماهه پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بست؟ چه کسانی بودند که با رمز “تقلب” به خیابا‌ن‌ها آمدند و اقتدار ملی و امنیت نظام را به چالش کشاندند”.

این چندمین بار در هفته‌های اخیر است که خاتمی با انتقادهای اصول‌گرایان مواجه می‌شود و آن‌ها خواستار موضع‌گیری او درباره اعتراض‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ می‌شوند. انتشار اخباری درباره فعال شدن اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم با محوریت خاتمی، این انتقادها را شدت بخشیده.

فعال شدن اصلاح‌طلبان و بخصوص خاتمی، چندان به مذاق اصول‌گرایان خوش نیامده. در ماه‌های گذشته چندین بار نقل‌قول‌هایی از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، علیه وی مطرح شده است.

از آن جمله حمید رسایی، نماینده مجلس، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که محمد خاتمی “باغی بر نظام اسلامی” است؛ نقل‌قولی که از سوی دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی تکذیب نشد و چندمین نقل‌قول از این دست بود.

رسایی در سرمقاله نشریه ۹ دی نوشت حسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی، در زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان بستری بود، از وی درخواست کرد که به خاتمی اجازه دهد تا به ملاقات او بیاید.

اما رهبر جمهوری‌اسلامی در پاسخ به این درخواست گفت: “ایشان (خاتمی) باغی بر نظام اسلامی است و شرط بازگشت، عمل به همان آیه کریمه الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا است”.

پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و اعتراض‌ها به نتایج آن از سوی موسوی و کروبی، اصول‌گرایان از خاتمی به عنوان یکی از افرادی نام می‌برند که در این اعتراض‌ها نقش اصلی را داشته است.

در تابستان سال جاری هم ده نماینده مجلس خواستار اجرای حکم “ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی” خاتمی شده بودند؛ آنها به دولت در این زمینه تذکر داده و این حکم را مربوط به شورای عالی امنیت ملی دانسته بودند.

خاتمی در سال ۹۰ و در انتخابات مجلس نهم -ـ که با عدم شرکت بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز همراه بود - شرکت کرد. او همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز از سوی برخی حامیان خود برای حضور در عرصه دعوت شد، اما در نهایت از کاندیداتوری در انتخابات اجتناب کرد.