در انتظار یک مدیرتوانمند برای رفتن

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» سردار پرسپولیس عقب نشینی کرد

پس از گذشت سه ماه و 20 روز سردار محمد رویانیان، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس در خبرگزاری مهر اعلام کرد حاضر است مدیریت این باشگاه را “به امثال محمد دادکان” تحویل دهد.

رویانیان که به گفته خودش با فوتبال و مدیریت آن بیگانه بود، در اواخر شهریور ماه گذشته در مقام مدیرعاملی پرسپولیس جانشین حبیب کاشانی شد. او البته در آن زمان ادعا کرده بود “مدیری خبره برای دوران بحران” است و هر روز برای تیم فوتبال پر هوادار این باشگاه تک رشته ای خبر خوش تازه ای خواهد داشت.

پرسپولیس که ازسابقه دارترین و پر هوادارترین تیم های ورزشی ایران است، به دلیل سوء مدیریت و تعویض های پیاپی کادر فنی در طول چند ماهه گذشته با شکست های بی سابقه ای در برابر حریفان متفاوت رو به رو شده تاجایی که در فصل جاری پیکارهای خانگی اش در برابر سکوهای خالی از تماشاگربرگزار شد.

سردار رویانیان در آخرین اقدام برای بهبود این شرایط با قراردادی شش میلیاردی و به مدت یک و نیم فصل فوتبال، مصطفی دنیزلی از ترکیه را برای سرمربیگری پرسپولیس استخدام کرد تا همراه با ستارگان پا به سن گذاشته فوتبال (مهدی مهدوی کیا، علی کریمی و وحید هاشمیان) پرسپولیس دهه های گذشته را سازمان دهد؛اما نخستین گام دنیزلی با شکست دو بر صفر از ملوان در بندر انزلی همراه بود.

اینک سردار رویانیان به خبرگزاری مهر گفته است: “منتظرم یک مدیرتوانمند فوتبالی بیاید و مسئولیت پرسپولیس را برعهده بگیرد و من نیز بدون اینکه سمتی در باشگاه داشته باشم به عنوان مشاور به این مدیر کمک کرده و از او حمایت کنم.”

سردار در مورد مدیر اهل فوتبال به محمد دادکان اشاره داشته است که در جام جهانی 2006 توسط محمد علی آبادی، معاون وقت محمود احمدی نژاد به طور غیر قانونی عزل شد وحرکت حساب نشده و به دور از کارشناسی اش به محرومیت فوتبال ایران و دردسر های پس از آن از سوی فیفا انجامید. هرچند مسوولان جمهوری اسلامی هیچگاه به این سوء مدیریت ورزش ایران واکنشی نشان ندادند.

جالب اینکه سردار رویانیان باز هم برای مدیریت خود نمره بالایی قائل شده و گفته است: “یک مدیر خوب باید به برنامه‌های مدیریتی دیگران احترام بگذارد و تنها به نظرات و برنامه‌های خود تکیه نکرده و این احتمال را بدهد که شاید دیگران نیز حرف‌های بهتر و برنامه‌های جدیدتری را برای ارائه کردن داشته باشند.”

در حالی که پیش کسوتان پرسپولیس آشکارا مدیریت سردار و یاران سپاهی اش را موردانتقاد قرار داده اند، رویانیان افزوده: “از پیشکسوتان و بزرگان محترم باشگاه پرسپولیس انتظار دارم که حوصله به خرج داده و به مدیران جدیدی که برای خدمتگذاری به پرسپولیس می‌آیند فرصت بدهند، نه اینکه از ابتدا به تخریب آنها بپردازند… یکی از شما بزرگان پرسپولیس با من تماس نگرفتید، راهکاری به من ارائه ندادید، حتی یک خسته نباشید به من نگفتید بلکه فقط از همان ابتدا انتقاد را مبنای کار خود قرار دادید، چرا؟ شما به فکر فوتبال و پرسپولیس هستید یا فقط به این فکر می‌کنید که خودتان باشید؟”

سردار پرسپولیس ادعا کرده: “بر فرض قضاوت کردید که من نمی‌توانم مدیریت و مسئولیت باشگاه پرسپولیس را برعهده بگیرم اما فراموش نکنید که من برای کمک به باشگاه پرسپولیس و در شرایطی که این باشگاه نیاز به تقویت و اتحاد داشت تا قلب آزرده هواداران تسلی پیدا کند، به این باشگاه آمدم”.

این در حالیست که خود او در همین مصاحبه هم اعتراف کرده: “من صراحتا اعلام می‌کنم مدیر فوتبالی نیستم و دنیای فعلی فوتبال ایران را نیز دوست ندارم، بلکه اراده کرده‌ام تا یک باشگاه حرفه‌ای و دانش بنیان را ایجاد کنم. در شرایط کنونی که باشگاه‌های فوتبال ایران از کمبود علم، فناوری و برنامه محوری رنج می‌برند این موضوع را نسبت به کسب جام مقدم می‌دانم چون تیم بزرگ پرسپولیس سال‌ها جام گرفته و بازهم خواهد گرفت چه من باشم و چه نباشم.”

 

عذرخواهی شجاعانه
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پیش زمینه خداحافظی اش را چنین چیده است: “هرگاه نتوانستم در ایجاد یک باشگاه کاملا حرفه‌ای موفق شوم خود صحنه را ترک می‌کنم و شجاعانه عذرخواهی کرده و اعلام می‌کنم نمی‌توانم و می‌روم.”

رویانیان با این حال از یاد نبرده که در مورد خود بگوید: “همه مردم ایران سال‌هاست که من، نحوه مدیریت و خدماتم را می‌شناسند. من در این فوتبال به دنبال منافع شخصی و یا شهرت نبوده و نمی‌خواهم از این فوتبال به پست‌ها و مناصب دولتی و سیاسی برسم. طی سه سال اخیر پست‌های زیادی از جمله استانداری، قائم مقامی یکی از وزارتخانه‌ها و همچنین قائم مقامی سازمان تربیت بدنی به من پیشنهاد شده اما نپذیرفتم.امروز هم منتظرم یک مدیرتوانمند فوتبالی بیاید و مسئولیت پرسپولیس را برعهده بگیرد و من نیز بدون اینکه سمتی در باشگاه داشته باشم به عنوان مشاور به وی کمک کرده و از او حمایت کنم.”

در همین روز داود فنایی، دروازه بان پیشین پرسپولیس پس از گفت و گو با سردار رویانی و منتفی شدن موضوع مربیگری دروازه بانان این تیم به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی گفت: “شرایط باشگاه در شان یک پیشکسوت نبود و به همین دلیل قبول نکردم در کادرفنی پرسپولیس حضور پیدا کنم. محمد رویانیان تا بخواهد مسایل فوتبالی را بشناسد دوران مدیریتش در پرسپولیس به پایان می رسد. فکر می کنم پرسپولیس با این تصمیم ها به جای پیشرفت به روز های بسیار بدتری مبتلا خواهد شد که امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.”