یاد یاران

نویسنده
میترا سلطانی

خاموشی ستاره موسیقی ایران

مراسم وداع و تشییع پیکر فرامرز پایور نوازنده برجسته سنتور صبح روزشنبه هفته جاری از مقابل تالار وحدت برگزار شد. دراین برنامه که جمعی از اهالی هنر وموسیقی ایران درآن حضورداشتند، بزرگان ساز ونوای فارسی در وصف کمالات پایوربه ایراد سخنرای پرداختند.

 هوشنگ ظریف، ‌نصرالله ناصح‌پور، عبدالوهاب شهیدی، محمدسریر، سالار عقیلی، رضا موسوی‌زاده، حسین علیزاده، کیهان کلهر، شهرام ناظری، کیخسرو پورناظری، هوشنگ کامکار، احمد پژمان و بابک رضایی ازجمله کسانی بودند که با حضورخود درآخرین وداع فرامرزپایورازخاطرات، آثاروویژگی های روحی این هنرمندبرجسته ایران زمین لب به سخن گشودند.

 

درابتدای مراسم عباس سجادی به عنوان مجری برنامه پیام تسلیت حسن کسایی را قرائت کرد ودرادامه عبدالوهاب شهیدی خطاب به حاضرین گفت:“پایور ستاره روشن دنیای تاریک این روزهای موسیقی ایران بود وهست، من فوت این هنرمند نامدار ایران را به همه مردم تسلیت می گویم.پایور نه ازآن خود بلکه ازآن همه ملت این کشوربود.”

بعدازحرف های شهیدی، محمدسریر به عنوان نماینده ومدیرعامل خانه موسیقی ازدرگذشت پایوراظهار تاسف کرد وگفت: “امروز نه تنها از درگذشت پایورغمگینم بلکه از سکوت سال های اخیر ایشان درعرصه های علمی وعملی موسیقی متاسفیم.او پرازدردورنج خاک ما را ترک گفت.دردی که تاوان آن خشنودی درآخرت است.”



وی ادامه داد: تحولی که پایور در سنتورنوازی و پژوهشی که ایشان در موسیقی ملی انجام دادند یکی از نکات بارز دوران زندگی این هنرمند است. آنچه که به طور برجسته و به عنوان یک پشتوانه باید از آن یاد کنیم شخصیت برجسته اوست چرا که ایشان یک جامعیت خاص، منضبط، تعهد، صداقت و پاکی در وجودشان بود که همه با هم شخصیت یک موسیقیدان ایرانی را شکل می‌دهد. ما از این قبیل افراد بسیار کم داریم و باید تلاش کنیم نسل جدید یک چنین شخصیت جامعی را پیدا کند. ما باید پشتوانه های فرهنگی را در جامعه تقویت کنیم که این خود آموزش استاد پایور است.
محمدسریر در پایان صحبت های خود تسلیت فرهاد فخرالدینی ، محمدرضا شجریان و اعضای خانه موسیقی را برای حاضرین درتالارقرائت نمود.

هوشنگ ظریف ازابتدای آشنایی اش با پایورگفت وازتقاوت های بیان احساسات اودرنواختن سازها یاد کرد.

اما محمد اسماعیلی، یکی ازاعضای اصلی گروه موسیقی پایورواز نوازندگان تنبک درکنارآن مرحوم با اجرای قطعه ساربان نوای فضا رااندوهبارتراز قبل کرد وازپایور به عنوان معلم واستاد خود یاد نمود.اسماعیلی مهم ترین ویژگی استاد خود را ادب وکرامت های انسانی ایشان می دانست.

 


ارفع اطرایی وسعید ثابت ازدیگر شاگردان استاد پایورهم ازاوبه عنوان نماد موسیقی ایرانی  دردنیا یاد کردند وهریک به صورت جداگانه ای قطعاتی را برای آرامش روح پایور نواختند.

درپایان مراسم اطرایی شعری از مهدی سهیلی را به همسرفرامرزپایور تقدیم نمود.

بعدازیادها وخاطره های پایور، مراسم تشییع پیکرآن مرحوم ازمقابل درب اصلی تالاروحدت به سمت بهشت زهراء آغاز شد وعده زیادی ازهنرمندان وهنردوستان درآن شرکت داشتند.

پس از خاکسپاری محمد موسوی نوازنده نی به اجرا پرداخت و سپس شهرام ناظری قطعه بشنو از نی را خواند.بعد از اجرای ناظری ، علیرضا افتخاری نیز ابیاتی را در دستگاه همایون اجرا کرد.

 

فرامرزپایورکیست؟

این هنرمند موسیقی متولد 1311  تهران بود که از سال 1328 تحت تعلیم ابوالحسن صبا قرار گرفت و پس از شش سال موفق به فراگیری دوره‌ی کامل ردیف موسیقی ایرانی (  بر روی  ساز سنتور) و دریافت تقدیرنامه‌ای از صبا شد. وی آموختن موسیقی را در محضر عبدالله دوامی، موسی معروفی و… ادامه داد و مدتی هم نزد امانوئل ملیک اصلانیان وحسین دهلوی آهنگسازی آموخت.

فرامرز پایور همکاری خود را از سال 1334 با ارکستر شماره‌ی یک اداره‌ی هنرهای زیبا آغاز نمود و از سال 1338 استاد هنرستان موسیقی ملی بود. ضمن آن، کنسرت‌های بسیاری را در سراسر دنیا به عنوان تکنواز سنتور و سرپرست گروه‌ها به اجرا در آورد.

پایور در سال 1345 گروه سازهای ملی را با شرکت هنرمندانی برجسته درتالار رودکی تهران تشکیل داد که این گروه هم‌چنان بانام گروه فرامرز پایور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. گردآوری تنظیم و ارائه‌ی آثار هنرمندان قدیمی موسیقی ایران مانند: درویش‌خان، عارف قزوینی، مرتضی نی‌داوود، عبدالله دوامی، علی‌اکبر شیدا و… بخشی از فعالیت‌های گسترده‌ی اوست.