آمریکا باید از دانشجویان ایرانی حمایت کند

نویسنده

» مقاله ای از بوستون گلاب

دانشجویان ایران روز دوشنبه علیه حکومت ایران و علیه افراد شریری که تصاویرشان با موبایل ها گرفته شد، اعتراض کردند؛ این پیامی روشن برای رهبران ایران و پرزیدنت اوباما بود. حکومتی که بیش از آنچه مذهبی باشد، دارد به حکومتی نظامی تبدیل می شود به انکار اهمیت مقاومت معترضین ادامه می دهد. پرزیدنت اوباما نباید همان کار را بکند.

 

با وجود کتک زدن ها و بازداشت ها، دانشجویان در تهران و شهرهای دیگر، نشان دادند که از چیزی نمی ترسند. جنبش آنها مفهومش را تغییر داده است ودیگر جنبشی برای اعتراض به تقلب در انتخاباتی که منجر به انتخاب مجدد محمود احمدی نژادشد، نیست و حالا منکر آیت الله علی خامنه ای، رهبر، و کل نظام جمهوری اسلامی شده است.

 

دانشجویان مفهوم  روز دانشو در ایران را تغییر داده اند؛ روز دانشجو در اصل یادبود کشته شدن سه دانشجو است که در  سل 1953،در اعتراض به معاون رئیس جمهور وقت آمریکا، ریچارد نیکسون، کمی بعد از کودتایی که با حمایت آمریکا منجر به بازگشت محمدرضا پهلوی، بجای محمد مصدق، نخست وزیر شد، کشته شدند.

 

شعارهایی که روزدوشنبه دانشجویان می دادند، شباهت زیادی به شعارهایی بود که مردم علیه ؤژیم شاه می دادند:” الله اکبر!” و “مرگ بر دیکتاتور!”. بعبارت بهتر آنها هم مثل والدین و پدربزرگ هایشان در زمان شاه،  آماده اند که دیکتاتوری موجود را سرنگون کنند.

 

حکومت می تواند از همه اهرم هایی که در اختیار دارد، استفاده بکند، اما هیچ کس نباید زمانی که رهبران حکومت وانمود می کنند که مشروعیت دارند یا دوام دارند، باورشان کند. در ایران 3.5 میلیون نفر از جمعیت 70 میلیون نفری ایران را دانشجویان تشکیل می دهند که وجدان ملت و منشا انقلاب ها هستند. پس جمهوری اسلامی یک نقطه ضعف دارد: حمایت پیشقراولان مردم ایران را از دست داده است.

 

اوباما در عین حالی که به تشویق کردن ایران برای ادامه مذاکره بر سر مشکلات اتمی اش ادامه می دهد، باید با جنبش دموکراسی خواهی ایران، همراهی کند. دانشجویان ایران با نام اوباما در زبان فارسی، بازی کرده اند و شعار می دهند: اوباما، یا با اونا یا باما. انتخاب درست، کار سختی نیست.

 

منبع:بوستون گلاب 9 دسامبر