سینمای ایران

نویسنده
پرستو سپهری

بررسی اخبار سینمای ایران

 

“بفرمایید شام” ایرانی هم راه افتاد

این برنامه از طریق شبکه نمایش خانوادگی توزیع خواهد شد.

بیژن بیرنگ کارگردان برنامه‌ی «بفرمایید شام ایرانی»، گفت:

“هیچ ادعایی نداریم که قرار است در شکل اصلی این برنامه تغییرات اساسی نسبت به نمونه‌های معمول که پیش از این تولید و پخش شده است، اتفاق بیفتد. “

بیرنگ، در توضیح مطلب بالا افزود:

 ”در همه جای دنیا مسابقه‌ی آشپزی به این شکل است که یک سری مهمان دعوت می‌شوند و صاحب‌خانه از آنها پذیرایی می‌کند و در نهایت این مهمانان هستند که به صاحب‌خانه امتیاز می‌دهند.”

وی افزود:

 ”تهیه‌کنندگی مجموعه برنامه‌های «بفرمایید شام ایرانی» را مؤسسه‌ی «سینما 24» بر عهده دارد و این برنامه برای شبکه‌ی نمایش خانگی در حال تولید است. بیرنگ در ادامه توضیح بیشتری درباره‌ی برنامه‌ی «بفرمایید شام ایرانی» داد و گفت: سری اول برنامه «بفرمایید شام ایرانی» در مرحله‌ی تولید به سر می‌برد؛ این برنامه با حضور بازیگران سینما و تلویزیون، ورزشکاران و خوانندگان موسیقی پاپ و سنتی همراه است که با هم به رقابت می‌پردازند.”

وی با تاکید بر اینکه «بفرمایید شام ایرانی» برای شبکه نمایش خانگی تهیه می‌شود، اضافه کرد:

“این برنامه به همین خاطر باید ویژگی‌های خاصی داشته و قاعدتا با برنامه‌های تلویزیونی متفاوت باشد تا مخاطبان قسمت‌ها را خریداری کنند؛ چراکه تولید برنامه‌ برای شبکه نمایش خانگی کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر است.”

 کارگردان برنامه «بفرمایید شام ایرانی» درباره‌ی تفاوت‌های این برنامه با نمونه‌های معمول، خاطرنشان کرد:

“تفاوت‌های برنامه کلامی نیست بلکه باید آنها را در اجرا دید؛ در واقع ما ساخت «بفرمایید شام ایرانی» را تجربه می‌کنیم و شکل‌های مختلفی را آزمایش می‌کنیم تا ببینیم چه چیزهایی می‌تواند ویژگی خاص این برنامه باشد و مردم از آن استقبال کنند. بیژن بیرنگ در پایان به ایسنا گفت: همه چیز بستگی به نگاه مخاطبان دارد. به هر حال امیدوارم برنامه «بفرمایید شام ایرانی» مخاطبان زیادی را جذب کند.

 

 

صدای مانی حقیقی هم درآمد

جمعه۳۱ تیرماه  فیلم سینمایی کنعان به کارگردانی مانی حقیقی با حذف و اضافه بسیار از شبکه چهارم سیما پخش شد. نمایش این فیلم نارضایتی و ناراحتی کارگردان فیلم را به دنبال داشت. وی با انتشار نامه‌ای اعتراض خود را به این روند نمایش از صدا و سیما اعلام کرد.

در متن نامه‌ی مانی حقیقی خطاب به رییس سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه چهار که نسخه‌ای از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، آمده است:

در ساعت ۲۰:۳۰ شب جمعه گذشته ۳۱ تیر ۱۳۹۰، شبکه چهار صدا و سیما اقدام به پخش نسخه‌ای جعلی و تکه‌پاره از فیلم کنعان کرد. مهم‌ترین و زیباترین لحظات فیلم، بدون هرگونه هماهنگی با من، از نسخه پخش شده حذف شده بودند. نتیجه، فیلمی ابتر و بی سر و ته بود که انگیزه شخصیت‌ها و سیر شکل‌گیری داستان در آن کاملا نامشخص و گنگ شده بود.

آقایان، درست است که این فیلم را با پول بیت‌المال از تهیه‌کننده‌اش خریده‌اید، ولی این معامله شما را صاحب معنوی اثر نکرده است. فیلم من، که سال‌ها برای نوشتن و ساختنش زحمت کشیدم و حکم عزیزترین فرزند مرا دارد، امانتی است در دست شما. قلع و قمع کردن آن و سر هم کردن این نسخه ناجور کاری نیست جز خیانت در امانت، و گناه بزرگی است.

امیدوارم که این اعتراض تغییری هرچند دیرهنگام در این رفتار زشت و غیراخلاقی حاصل کند. به هر حال این را بدانید که ما به تکه‌پاره شدن فرزندان‌مان عادت نخواهیم کرد.

 

 

از سرگیری فیلمبرداری “قلاده‌های طلا”

با پایان مشکلات، فیلمبرداری «قلاده‌های طلا» ابوالقاسم طالبی از سر گرفته شد.

محمد خزاعی تهیه‌کننده این فیلم با اعلام این خبر گفت:‌

“هر فیلمی در مرحله تولید دچار مشکلاتی می‌شود، خصوصا آثاری که پروداکشن زیادی دارند و حساسیت روی آنها زیاد است اما خوشبختانه مشکلات کار ما حل شد و فیلمبرداری از امروز (دوشنبه سه مرداد) در یکی از پارک‌های تهران ادامه پیدا کرد”

خزاعی ادامه داد:

” صحنه‌های راهپیمایی و شلوغی‌های فیلم را به دلیل اینکه بازسازی این صحنه‌ها در تهران غیر ممکن است در خارج از شهر فیلمبرداری خواهیم کرد.”

وی افزود :

“شایعات زیادی در خصوص تعطیلی این فیلم مطرح می‌شود اما مشکل خاصی نیست و تا روز آخر کار ادامه پیدا خواهد کرد. پیش داوری‌ها درباره فیلمی که ساخته نشده بسیار زود است و امیدوارم این قضاوت بعد از دیدن فیلم صورت بگیرد. ما از منظر و نگاه جدیدی به انتخابات نگاه کردیم و حقایق جدیدی در این فیلم مطرح می‌شود که برای مردم جذاب خواهد بود.”

امین حیایی، محمد رضا شریفی نیا، حمید رضا پگاه، علی رام نورایی، نیلوفر خوش خلق، محمود عزیزی، حسین سحرخیز، اکبر سنگی، مهدی صبایی و.. بازیگران اصلی این فیلم هستند.


آزادی پگاه آهنگرانی و مرضیه وفامهر با تکمیل تحقیقات و تامین قرار

سخنگوی قوه قضائیه از احتمال آزادی پگاه آهنگرانی از این زندان ظرف روزهای آینده خبرداد. سخنگوی قوه قضائیه در شانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص وضعیت پرونده پگاه آهنگرانی و مرضیه وفامهر، گفت:

“هیچ کس به عنوان هنرمند بودن یا داشتن مسئولیت و مذهب دستگیر نمی‌شود بلکه هر کس که مرتکب جرمی شد یا در مظان اتهام قرارگرفت تحت تعقیب قرار می‌گیرد.”

وی ادامه داد:

” این دو نفر هم بعد از گزارش رسمی مراجع امنیتی تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده‌اند که به احتمال زیادی با توجه به این که تحقیقات تکمیل شده با قرار آزاد شده یا تا فردا با تامین قرار آزاد خواهند شد و لزومی برای ادامه بازداشت‌ آنها نیست. “

 

 

حضور علیرضا سجادپور در زندان اوین

“سیدعلیرضا سجادپور” رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مجموعه زندان اوین تهران دیده شده است.”

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که حضور وی با قضیه زندانی شدن پگاه آهنگرانی در این زندان مرتبط بوده است.

سجادپور چند روز پس از بازداشت آهنگرانی با اشاره به بازداشت این بازیگر خاطرنشان کرد که: مشکل پگاه آهنگرانی غیرسینمایی است و به هیچ عنوان به عرصه سینما مربوط نمی‌شود. با این وجود تلاش اهالی سینما اعم از مجموعه معاونت سینمایی، اصناف سینمایی و به ویژه انجمن بازیگران برای حل این مشکل در طول هفته گذشته ادامه داشت.

 

 

تغییر پایان سریال «نابرده رنج» به خاطر باج خواهی بازیگر

علیرضا بذرافشان کار گردان سریال نابرده رنج روایت جالبی از در خواست عجیب یک بازیگر این مجوعه باز گو کرده است.

بذر افشان در مصاحبه خود گفته :

“در این کار ما نقشی را به بازیگری دادیم که تلاشی برای آن نکرده بود تا رسیدیم به فینال سریال. او پیغام داد که اسم من در تیتراژ باید فلان جا باشد وگرنه در فینال بازی نمی‌کنم. حضور او هم برای ما مهم بود. اما من یاد گرفتم به کسی باج ندهم برای همین فینال را تغییر دادیم و بدون او فیلمبرداری کردیم. هر چند به کار ضربه خورد اما یاد گرفتم شخصیتم از کارم مهم‌تر باشد. به هر حال شناخت جایگاه برای آدمها خیلی مهم است. “

 

 

ماجرای گرفتن دکتری توسط مهران مدیری از دانشگاه آمریکایی

طی چند روز اخیر  خبر مدرک افتخاری مهران مدیری در خبرگزاری‌ها منتشر شد که یکی از نشریات مکتوب درباره مبهم بودن وضعیت این مدرک گزارشی نوشت.

 این در حالی است که مدیری از دانشگاه امریکن لیبرتی به ریاست حمید سلطانی مدرک گرفته نه از دانشگاه لیبرتی.

روابط عمومی کارهای مهران مدیری  31 تیر ماه خبری برای خبرگزاری‌ها ایمیل کرد. در این خبر نوشته شده بود دانشگاه لیبرتی آمریکا (American Liberty University) به مهران مدیری مدرک دکترای افتخاری اهدا کرد.

یکی از نشریات خبری درباره مدرک جعلی مهران مدیری نوشت. این در حالی است که همه نام دو دانشگاه امریکن لیبرتی و دانشگاه لیبرتی را با هم اشتباه می‌گیرند. البته مدیری از دانشگاه امریکن لیبرتی مدرک دکترا گرفته و نه از دانشگاه لیبرتی!

دانشگاه امریکن لیبرتی یک دانشگاه خصوصی است که دفترش در ایالات آلاباما است و در کالیفرنیا شعبه دارد. رئیس این دانشگاه یک ایرانی با نام حمید سلطانی است.

تکذیب خبر ممنوع‌التصویری فاطمه معتمدآریا، رخشان بنی‌اعتماد و اصغر فرهادی

“اسفندیار رحیم مشایی”، «حمید بقایی» و «محمدباقر قالیباف» در میان سیاستمداران و «اصغر فرهادی»، «فاطمه معتمدآریا» و «رخشان بنی‌اعتماد» در میان هنرمندان، کسانی هستند که گفته می‌شود تصاویر و گزارش‌های خبری که از آنها در نهادهای خبری وابسته به صداوسیما مانند باشگاه خبرنگاران جوان تهیه می‌شود، به دلیل ممنوع‌التصویر بودنشان کنار گذاشته می‌شود.

محمود عاطفی، مدیرکل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما درباره اینکه آیا فهرست جدیدی از ممنوع‌التصویرها در صداوسیما وجود دارد یا نه؟  می‌گوید: «در طول این هفته درباره این افراد اخباری منتشر شده است. این‌گونه که برخی القاء می‌کنند، نه، چنین فهرستی وجود ندارد و اگر قرار باشد چهره فردی از تلویزیون پخش نشود، در رده‌هایی که مصلحت نظام و مردم در آنجا اولویت دارد، تصمیم‌گیری می‌شود». اما به هر حال هستند افرادی که پخش صدا و تصویرشان از صداوسیما ممنوع است.

عاطفی در این باره می‌گوید: «هر فردی که مقابل ملت قرار گیرد و با ضد انقلاب همکاری داشته باشد، در صداوسیمای ایران جایی ندارد».

اظهارات اخیر «اصغر فرهادی» در فرانسه به بهانه فیلم «جدایی نادر ازسیمین» و حمایت از اعتراضات پس از انتخابات در ایران باعث شده بود تا برخی رسانه‌های اصولگرا به شدت از این کارگردان انتقاد کنند اما عاطفی رویکرد صداوسیما را درباره اظهارات فرهادی این‌گونه بیان می‌کند: “آقای فرهادی نظر شخصی خود را اعلام کرده‌اند و همان‌طور که می‌بینید، نظام موضع نجیبانه‌ای دارد. این‌گونه نیست که اگر کسی اینجا حرفی بزند با او برخورد شود. بارها گفتند فرهادی دستگیر می‌شود اما دیدید که فیلم ایشان در بهترین سینماها به نمایش درآمد و تشویق هم شدند. ما افرادی را ممنوع از صدا و تصویر می‌کنیم که روبه‌روی ملت باشند و با ضد انقلاب همکاری کنند و به صرف اظهار نظر شخصی چنین اتفاقی نمی‌افتد”

هم بازی شدن رضا صادقی و محمدرضا فروتن

احمد امینی فیلم سینمایی «بی‌خداحافظی» را براساس زندگی و فعالیت رضا صادقی خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ می‌سازد.

“بی‌خداحافظی” با نگاهی به زندگی رضا صادقی و با بازی صادقی، محمدرضا فروتن، افشین هاشمی و پیام دهکردی اوایل مرداد کلید می‌خورد.

فیلمنامه این فیلم سینمایی را که پیش از این قرار بود توسط کیومرث پوراحمد ساخته شود، سعید شاهسواری براساس طرحی از پیمان عباسی نوشته و محمد نشاط تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

داستان «بی‌خداحافظی» زندگی صادقی را از زمان مهاجرت از بندرعباس به تهران و ده سال بعد از آن روایت می کند.