دکترای افتخاری ادبیات برای محسن مخملباف

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» از سوی معتبرترین دانشگاه اسکاتلند اهدا شد

محسن مخملباف، نویسنده و کارگردان صاحب‌نام ایرانی، دکترای ادبیات افتخاری سال ۲۰۱۰ دانشگاه “سنت آندرو” کشور اسکاتلند را دریافت کرد.

براساس نوشته سایت رسمی این دانشگاه، که معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه اسکاتلند و از معتبرترین دانشگاههای بریتانیا محسوب می شود، این دکترای ادبیات افتخاری، به دلیل “دستاوردهای یک عمر فعالیت ادبی و هنری” محسن مخملباف، طی مراسمی در روز چهارشنبه دوم تیرماه (۲۳ ژوئن)، از طرف اعضای هیات علمی و روسای گروه، به وی اهدا گردید.

 

همه جوایز آقای کارگردان

مخملباف پیش از این نیز جوایز متعددی از نهادها و دانشگاه‌های مختلف دریافت کرده بود. وی بسیاری از این جایزه‌ها را به افراد حقیقی و حقوقی اهدا کرده است.

وی پاییز گذشته، جایزه پرسپکتیو، جشنواره حقوق بشر نورنبرگ آلمان را به خاطر دستاوردهای هنری و فعالیت هایش برای دفاع از حقوق بشر دریافت کرد و آن را به خاطر افشای موضوع تجاوز در زندان‌های ایران، به مهدی کروبی تقدیم کرد.

مخملباف گفته بود: “جایزه گرفتن و جایزه دادن در جهان امروز باید به نوعی مبارزه دموکراتیک تبدیل شود، من جایزه ام را تقدیم می کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان های ایران را با شجاعت افشا کرد. بسیاری از ایرانی ها او را برای جایزه صلح نوبل سال آینده پیشنهاد کرده اند، او در جامعه ای که استبداد با ایجاد ترس حکومت می کند با شجاعت، مرزهای این ترس را عقب می زند. نام این شخص کروبی است. سی و چند سال پیش من و او در زندان های شاه شکنجه می شدیم و او آن روز هم چون امروز شجاع بود. کروبی در ۳۰ سال گذشته در هر مقامی بوده از حقوق بشر دفاع کرده است و هر زندان رفته و ظلم دیده ای خاطره ای از حمایت های او را به یاد دارد. او برای این جایزه، هزاران بار سزاوارتر از من است.”

مخملباف همچنین در آذرماه سال گذشته جایزه “آزادی آفرینش” را  به “آسیب‌دیدگان پس از انتخابات” و به آیت‌الله حسینعلی منتظری به عنوان “پدر معنوی جنبش سبز ایران” تقدیم کرده بود. وی این جایزه را به دلیل فعالیت‌های هنری‌اش در راستای “کمک به توسعه آزادی و عدالت” دریافت کرده بود.

علاوه بر این، مخملباف جزو معدود ایرانیانی است که جوایز نقدی خود را در خدمت نهادهایی قرار می‌دهد که به کار خدمات رسانی برای پناهندگان ایرانی مشغول‌اند.

رضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون مرز، پیش از این در مصاحبه‌ای با “روز” گفته بود: “ما فراخوان دادیم و از مردم خواستیم خلاء عدم حضورشان را با کمک مالی پر کنند… [که] 22هزار دلار در سانفرانسیسکو جمع شد 3 هزار دلار از طریق بچه های سبز در نزدیک همان سانفرانسیسکو جمع آوری شد، آقای مخملباف، 12 هزار دلار پول جایزه خود را دادند و نزدیک 7 هزار دلار هم به صورت پراکنده جمع شده است.”

بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی ایرانی هم که به تازگی از کشور خارج شده‌اند، از کمک‌های مخملباف به خود خبر داده اند.

 

کارگردان سبز

جایزه‌ای که مخملباف دریافت کرده، چندین جایزه از این نوع، در یک ساله اخیر است. این کارگردان ایرانی، در یک سال اخیر، بیش از پیش در نقش فعالی سیاسی ـ اجتماعی ظاهر شده و برخی وی را سفیر جنبش سبز در خارج از کشور می‌دانند. او در روزهای نخست پس از انتخابات، در پارلمان اروپا حاضر شد و به تشریح وضعیتی پرداخت که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران حاکم شده است.

مخملباف در پارلمان اروپا، با نشان دادن برگه‌ای فکس شده که منبع واقعی آن را “وزارت کشور” اعلام کرده بود، میزان آرای موسوی را 19 میلیون و میزان آرای احمدی نژاد را 57 میلیون اعلام کرده بود. مخملباف در آن زمان گفت این میزان واقعی آرایی است که در وزارت کشور شمارش شده است.

آخرین حضور مخملباف ازاین نوع، در سالگرد جنبش سبز در پاریس بود. وی در سخنرانی اش در این مراسم، گفت: “به خلاف آنچه دیگران می اندیشیدند، مردم ایران آماده و پذیرای دمکراسی هستند. اما آزمایش جنبش سبز در عین حال نشان داد که گویی این جهان معاصر است که هنوز آماده پذیرش دمکراسی ایرانیان نیست.”

مخملباف با انتقاد از رویکرد غرب در قبال جنبش سبز گفته بود: “در این یک سال غرب نیز دست به آزمایش زد. پروژه آزمایشی غرب سازش با احمدی نژاد بر سر مساله اتمی بود که شکست خورد.آزمایشی که بارها آزمایش شده بود و شکست خورده بود. اکنون پروژه تحریم ایران به آزمایش گذاشته می شود.سوال ایرانیان این است: اگر بر فرض محال حکومت ایران در مقابل این تحریم های نه چندان قوی تسلیم شد و دست از ساخت بمب اتم بطور موقت برداشت، مساله دمکراسی در ایران چه خواهد شد؟ آیا غرب آن را فراموش می کند و دوباره خواهد گفت: این مردم ایرانند که هنوز آماده دمکراسی نیستند؟  چرا صادقانه نمی پذیرید که شما غربیان هنوز آماده دمکراسی ما ایرانیان نیستید… بیایید قبل از آن که تسلیم ایران اتمی شوید و یا حمله به ایران و پیامدهایش را چون عراق و افغانستان آزمایش کنید، کمک به توسعه دمکراسی در ایران را به آزمایش جدی بگذارید. “

وی با استقبال از بعضی تغییر رفتارها، به اروپا و امریکا پیشنهاد داد که: “حالا که مدیران VOA را عوض کرده اید، مدیریت جدید را در راستای اطلاع رسانی به مردم ایران انتخاب کنید. جنبش دمکراسی خواهی ایران نیازمند اطلاع رسانی است. و از شما اروپائیان می خواهم بخش فارسی یورو نیوز را برای اطلاع رسانی ایرانیان به آزمایش بگذارید و نتایج آن را ارزیابی کنید. در حقیقت قبل از آنکه از سر اجبار با بمب های واقعی سرزمین ما را آزمایش کنید، ما را با بمباران اینفورمیشن آزمایش کنید. چندی پیش رئیس جمهور فرانسه آقای سارکوزی گفته بود: ایرانیان لایق رهبران لایق تری هستند. اگر چنین است لطفا دمکراسی ایران را بر سر بمب اتمی با رهبران نالایق کنونی ایران معامله نکنید.”