حق عقب گرد نداریم

نویسنده

» پیام نوروزی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد:

میرحسین موسوی، عقب گرد و عقب کشیدن از مطالبات مردم را خیانت به مردم، اسلام و خون شهدا دانسته و اعلام کرد: باید از پشت کردن به خواسته‌های مردم هراس داشته باشیم.

نخست وزیر زمان جنگ، با انتشار پیامی ویدئویی، خطاب به مردم ایران، سال 89 را سال “استقامت و پایداری بر مطالبات برحق و قانونی ملت ایران” دانست و تاکید کرد: سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است.

این اولین بار است که یک چهره سیاسی، غیر از آیت الله خامنه ای ، برای سال جدید نامگذاری میکند. هر ساله رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور بعد از تحویل سال در صحنه تلویزیون ظاهر می شوند و به مناسبت سال جدید پیام صادر می کنند. رهبر همچنین سال جدید را نامگذاری می کند، اما اکنون میرحسین موسوی به عنوان یکی از رهبران جنبش سبز ، روال هر ساله را بر هم زده و با انتشار پیامی ویدئویی به مناسبت سال نو، برای این سال نامی نیز انتخاب کرده است.


عزم مردم برای دگرگونی

میرحسین موسوی ، با تبریک سال نو  به اقشار، اقوام، قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و جناح‌ها و همه ایرانیان داخل و خارج کشور گفته است: “ملت ایران ملتی به هم پیوسته است و این از برکات جنبش سبز است که دامنه این جنبش آنچنان فرا رفته است که در آن سوی دنیا مردم خود را وابسته به هویت عمیق ایرانی، اسلامی، می‌دانند و سعی می‌کنند در سرنوشت کشور و میهن خود مشارکت داشته باشند”.

این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد، به ارزیابی وقایع سال 88 پرداخته و حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران را بی سابقه و نشانه ای از عزم مردم برای “تغییر، دگرگونی و استقلال کشور و حاکمیت عدالت و آزادی” دانسته است  که به گفته او می توانست به “یک جشنواره بزرگ برای ملت” تبدیل شود.

به گفته وی ، پاسخی که به این حضور داده شد منجر به این شد که در فاصله کوتاهی پس از انتخابات مردم با شعار “رأی من کجاست” و یا “رأی من را پس بده” به خیابان‌ها بیایند.

وی پاسخ حکومت به اعتراضات مردمی را “در خور عظمت، آزادگی و سرافرازی ملت” ندانسته و تصریح کرده است: اگر مسئله سیاسی بود باید به شیوه سیاسی حل می‌شد و مردم باید اقناع می‌شدند و به مردم توضیح می‌دادند. اما اینگونه نشد و پاسخ‌ها درخورشان نبود و جنایات کهریزک، مسئله خوابگاه‌های دانشجویی، کشتار ۳۰ خرداد و حتی ۲۵ خرداد و حوادث بعدی از جمله روز عاشورا، مورد انتظار مردم کشور ما نبود.
به اعتقاد نخست وزیر زمان جنگ، وضعیتی که پیش آمد یک ذهنیت را برای مردم در مورد عدم مدیریت صحیح و اسلامی انتخابات شکل داد که ریشه بسیاری از اتفاقات در کشور شد.

اتفاقات اخیر و بیداری مردم

موسوی با تاکید بر اینکه “اتفاقاتی که افتاد منجر به بیداری در میان ملت شد” توضیح داده است:ملت اشکالات و انحرافاتی را کشف کردند و مطالبات جدیدی با طیفی وسیع شکل گرفت. این روند از خواسته‌هایی مثل رأی و تعیین تکلیف انتخابات آغاز و به مطالبات دیگر رسید.

براساس تعریف موسوی، جنبش عظیم سبز با تعاملی که بین افراد شکل داد نتیجه‌گیری کرد که همه مطالبات در تحقق اهداف قانون اساسی و آن هم بدون تنازل باید تجلی یابد و این امر تبدیل به شعار گسترده‌ای شد که اکثریت هم آن را قبول کردند.
این نامزد معترض به کودتای انتخاباتی، منشا این مسئله را روز ۲۲ ‌خرداد دانسته و افزوده است: هنوز ساعت پنج نشده بود که یکی از ستادهای مهم انتخاباتی بنده مورد حمله قرار گرفت و ساعت هشت شب ستاد مرکزی انتخابات اینجانب نیز مورد حمله قرار گرفت و تا فردا صبح چند بار تیتر روزنامه کلمه سبز با حضور نیروهای امنیتی عوض شد.


25 خرداد روزی به یادماندنی در تاریخ

موسوی آنگاه از روز 25 خرداد (راهپیمایی میلیونی مردم) به عنوان  یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای این جریانات و روز تعیین‌کننده‌ای در تاریخ کشور یاد کرده که همواره شهادت خواهد داد که روحیه مردم در روزهای پس از انتخابات چگونه بود.
وی سپس در بخش دیگری از پیام ویدئویی خود،  با تأکید دوباره بر اجرای قانون اساسی به عنوان مجموعه‌ای به هم پیوسته و یکپارچه، گفته است که اگر اصلی از قانون اساسی ایراد هم دارد، راه اصلاح آن معلوم است و باید با نظر مردم و مطابق سازوکارهای موجود در قانون اساسی اصلاح شود.

به گفته موسوی :“اینگونه نیست که ما بتوانیم حق داشتن رسانه‌های آزاد و یا آزادی‌های مطرح در قانون اساسی، یا انتخابات آزاد، غیرگزینشی و رقابتی، عدم تجسس بر احوال مردم و وارسی نامه‌های مردم را بنا به مصلحت خود و برخلاف قانون اساسی در کشور جاری کنیم و فکر کنیم می‌توانیم یک نظام منظم داشته باشیم و مشکلات را حل نماییم”.

سال 89، سال استقامت بر مطالبات

وی با پیش بینی این نکته که سال 89 با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم توضیح داده است: بخشی از آن به شکل‌گیری این مطالبات بازمی‌گردد که مطالبات به حقی است و راه عظمت ملت، رستگاری تمامی جناح‌ها و مسیر پیشرفت ملت است و این مطالبات ادامه خواهد یافت و سال جدید سال استقامت بر این مطالبات به حق و قانونی است و ما حق عقب کشیدن و عقب‌گرد در ارتباط با این مطالبات را نداریم و آن را خیانت به ملت و اسلام، خون شهدا می‌دانیم.  ما این قانون اساسی را در میان امواج خون شهدا به دست آوردیم و نمی‌توانیم آن را راحت از دست بدهیم و همه باید به آن بازگردند.

نخست وزیر زمان جنگ در کنار این مشکل به مشکلات دیگری نیز اشاره کرده است. او دورنمای اقتصادی کشور رادورنمای روشنی ندانسته و با ابراز ناخشنودی از این مساله افزوده است: پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال ۸۹، رشد بسیار کمی است معنای این روند در کنار کاهش سرمایه‌گذاری، به معنای بیکاری و فقر وسیع است و انبوه قشرهای مستضعف و لاغر شدن طبقات میانی که پیش روی ما است. از طرف دیگر به دلیل نبود سیاست‌های روشن، ماجراجویی و بی‌تدبیری وضعیت پیرامونی ما، وضعیت خوبی نیست و یک وضعیت تهدیدکننده علیه ما شکل گرفته است. ما بدترین حالت را در سیاست خارجی و روابط بین‌الملل داریم و به نظر می‌رسد سایر تحریم‌ها و فشارهای بیشتری را شاهد باشیم.


گسترش دامنه جنبش سبز به استان ها و قومیت ها

وی توصیه کرده است که «در این شرایط جنبش سبز اول فکر کند که دامنه امواج خود را به همه اقشار، قومیت‌ها و استان‌ها بکشاند و در عین حال اصل‌ جاودان تکافل اجتماعی ـ اسلامی را زنده کند. به مردم، همسایگان و محلات باید با تولید کار، اشتغال و کمک رسیدگی کنیم و انواع راه‌های دیگری که در این ارتباط پیش روی مردم قرار دارد.»

موسوی در پایان با تاکید بر اینکه راه عظمت ملت ما از این مسیر می‌گذرد، گفته است: یقیناً ملت امیدوار است که این راه را برود و چاره‌ای نداریم تا این راه را برویم و انشاء‌الله خداوند ما را به نتیجه قطعی خواهد رساند چرا که ملت خواسته غیرعادی ندارد.

به گفته وی “یک انتخابات درستی که گزینشی نباشد که عده‌ای درجه دو انتخاب کنند و عده‌ای از روی انتخاب آنها، انتخاب کنند درخور شأن ملت ایران نیست و  ملت ایران، ملتی بزرگ، پیشرفته و متمدن است و درست نیست مثل یک ملت غیرمتمدن و نادان با آن برخورد شود و برای او تعیین تکلیف کنند.”

موسوی سپس خطاب به حکومت توصیه کرده است که: “اجازه دهید افکار و اندیشه‌های ملت و اراده ملی آنان حضور تجلی یابد و یقیناً اسلامی خواهد بود و نتایجی خواهد داشت و ایران پیشرفته و آباد توأم با عدالت و آزادی را برای ما به ارمغان می‌آورد.نباید بترسیم، باید از پشت کردن به خواسته‌های ملت هراس داشته باشیم”.


زهرا رهنورد: جنبش سبز و پیگیری مسائل زنان

زهرا رهنورد، استاد دانشگاه و همسر میرحسین موسوی نیز در پیامی ویدئویی که بر وب سایت کلمه قرار گرفته ، اعلام کرده است که خواست جنبش سبز تحول‌خواهی است و این جنبش نه به دنبال براندازی، که در پی تحول از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.

وی با تاکید بر اینکه “جنبش سبز هزینه سنگینی پرداخت کرده و پای آرمان‌های خود ایستاده‌ است” ، این جنبش را مجموعه‌ای از جنبش‌های اجتماعی همچون جنبش کارگران، جنبش معلمان و جنبش زنان دانسته و افزوده است: در واقع جنبش سبز ، همان مردم و آرمانهایش هستند. ما همه با هم هستیم و بی شماریم.

وی با اشاره به تبعیضات موجود علیه زنان،  از تبعیض‌های حقوقی، فرهنگی، تبعیض های قانونی و نظایر آنها به عنوان نمونه تبعیض هایی نام برده که زنان از آنها رنج می برند.

رهنورد در عین حال با اشاره به فعالیت‌های جنبش زنان گفته است که: بر تارک آرمان‌های زنان، آزادی‌ها و رفع تبعیض می‌درخشد و این تنها آرمان زنان ایران نیست و آرمان تمام زنان جهان است، گرچه واقعیت این است که  در برخی از نقاط جهان در رفع تبعیض از ما موفق‌تر بوده‌اند ولی ما موفق نبوده‌ایم.

به گفته این استاد دانشگاه، جنبش سبز می‌خواهد آرمان‌های انقلاب در رفع تبعیض‌ها، از جمله مسائل زنان را پیگیری کند و این جنبش هزینه سنگینی پرداخت کرده و پای آرمان‌های خود ایستاده است منتها این آرمان ها را ما می‌خواهیم، مطالبات ما باید تحقق پیدا کند .