کمسیون امنیت ملی مجلس، میانجی جدید

نویسنده
حمید نادری

» راهی برای آرام کردن معترضین

در راستای تلاش نیروهای میانه رو اصولگرا به منظور یافتن راهی برای آرام کردن نامزدهای معترض به نتایج انتخابات، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به دیدار با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضائی رفتند و به رایزنی برای حل بحران سیاسی اخیر پرداختند. این در حالی ست که محمود احمدی نژاد خود را برای مراسم تحلیف آماده می کند و سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، خواستار برخورد شدید با فعالین زندانی جبهه اصلاحات شده است.

به گفته نایب رئیس این کمیسیون، اعضای این تشکل به منظور برقراری امنیت در کشور وارد این بحران شده اند تا با نظارت و پیگیری به ریشه یابی این مساله بپردازند. با این حال اسماعیل کوثری از تاکید موسوی بر ابطال انتخابات خبر داده و افزوده است: “ما به وی گفتیم که اینگونه که شما فکر می کنید نیست و باید از راه حل های قانونی به بررسی مطالبات خود بپردازید. اما متاسفانه بر اساس اخباری که به ایشان ارائه شده است تصوری غیر از این دارد.”

این نماینده مجلس با بیان اینکه کمسیون مذکور به آقای موسوی توضیح داده که پس از اظهارات آیت الله خامنه ای در نماز جمعه هفته گذشته، درخواست ابطال انتخابات خواسته ای “غیرمنطقی و غیر اخلاقی” است از تمایل موسوی برای صحبت با مردم خبر داده و تاکید کرده: “این درخواست آقای موسوی باید در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد”.

در این دیدار همچنین نمایندگان مجلس به میرحسین موسوی گفته اند که: “افراد مومنی در داخل کشور به او رای داده اند اما در حال حاضر کسانی به تحریک منافقان و سلطنت طلب ها وارد اغتشاشات خیابانی شده اند که نه به او رای داده اند و نه به رقبایش بلکه می خواهند از فضای موجود سو استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند”.

بر اساس این تحلیل آنها از موسوی خواسته اند زودتر تصمیم خود را بگیرد و به وی هشدار داده اند “ممکن است اوضاع به گونه ای شود که وی نتواند پاسخگو باشد”.

این نماینده جناح راست همچنین با اشاره به دیدار اعضای کمسیون مزبور با مهدی کروبی، ازوی نقل کرده که گفته است “فرمایشات مقام معظم رهبری” را قبول داردو”تصمیم نهایی” را به زودی اعلام خواهد کرد؛این بحث در شرایطی مطرح شده که کروبی برای شرکت در جلسه حکمیت شورای نگهبان،دو شرط تعیین کرده که اجرای آنها محال به نظر می رسد.

محمد کرمی راد از دیگر اعضای این هیات اما دیدارهای اخیر را مثبت دانسته ودر عین حال  با ابراز تاسف نسبت به نحوه اعلام انصراف محسن رضایی از اعتراضش به شورای نگهبان، او را متهم کرده که قصد داشته “منتی هم بر سر تشکیلات و نظام گذاشته باشد.”

 وی همچنین با بیان اینکه دیداری با هاشمی رفسنجانی نیز داشته  خبر از بیانیه ای داده است که رئیس مجلس خبرگان به زودی “در حمایت از مقام رهبری” منتشر خواهد کرد؛آن هم همزمان با بالا گرفتن این شایعه که هاشمی رفسنجانی در حال رایزنی با اعضای مجلس خبرگان برای بازنگری در وضعیت آیت الله خامنه ای است.

 

فرصتی برای موسوی و کروبی

در همین ارتباط یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با استقبال از بررسی شکایات معترضین در شورای نگهبان و بازشماری تا ده درصد کل آرا، تاکید کرده: “ این اقدام شورای نگهبان شائبه هر نوع اختلاف نظر و تقلبی را در انتخابات از بین می‌برد. “نماینده اسلام آباد غرب همچنین به موسوی و کروبی توصیه کرده این فرصت را “غنمیت” شمارند.

در خبری دیگر، پرویز سروری نیز که در هیات منتخب کمیسیون امنیت ملی حضور دارد از تصمیم این هیات برای سفر به قم به منظور دیدار با مراجع تقلید خبر داده و اضافه کرده است: “در نظر داریم با رئیس‌جمهور نیز به عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات و همچنین رئیس قوه‌مجریه دیداری داشته باشیم”.

این نماینده تهران، “دخالت های غیرقابل قبول و بیجای” کشورهای بیگانه را از جمله عواملی دانسته که این کمسیون را به میانجی گیری در این مسئله واداشته تا اختلافات اخیر “ یک اختلاف‌نظر خانوادگی” در “خانواده ملت ایران” بماند.

با این حال اخبار رسمی حکایت از آن دارد که میرحسین موسوی رسما خواستار ابطال انتخابات شده است.