سهمیه بندی بدون برنامه ریزی

نویسنده

تهران روز سه شنبه 26 ژوئن برنامه جیره بندی بنزین را اجرا کرد تا بدین طریق در زمینه انرژی صرفه جویی قابل توجهی بکند. اعلام این برنامه صحنه های خشونت باری را در تهران رقم زد و حداقل یک پمپ بنزین به نشانه اعتراض مردم در شعله های آتش سوخت.

براساس این برنامه جیره بندی که هدف آن “خودروها و موتورسیکلت ها” هستند و به گفته مسؤولین امر از 4 تا 6 ماه به طول می انجامد، خودروها نمی توانند بیش از 100 لیتر بنزین در ماه مصرف کنند. روز سه شنبه بلافاصله صف های طولانی اتومبیل ها در برابر پمپ های بنزین تهران و اکثر شهرهای بزرگ کشور بسته شد.

یک راننده معترض با اشاره به وظیفه و مسؤولیت دولت می گوید: “جیره بندی به خودی خود مقوله بدی نیست، ولی باید سازمان یافته باشد.” او می افزاید: “نباید ساعت 9 شب اعلام کرد که جیره بندی نیمه شب آغاز خواهد شد. این مسأله حداقل باید دو روز قبل اعلام می شد.”

آتش در پمپ های بنزین

یکی از پمپ های بنزین منطقه پونک از سوی مردم مسلح به سنگ مورد حمله قرار گرفت. آنها به نشانه اعتراض شعارهایی علیه محمود احمدی نژاد سر دادند. یک خودرو و تعدادی پمپ بنزین هم توسط معترضین آتش گرفت.

یکی از روزنامه نگاران فرانس پرس می گوید: “پلیس ضد شورش که در خیابان های مجاور مستقر شده بود، هر از گاهی وارد عمل می شد و معترضین را متفرق می کرد.” به گفته یک روزنامه نگار ایرانی، پمپ بنزین دیگری نیز در جنوب پایتخت مورد حمله قرار گرفته است.

روز سه شنبه فاز دوم این برنامه جیره بندی بر روی خودروهای شخصی آغاز شد. این درحالی است که در اوایل ماه ژوئن، فاز اول این برنامه که صرفاً جیره بندی خودروهای دولتی را مدنظر داشت آغاز شده بود. دولت تهران معتقد است این حرکت بسیار لازم بوده. با وجود اینکه ایران دومین تولید کننده نفت خام سازمان اپک است، ولی تهران تنها 44.5 میلیون لیتر بنزین به طور روزانه تولید می کند، درحالی که مصرف روزانه 79 میلیون لیتر می باشد.

این کشور بین مارس 2006 و مارس 2007، مجبور بود به میزان 5 میلیارد دلار بنزین وارد کند. مقامات تخمین می زنند این میزان به 9.5 میلیارد دلار نیز برسد.

منبع: لوموند، 27 ژوئن 2007

مترجم: علی جواهری