بازداشت های تازه؛ اتهامات عجیب

نویسنده
حسین محمدی

» دانشگاه ها و برخوردهای امنیتی

بازداشت و فشار بر فعالان دانشجویی را پایانی نیست. در حالی که هر روز اخباری از وضعیت ناگوار دانشجویان زندانی به گوش می رسد، شاهد موج جدیدی از بازداشت ها هستیم. موج جدیدی که منجر به بازداشت بیش از 15 دانشجو شده است.

از روز دوشنبه 12 بهمن، تاکنون12 تن از دانشجویان و فعالین دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. اکثر این بازداشت شدگان از فعالین دانشجویی سابق و تعداد کمی از آنان از فعالین کنونی دانشگاه تهران هستند.

روز دوشنبه رضا زینالی، دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران و دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در هجوم نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد.

همان شب محمد علی رفیعی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، پس از خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ساعاتی بعد در نیمه شب دوشنبه، نیروهای امنیتی با یورش به منازل وحید عابدینی، نوید عابدینی و اسماعیل ایزدی خواه سه تن از فعالین سابق دانشجویی آن‌ها را نیز بازداشت و برخی از وسایل آنان را ضبط کردند. وحید عابدینی عضو اسبق انجمن دموکراسی خواهان دانشگاه تهران و نوید عابدینی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود.

بنا بر گزارش ها حمید یحیوی، دانشجوی دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در همان شب در مسیر دانشگاه به کوی ناپدید شده است. وی که به نقل از دوستانش در روزهای گذشته چندین بار از سوی اعضای بسیج دانشکده حقوق دانشگاه تهران تهدید شده بود، شب دوشنبه دانشکده حقوق دانشگاه تهران را به قصد کوی دانشگاه تهران ترک کرده ولی به کوی مراجعه نکرده است. احتمال می رود که وی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده باشد. یحیوی که با رتبه ممتاز از دوره کارشناسی ارشد به دوره دکترا، راه یافته عضو هیچ یک از تشکل های دانشجویی نیست.

یک روز پس از آن در ساعات اولیه بامداد چهار شنبه، دو دانشجوی دیگر دانشگاه تهران به نام های نازنین حسن نیا و سحر قاسمی نژاد در یورش نیروهای امنیتی به منازلشان بازداشت شدند. همچنین ماموران ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی این دانشجویان را نیز برده اند.

در همان روز نازنین فرزانجو، دانشجوی مترجمی زبان فرانسه و فعال حقوق بشر در منزل شخصی خود در مهرشهر کرج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. از علل بازداشت و سرنوشت نامبرده پس از دستگیری اطلاعی در دست نیست.

اما دانشگاه کاشان هم شاهد بازداشت فعالین دانشجویی بود. ظهر روز دوشنبه محمد مختاری، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان هنگامی که به همراه دو دانشجوی دیگر این دانشگاه قصد خروج از منزل را داشتند بازداشت شدند. پس از چند ساعت دو دانشجوی همراه وی آزاد شدند ولی محمد مختاری همچنان در بازداشت به سر می برد. همچنین نیروهای امنیتی به منزل پدری او یورش برده و کتاب ها و کیس کامپیوتر او را ضبط کرده اند. اتهام محمد مختاری تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

مختاری در شاخه جوانان ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی فعالیت داشته و با توجه به اینکه تا کنون برای بازداشت او دلیل مشخصی ارائه نشده است احتمال پرونده سازی برای وی بسیار زیاد است. لازم به یادآوری است  علیرضا ولیان که او هم از دبیران انجمن اسلامی ودانشجوی کارشناسی ارشد این دانشگاه می باشد، در پی حوادث پس از عاشورا بازداشت شده است وهمچنان در زندان به سر می برد.

از سوی دیگر در دادگاهی که روز گذشته و برای رسیدگ به اتهامات پرونده متهمان حوادث روز عاشورا تشکیل شد، یک دانشجوی 20 ساله به محاربه متهم شد.

نماینده دادستان تهران، در کیفرخواست خود که علیه  این دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه دامغان قرائت کرد، از جمله وی را به “محاربه”، “افساد فی الارض”، “اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت کشور”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” و “توهین به مقامات ارشد نظام” متهم کرده است.

در کیفرخواستی که علیه این دانشجوی بیست ساله قرائت شد، نماینده دادستان «حضور فعال» در نماز جمعه تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز در زمره اتهامات آورده است.

 

وضعیت ناگوار مهدیه گلرو در زندان

خواهر مهدیه گلرو، فعال دانشجویی پس از آخرین ملاقات با وی از وضعیت جسمانی وخیم خواهرش خبر داد.

به گفته خواهر این فعال دانشجویی، وی نسبت به آخرین ملاقاتشان در دوهفته گذشته بسیار لاغر شده بود. وی همچنین از وضعیت بهداشتی و دارویی زندان شکایت داشته و گفته ده روز است به بیماری عفونت روده دچار شده ولی کمبود امکانات بهداشتی و دارویی زندان، به ویژه پس از روز عاشورا به حدی است که زندانیان حتی برای دسترسی به آنتی بیوتیک هم بامشکل روبرو هستند.

این عضو شورای دفاع از حق تحصیل همچنین به سرمای شدید چند روز اخیر زندان اوین اشاره کرده که موجب سرماخوردن تعداد زیادی از زندانیان از جمله خود وی شده است. مهدیه گلرو در مورد وضعیت همسر خود نیز گفته است بنا بر وعده بازجویان پرونده، در صورت همکاری وی، همسرش ـ وحید لعلی پور ـ قرار بود آزاد شود ولی به رغم پایان یافتن قرار بازداشت موقت وی همچنان در زندان به سر می برد. گفتنی است این فعال دانشجویی برای پذیرفتن اتهاماتی همچون ارتباط با سازمان مجاهدین خلق تحت فشار قرار دارد اما هیچیک از اتهامات را نپذیرفته است.

مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی شان بازداشت شدند. وی در سال گذشته نیز پس از تحصن 4 روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل در دانشگاه علامه، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

 

اساتید در ناآرامی هانقش داشته اند!

حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، محمد ستاری‌فر، استاد این دانشگاه را تهدید کرد که پرونده اش را در اختیار جراید می گذارد. اوهمچنین برخی از اساتید این دانشگاه را متهم کرد که در ناآرامی‌های روز عاشورا نقش کلیدی ایفا کرده‌اند.

 رئیس دانشگاه علامه در گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرده که تعدادی از اعضای گروه توسعه اقتصاد این دانشگاه در جریانات ناآرامی های اخیر نقش کلیدی داشته اند و به همین دلیل بعد از روز عاشورا احضار شدند.

وی محمد ستاری فر را متهم به احضار چند استاد و دانشجوی دانشگاه، به  قصد تحریم امتحانات کرده است. رئیس دانشگاه علامه، پیشتر نیز اعضای گروه توسعه زیر نظر آقای ستاری‌فر را متهم کرده بود که«در یک جریان خاص سیاسی حرکت می‌کردند و به دنبال اخلال در امتحانات بودند.»

پیش از این ستاری فر اعلام کرده بود که گروه توسعه دانشگاه علامه تقاضا کرده است برخوردها با استادان و دانشجویان به بعد از امتحانات موکول شود که دانشجویان بتوانند امتحانات خود را بدهند. او جلوگیری از امتحان دادن دانشجویان و احضار آنها به کمیته انضباطی را عامل اصلی بروز تنش در دانشگاه خوانده بود.

 

شکنجه توسط بازپرس قوه قضاییه

درحالیکه در هفته های گذشته شهرمشهد شاهد حمله نیروهای لباس شخصی به دانشگاه های  بوده‏، یکی از دانشجویان دانشگاه های مشهد که نخواست نامش فاش شود، در مورد عملکرد دادگاه انقلاب با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت وگو کرد.

به گفته این دانشجو و فعال سیاسی« برخی از بازپرسان به صورت مستقیم به آزارجسمی متهمان می پردازند.» در یکی از این موارد بازجو با دستگاه شوک الکتریکی دانشجویان را مورد شکنجه قرار داده است. به گفته این دانشجو، یکی از افراد اصلی دادگاه انقلاب مشهد خود با دستگاه شوک دو تن از دانشجویان بازداشتی را در کوی پلیس شکنجه کرد و حتی بعد از آزادی اثر سوختگی روی بدن یکی از این دانشجویان وجود داشت. این دانشجو افزوده: “ضمن اینکه شکنجه سفید را نیز نباید فراموش کرد، تهدید به خوراندن مدفوع به یکی از دانشجویان، انتقال دانشجویان بازداشت شده بعد از حمله به دانشگاه آزاد به بند متهمین به لواط در کوی پلیس و تهدید به تجاوز در حداقل یک مورد که بنده از آن خبر دارم در بازداشتگاه های کوی پلیس و اطلاعات مشهد، از جمله این مواردست.”

او همچنین افزوده است که “این شخص  دختران دانشجو را پی در پی احضار می کرده و باحرکات دور از شان و خلاف عرف وشرع از جمله قفل کردن در، پیام های خصوصی آنها را بلند بلند می خوانده و قهقه می زده، همچنین تهدید به افشای مسائل خصوصی با استفاده از طرز بیانی بسیارعجیب و صمیمانه می کرده است”.

 

دانشگاه علم و صنعت: تجمع سکوت

بعد از گذشت هفت روز از حادثۀ درگذشت میترا رضایی، دانشجوی ورودی 88 کارشناسی ارشد کامپیوتر که در صحن دانشگاه در تصادف با یک دستگاه کامیون زیر گرفته شد، جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، با تجمع در محل حادثه و نثار گل در این مکان، یاد و خاطره این دانشجو را گرامی داشتند.

دانشجویان در تجمع خود در حالی که روبان‌های مشکی به دست‌های خود بسته بودند، با چیدن گل در کنار عکس میترا رضایی، یاد و خاطرۀ او را گرامی داشتند و اعلام کردند تا زمانی که شخصی از مسئولان دانشگاه جواب آن‌ها را ندهد به تجمع خود ادامه خواهند داد.

دانشجویان با ابراز نارضایتی بابت عدم مسئولیت‌پذیری مدیران دانشگاه و شخص جبل‌عاملی، رییس دانشگاه، خواستار پاسخگویی مسئولان نسبت به این حادثه دلخراش و عدم تکرار چنین حوادثی در دانشگاه شدند.

دانشجویان همچنین اعلام داشتند تا زمانی که جوابی درخور از سوی مسئولین دانشگاه دریافت نکنند، تا چهلم آن مرحوم، هر دوشنبه ساعت 14:30 (زمان فوت خانم رضایی) در مکان حادثه تجمع خواهند کرد.

خانوادۀ مرحوم میترا رضایی نیز با شرکت در این مراسم و سوگواری برای عزیز از دست رفته‌شان، از دانشجویان دانشگاه و سایر حاضرین که در این مراسم شرکت کرده بودند تشکر کردند.

لازم به یادآوری است ظهر دوشنبه 5 بهمن در وسط جاده اصلی دانشگاه علم و صنعت، کامیونی با بار نخاله، یک دختر دانشجو را زیر گرفت و کشت. این حادثه در حالی ساعت 2 بعدازظهر روی داد که عبور و مرور کامیون‌ها در روز در تهران ممنوع است.