دستگیری عامل خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای

نویسنده
ای بی سی نیوز

» گزارش ای بی سی نیوز

روزنامه‌های ایران روز یکشنبه گزارش دادند، مقامات ایرانی یک اوکراینی را به جرم خرابکاری در تنها نیروگاه هسته‌ای کشور بازداشت کرده اند.

این گزارش که در روزنامه همشهری چاپ شده می‌گوید، این “متخصص اوکراینی” وابسته یک شرکت روسی است که در نیروگاه هسته‌ای بوشهر که در سال ۲۰۱۱ با کمک روس‌ها اجرایی شد کار می‌کرده است.

این گزارش جزئیاتی در مورد زمان یا ماهیت خرابکاری ارائه نداده است. ایران تاکنون آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی را به خرابکاری در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده است.

تحریم‌های بین‌المللی ایران را مجبور کرده تا قطعات غربی برای برنامه هسته‌ای خود را از طرف‌های سوم خریداری کند. همشهری بدون ذکر جزئیات می‌گوید، چنین واسطه‌هایی در خرابکاری در قطعات پیش از رسیدن به ایران دست دارند.

همشهری همچنین به نقل از اصغر زارعیان، معاون اداره امنیت هسته‌ای ایران گزارش داد، آزمایشگاه‌های ملی ساندیا، یک شرکت مستقر در نیومکزیکو، در دستکاری قطعات مورد نیاز برای تاسیسات هسته‌ای دست داشته است.

در سال ۲۰۱۰، ویروس استاکس‌نت بطور موقت در عملکرد هزاران سانتریفیوژ، که بخش کلیدی تولید سوخت هسته‌ای است، در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز اخلال ایجاد کرد. ایران می‌گوید این حمله و حملات ویروسی دیگر بخشی از تلاش‌های متمرکز اسرائیل، آمریکا و متحدان آن‌هاست تا در برنامه هسته‌ای این کشور از طریق عملیات پنهانی اخلال ایجاد کنند.

آمریکا و متحدانش ظنین هستند که ایران بصورت پنهانی به دنبال بدست آوردن توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران چنین ادعاهایی را رد می‌کند و اصرار دارد که برنامه هسته‌ای این کشور تماما صلح‌آمیز و هدف آن تولید برق و ایزوتوپ‌های پزشکی است.

ایران و گروه ۱+۵ تا ماه نوامبر مذاکراتی را با هدف رسیدن به توافق جامع هسته‌ای ادامه خواهند داد تا فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود و در عوض تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برداشته شود.

منبع: ای بی سی نیوز - 7 سپتامبر 2014