تدارک امریکا برای حمله ضربتی به ایران

نویسنده

مالی پاکن

ایالات متحده در حال تدارک برای حمله به ایران است و زرادخانه نظامی آن می تواند در ظرف چند ساعت این کشور را ویران کند. این موضوع نگران کننده، نتیجه گزارشی است که در ماه اوت توسط دن پلش و مارتین بوچر دو کارشناس بریتانیایی در امور امنیت بین المللی، به چاپ رسیده است.

حتی اگر این دو کارشناس درخصوص احتمال وقوع جنگ چیزی بر زبان نیاورده باشند، ولی نویسندگان این گزارش تأکید می کنند که امریکا برای یک حمله جدید آماده است.

آنها در گزارش خود می نویسند: “ایالات متحده برای نابود ساختن تأسیسات هسته ای، ارتش، زیر ساخت های اقتصادی، حکومت، دستگاه های دولتی و جنگ افزارهای کشتارجمعی ایران در ظرف چند روز و حتی چند ساعت تدارکات لازم را دیده است.”

نویسندگان در گزارش خود بیش از هر چیز بر اظهارات اخیر دولتمردان امریکا و نقشه های جنگ تهیه شده توسط دولت بوش اشاره کرده اند. به عنوان مثال، عملیات “ضربه جهانی” به امریکا اجازه خواهد داد تا با استفاده از هواپیماهای بمب افکن و موشک های دوربرد خود، 10 هزار هدف را در ظرف چند ساعت منهدم کند.

این عملیات همچنین می تواند با دیگر طرح های ویژه جنگی ترکیب شود. یکی از این طرح ها به هدف جلوگیری از مسدود شدن تنگه هرمز تنظیم شده است؛ تنگه ای که میلیون ها بشکه نفت به طور روزانه از آن عبور می کند.

این دو کارشناس همچنین خاطرنشان می کنند که نیروهای امریکایی به لطف پایگاه های نظامی خود در منطقه می توانند تنها با 30 دقیقه پرواز خود را به خاک ایران برسانند.

به گفته دن پلش، رییس مرکز مطالعات بین المللی و دیپلماتیک لندن، مردم این تصور اشتباه را دارند که منابع نظامی ایالات متحده در عراق تحلیل رفته و این کشور دیگر توان ایجاد یک رویارویی جدید را ندارد.

او در این خصوص به روزنامه لاپرس اظهار داشت: “شاید نیروی زمینی امریکا از توان افتاده باشد، ولی بقیه نیروهای این کشور تازه نفس هستند. زرادخانه های جنگی آنها بسیار قابل توجه است و این درحالی است که تجهیزات نظامی ایران که عموماً 20 تا 30 سال از عمرشان می گذرد نگرانی چندانی را برای امریکا به وجود نمی آورند.”

در این گزارش آمده است که حمله امریکا مطمئناً به طور ضربتی و سراسری خواهد بود و هدف آن نابود ساختن توان مقابله به مثل حکومت آیت الله هاست.

پل اینگرام، کارشناس امور ایران، با نتیجه گیری های این گزارش موافق نیست. او می گوید: “نمی توان گفت چون بوش توان حمله به ایران را دارد، پس حتماً حمله خواهد کرد. تهدیدهای او جزئی از بازی دیپلماتیک است. پس از حمله به عراق، بسیاری از مسؤولین کاخ سفید نسبت به وقوع یک جنگ جدید کاملاً تردیدآمیز عمل می کنند.”

به عنوان مثال می توان به عملکرد کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا، و رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور، اشاره کرد. با این حال، لحن سخنان به جانب ایران همچنان تند است و مقامات امریکایی کماکان این تصور را دارند که ایران برای دستیابی به بمب اتمی تلاش می کند و در مسلح کردن نیروهای نفوذی در عراق نیز دست دارد.

دن پلش در پایان می افزاید: “من واقعاً امیدوارم که در این خصوص اشتباه کرده باشم. متأسفانه ما هیچ دلیل و استدلالی مبنی بر عدم وقوع جنگ در دست نداریم.”

منبع: لاپرس، 28 سپتامبر

مترجم: علی جواهری