مقابله تبلیغاتی با تحریم واردات بنزین

نویسنده
حمید احدی

» وزیر نفت: تا دو سال به خودکفائی می رسیم، احمدی نژاد: تا دو هفته

دو روز بعد از تصویب طرح تحریم اضافی جمهوری اسلامی در مجلسین آمریکا که با تائید دولت آن کشور هم روبرو شد دولت احمدی نژاد در واکنشی شتابزده ادعا کرد تا پایان سال آینده در تولید بنزین به خودکفائی خواهد رسید تا تحریم بنزین را دفع کند. همزمان با این ادعای وزارت نفت که به نظر می رسد از جهت تبلیغاتی برای کاستن از نگرانی های عمومی تدارک شده، آشکار گردید که دولت دوباره در صدد وارد کردن بنزین از ونزوئلا برآمده؛آن هم در حالی که نمایندگان مجلس دو ماه قبل فاش کرده بودند قیمتی که دولت چاوز برای فروش بنزین طلب کرده سه برابر بهای جهانی آن است.

در همین حال احتمال اینکه نیروهای نظامی آمریکا مانع از ورود کشتی های حامل بنزین وارداتی به بندرهای ایران شوند، این نگرانی را برای صلح دوستان در جامعه بین المللی ایجاد کرده است که مبادا تحریم بنزین با توجه به نیاز شدید دولت ایران به این ماده سوختی به درگیری های نظامی بینجامد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای کاستن از تاثیر این اخبار در افکارعمومی در یک گزارش تاکید کرده که هیچ کشتی ایرانی تاکنون در خلیج فارس بازرسی نشده است.

گفتنی است بازرسی کشتی های مشکوک توسط نیروهای بین المللی، از جمله فصل های تازه تحریم های بین المللی علیه ایران است، اما کارشناسان معتقدند حتی اگر دولت ناگزیر به جیره بندی بنزین و بازگشت به دوران جنگ با عراق شود، تحمل این امر آسان تر از بخش های دیگر تحریم های اضافی از جمله لیست سیاه مدیران ایرانی و احتمال جلب آن ها به دادگاه های بین المللی است. در مصوبه مجلسین آمریکا به رییس جمهور سه ماه فرصت داده شده که فهرست افراد این لیست را اعلام دارد.

صبح جمعه بر اساس یک تصمیم گیری یک روزه که به سرعت برنامه ریزی شد، معاون وزیر نفت که مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم هست، خبرنگاران داخلی و خارجی رابه پالایشگاه امام خمینی شازند اراک فراخواند. خبرنگاران  از تهران با هلی کوپتر به پالایشگاهی برده شدند که قرار بود اعلام شود بزودی ظرفیت تولیدی خود را به دو برابر می رساند و تامین بخش عمده ای از مصرف داخلی را عهده دار خواهد شد.

 در این مراسم معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با وجود تحریم‌ها تا دو سال آینده از نظر تامین بنزین به خودکفایی کامل می‌رسیم.

خبرگزاری های خارجی که این خبر را به نقل از خبرگزاری های داخلی ایران منتشر کردند به دنبال آن به یادها آوردند که رییس دولت ایران چند ماه قبل در یک سخنرانی گفته بود اگر تحریم به تصویب برسد ظرف یک هفته در تولید بنزین خودکفا خواهیم شد. علیرضا ضیغمی جمعه در پالایشگاه شازند اراک تاکید کرده که  از دو سال بعد از آن نیز در بخش بنزین می‌توانیم جزو صادرکنندگان باشیم.

پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند که خبرنگاران آن جا را مشغول ساخت دیدند و گفته شد عملیات آن هفتاد در صد پیشرفت داشته [در حالی که باید سال گذشته به تولید می رسید] در حال حاضر کمتر از  5 میلیون لیتر بنزین تولید می کند که مطابق گفته معاون وزارت نفت قرار شده به  11 میلیون لیتر برسد.

روزنامه های صبح یکشنبه تهران هم از قول منابع دولت همچنان ادعا کرده اند که تحریم باعث پیشرفت و رشد کشور شد و موجب گردید خودکفائی بنزین در دستور کار دولت قرار گیرد. گفتنی است که  در حال حاضر جمع تولید فرآورده های نفتی در کشور 223 میلیون لیتر است که از این میزان 43 میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می‌شود، و در حالی که دو سال است سخن از تحریم واردات بنزین می رود اما دولت به دلایل اقتصادی و فنی نتوانسته تولید را افزایش بدهد؛ هرچند در نشست خبری شازند اعلام شد با اجرای پروژه جدید  85 میلیون لیتر به سهم بنزین روزانه اضافه می‌شود و تولید بنزین از 43 میلیون لیتر به 130 میلیون لیتر در روز می‌رسد. رقمی که به نظر اغراق آمیز می رسد.

 

ژست تبلیغاتی
 آنچه بیشتر نشست خبری شازند را به یک ژست تبلیغاتی تبدیل کرد توضیجات فنی بود که در جواب خبرنگاران درباره چگونگی کاهش زمان اجرای پروژه ها داده شد. معاون وزارت نفت گفت:  از آنجا که تجربه اجرای میان‌بر پروژه ها را در گذشته به ویژه در زمان جنگ داشتیم اجرای این شیوه را در پالایشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و با بسیج تمام نیروها اعم از پرسنل، پیمانکاران و مشاوران تصمیم گرفته‌ایم زمان اجرای پروژه‌ها در این بخش کاهش یابد و با این اقدام، پاسخ دندان‌شکن به ادعاها و یاوه‌گویی‌های ابرقدرت‌ها داده شود تا هر چه سریع‌تر کمبودهایی که در این زمینه به ویژه تولید بنزین داریم، برطرف شود.
ضیغمی در ادامه با اشاره به اجرای برخی از طرح‌های ضربتی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی کشور افزود: اجرای این طرح‌ها برای مواقعی که فروش بنزین به ایران به طور کامل متوقف شود، پیش‌بینی شده که در این صورت تولیدات پتروشیمی به این سمت سوق داده می‌شود. اجرای آزمایشی این طرح با موفقیت کامل در برخی مجتمع‌های پتروشیمی صورت گرفته اما چون نیازی به اجرای این طرح‌ها در حال حاضر نداریم، ‌فعالیت عادی پتروشیمی‌ها از سر گرفته شد.

این در حالیست که تنها دو روز قبل، رییس سازمان بازرسی کشور در یک مراسم رسمی  دستگاه های  را به رعایت برنامه و اصول حاکم بر آن فراخوانده و گفته بود: دولت خود را مدیون به اجرای طرح‌های زیادی کرده که احتمال انجام آن نیست.

مصطفی پورمحمدی که اولین وزیر کشور دولت احمدی نژاد بود با بیان اینکه در دورانی که در وزارت کشور بودیم تلاش زیادی کردیم تا طرح‌ها و پروژه‌های باقیمانده از دولت‌های قبل را کامل کنیم، افزود: قول‌هایی که به مردم برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف داده می‌شود، اگر خارج از توان و ظرفیت باشد دست‌ نیافتنی است.
 رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: به ‌عنوان نمونه از یک وزیر در خصوص قول‌ها و پروژه‌هایی که در حوزه مسئولیتی‌اش تصویب و تنظیم شده بود پرسیدم چقدر برای انجام این پروژه‌ها زمان نیاز است، گفت: با ظرفیت و توان فعلی حدود 30 سال طول می‌کشد

پورمحمدی برای نمونه نقل کرد: پالایشگاه  پتروشیمی شرق کشور ناموفق است و کسی نسبت به آن طمع نکند. به بخش خصوصی می‌گوییم که مشارکت نکنید چون ضرر می‌کنید.  پتروشیمی لوازمی برای تحقق می‌خواهد که باید محقق شود در غیر این ‌صورت نمی‌توان موفق بود.
 این گفته وزیر سابق کشور همان است که پنج سال است در جلسات دربسته و گاهی در مقالات سر بسته  از سوی کارشناسان و مدیران با سابقه  تکرار می شود اما محمود احمدی نژاد با پشتبانی رهبر جمهوری اسلامی به بهانه  دادن روحیه به مردم، مدیران زیر دست خود را نیز تشویق کرده است که در ارائه  آمار اغراق آمیز و بی اعتبار تردید نداشته باشند.

 

کارشناسان و ادعای دولت

یک کارشناس اقتصادی به روز گفت: اینکه وزیر کار به استناد دستور رییس جمهور اعلام می کند وزارت تعاون مسوول امور بیکاری و اشتغال است، خلاف قانون تاسیس هر دو این وزارت خانه هاست.به همین دلیل بعد از سه ماه که بیکاران به وزارت تعاون پاس داده شدند وزیر تعاون اعلام کرده رییس جمهور خود مسوول امور اشتغال است و وی اطلاعی ندارد.این برخورد نشانه تبلیغاتی کردن همه امور جدی کشور است و نشانه خودداری کارشناسان دولتی از اعلام آمار غیرواقعی که در نتنیجه دفتر ریاست جمهور را حاکم و تصمیم گیرنده فعالیت های بخش های مختلف دولت کرده است.

خبر نگار جام جم شنبه گزارش داد که معاون وزارت نفت در پایان جلسه شازند در پاسخ خبرنگاری که درباره اعتبار و بودجه این افزایش ظرفیت پرسید، گفت در گذشته مقداری مشکلات تامین مالی این قبیل پروژه‌ها را داشتیم که با تدبیر وزیر نفت و ریاست جمهور تشکیل کنسرسیومی متشکل از بانک‌های عامل داخلی قرار است 2.5 میلیارد دلار برای طرح‌های پالایشگاهی و بنزین‌سازی هزینه شود که تاکنون 100 میلیون دلار آن پرداخت شده است.

در همین حال خبرگزاری ها نوشته اند که وزیر نفت نیز  از بهینه سازی در مصرف سوخت برای مقابله با تحریم احتمالی بنزین سخن گفته است.
مسعود میرکاظمی بهای تمام شده بنزین در کشور  را بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان اعلام کرده و  در همان حال برخلاف گفته های رییس جمهور و  ادعاهای وزیر اقتصاد که مسوول اجرای هدفمند کردن یارانه هاست، اضافه کرده در صورت هدفمند شدن یارانه‌ها و آزادی سازی این محصول حدود ۱۱ درصد به نرخ تورم اضافه می‌شود.
به نوشته خبرگزاری ها وزیر نفت  همچنین گفته است که برای چنین تورمی و همچنین توزیع مستقیم یارانه‌ها به قشرهای کم‌درآمد، اعتباری در بودجه کشور در نظر گرفته نشده است.

 

تلاش های پنهانی
همزمان با تبلیغات دولت در مورد طرح مقابله با تحریم بنزین گزارش های مطبوعات جهانی حاکی است میانجی گران در پی آن هستند که با باز کردن راه گفتگو بین ایران و آمریکا و اروپا مانع از به کارافتادن ماشین تحریم ها شوند.  چنان که رویترز نوشت  ایران در این گفت‌وگوها موافقت خود را با بازرسی کارخانه غنی‌سازی قم که به تازگی علنی شده، اعلام کرده است.

از سوی دیگر به نوشته رادیو فردا  رئیس جمهوری آمریکا گفته است که دولتش و کنگره به طور مشترک بر روی طرح‌هایی کار می‌کنند تا در صورت لزوم بخش انرژی، مالی و مخابرات ایران را هدف تحریم قرار دهند.
تاکنون چند نفر از چهره‌های برجسته دموکرات‌ها و از جمله سناتور جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفته‌اند که باید از روی حسن نیت به ایران مهلت کوتاهی داده شود، و اگر تلاش‌‌های دیپلماتیک ثمری نداد، تحریم‌های گسترده‌تر به اجرا درآید.اما در مقابل جمهوری خواهان و بخش عمده ای از دموکرات های آمریکا با دادن هر نوع مهلت تازه ای به دولت جمهوری اسلامی مخالفت می ورزند و معتقدند باید عزم را برای نشان دادن اراده جهانی برای مقابله با ستیزه جوئی های احمدی نژاد نشان داد.

سه روز پیش فارس خبرگزاری نزدیک به دولت، متن نامه رییس جمهور آمریکا را به سیلوا، همتای برزیلی خود فاش کرد که نشان می داد قبل از اجلاس سه جانبه تهران برزیل و ترکیه، باراک اوباما از سیلوا خواسته بود ایران را متقاعد کند که به تبادل سوخت [با همان شرایطی که سرانجام ایران بدان تن داد] تشویق کند.

چنین به نظر می رسد دولت قصد یادآوری این را دارد که حداکثر تخلفش از خواست آمریکا یک تاخیر یک هفته ای است که به نوشته روزنامه رسالت نباید باعث چنین تصمیم حاد و تندی شود. در حالی که منابع آمریکائی اعلام کرده اند پیشنهاد اوباما که مخالفانی هم در کنگره آمریکا داشت بنا به اظهار مقامات رسمی دولت ایران، توسط این دولت رد شد و زمانی که کشورهای عضو شورای امنیت به تبادل نظرهای خود برای تحریم تازه پایان دادند دولت ایران با سرهم بندی اجلاس تهران کوشید بار دیگر یک تفاهم بین المللی را به شکست بکشاند. آن هم در حالیکه این بار خانم هیلاری کلینتون اعلام کرده بود آخرین مهلت برای ایرانی ها تمام شد.