زنان؛ مشکل همیشگی جمهوری اسلامی

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» چادری ها هم تحت تاثیر فمینیسم اند

کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تازگی با تائید تاثیر اندیشه‌های فمینیستی در کشور گفته است: “حتی زنان چادری هم به علت تاثیرپذیرفتن از فمینیسم، درباره برخی از احکام اسلامی موضع می‌گیرند.” او در بخش دیگری از سخنانش اولویت تحصیل و اشتغال نسبت به ازدواج و فرزندآوری در میان زنان ایرانی را مخالف اسلام دانسته و گفته از نظر اسلام بزرگ‌ترین کرامتِ زن، همسرداری و فرزندآوری است.

 این نخستین بار نیست که این عضو شورای عالی انقلاب اسلامی سخنانی از این دست می‌گوید. او پیش‌تر هم بارها تاکید کرده که نقش اصلی زنان تنها در خانواده تعریف می‌شود. به اعتقاد او تحصیل توانایی بارداری را از زنان می‌گیرد و دخترها باید در چند رشته خاص آن هم در بعضی مواقع و برای کرامت انسانی تحصیل کنند.

کبری خزعلی اما در ابراز این عقاید تنها نیست. شمار زیادی از مسئولان جمهوری اسلامی بارها از تریبون‌های مختلف سخنانی با همین مضامین گفته‌اند؛ دیدگاهی که آیت‌الله خامنه‌ای شخص اول نظام صراحتا از آن دفاع می‌کند؛ برابری جنسی زن و مرد را “کاملا غلط” می‌داند و می‌گوید که “اشتغال از مسائل اصلی مربوط به زنان نیست و مسئله خانواده در اولویت قرار دارد.” به اعتقاد آیت‌الله علی خامنه‌ای اگر کسی، مساله زن را جدا از خانواده مورد بررسی قرار دهد در فهم مسئله و تشخیص علاج آن، دچار اختلال می‌شود.

 

“گرگ‌های جمعیت‌خوار غربی”

صحبت‌های کبری خزعلی اما به همین‌جا ختم نشده است. او در بخش دیگری از سخنان خود از مشغول کردن زنان به کار در خارج از خانه به عنوان یکی از راه‌های مهم “کنترل جمعیت” کشورهای اسلامی از سوی غرب یاد کرده است.

به گفته او “غرب در هر کشوری که بخواهد جمعیت را کنترل کند به موضوع اشتغال زنان به‌ویژه به صورت تمام وقت تاکید می‌کند حتی اگر در کشوری زنان به صورت نیمه وقت شاغل باشند سازمان ملل اعتراض می‌کند که چرا این زنان اشتغال تمام وقت ندارند.”

این تئوری مورد استقبال وب‌سایت‌های تندرو هم قرار گرفته است. چندی پیش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در مطلبی با عنوان “حمله گرگ‌های جمعیت‌خوار به ایران” نوشت: “متاسفانه ایران اسلامی که باید به دنبال تشکیل تمدن عظیم اسلامی باشد، نه تنها تاکنون به فکر «افزایش رشد جمعیت مسلمانان دنیا» که از ملزومات بی چون و چرای تحقق تمدن عظیم اسلامی است، نبوده، بلکه رکورددار کاهش رشد جمعیت در دنیا بوده است.”

این وب‌سایت مدعی شده بود که کشورهای غربی و اسرائیل با ترفندهای مختلف جلو فرزندآوری کشورهای اسلامی را می‌گیرند. تلاش مسئولان حکومتی و وب‌سایت‌های تندرو در ترغیب مردم به بچه‌دار شدن اما به خواسته‌ی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی که آیت‌الله خامنه‌ای صراحتا آن را عنوان کرده است، بر می‌گردد. رهبر جمهوری اسلامی بارها نشان داده که به دنبال اعمال سیاست‌های افزایش جمعیت و کاهش حضور زنان در فعالیت های اجتماعی است. سیاست‌های سید علی خامنه ای در ارتباط با زنان در قالب طرح‌ها ولوایحی مانند افزایش مرخصی زایمان، دورکاری زنان، طرح جمعیت و تعالی خانواده و… از سوی مجلس و دولت پیگیری می‌‌شود. اما تلاش‌ها به همین جا متوقف نمی‌شود و برخورد با هر گونه تلاشی که به تعبیر آنها، غربی و یا فمینیستی است در دستور کار قرار دارد. برخورد با فعالان حقوق زنان و در تقابل دانستن مطالبات زنان ایران با نظام جمهوری اسلامی از عمق این باورها حکایت دارد.

رهبر جمهوری اسلامی حتی در سخنانی با دفاع از کاهش سهمیه زنان برای ورود به برخی از رشته‌های دانشگاهی، آن را “ضد عدالت” ندانسته و گفته است: “نباید رشته‌های تحصیلی و مشاغلی که متناسب با طبیعت زنان نیست به آنان تحمیل شود.” علی خامنه‌ای همچنین این سؤال را مطرح کرده که با کدام منطق باید زنان را، که خداوند آنان را از لحاظ جسمی و عاطفی برای منطقه ویژه‌ای از زندگی آفریده است در عرصه هایی وارد کنیم که آنها را دچار رنج و سختی می کند؟”

 

دولت هم همراه شد

 رهبر جمهوری اسلامی، اردیبهشت ماه سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کرد. آیت‌الله علی خامنه‌ای در مقدمه این ابلاغیه آورده بود که با توجه به “اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی و بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز لازم است تا اقداماتی جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته” به اجرا گذاشته شود. آنچه او در این ابلاغیه آورده بود تکرار رسمی سخنانی است که قبلا به کرات بیان کرده است. او پیش‌تر از مسئولان خواسته بود کشور را از حالت هر خانواده یک یا دو بچه خارج کنند تا جمعیت ایران به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر برسد. دولت و مجلس شورای اسلامی هم در سال های اخیر، بارها برای تامین نظر رهبرانقلاب طرح‌هایی چون دورکاری زنان، افزایش مرخصی زایمان، جمعیت وتعالی خانواه، توقف برنامه‌های جلوگیری از بارداری و… را پیگیری کرده‌اند. برنامه‌های فعالان زنان انتقادات جدی ومهمی را به آنها وارد دانسته و هشدار داده‌اند که حکومت زنان را تنها به عنوان یک دستگاه تولید مثل و نگهداری از کودک تلقی کرده است.

فعالان زن اما به دولت حسن روحانی امید داشتند تا همراه این جریان نشود. هر چند بسیاری از کارشناسان معتقدند سیاست‌های افزایش جمعیت فراتر از تصمیماتی است که دولت توان دخل و تصرف در آن را داشته باشد، چنانکه پس از روی کار آمدن حسن روحانی، وزارت بهداشت دولت یازدهم نیز به صورت رسمی اعلام کرد در مورد افزایش جمعیت، تابع دستورات رهبر خواهد بود و کلیه خدمات پیشگیری از بارداری را ـجز در مورد افراد خاص در شرایط خاص- حذف خواهد کرد.

یک فعال حقوق زنان پیش‌تر به “روز” گفته بود: “وظایف وزارت بهداشت مشخص است اما سیاست‌گذاری‌هایی از این دست، کلان‌تر از آن است که توسط یک وزارت‌خانه به چالش کشیده شود. چنین سیاست گذاری هایی در خدمت تامین سلامت جسم و روان جامعه نیستند بلکه همسو با اعمال سیاست «کنترل جنسیتی» هستند و به جای بار علمی، کاملا بار ایدئولوژیک دارند. باید توجه داشت که این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. این نکته بیانگر آن است که وجوه ایدئولوژیک طرح به وجوه جمعیت شناختی و بهداشتی آن کاملا غالب است.”

عکس آرشیوی است