دردسر دنباله روی از بشارت های احمدی نژاد

نویسنده
آرش معتمد

» کارگردان مستند آخرالزمانی بازداشت شد

یک روز پس از آنکه یک مرجع تقلید در قم، خواستار برخورد  دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با کارگردان مستند “ظهور بسیار نزدیک است” شد، علی اصغر سیحانی ناپدید شد تا برخی سایت ها از دستگیری وی خبر دهند. این در حالی است که وی هفته گذشته اعلام کرده بود ساخته آخرالزمانی وی متاثر از “بشارت های” رئیس دولت در خصوص ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

تلفن همراه علی اصغر سیحانی از روز گذشته پاسخ گو نیست و سایت های محافظه کار خبر از بازداشت کارگردان یکی از بحث برانگیز ترین مستند های مذهبی در یک دهه اخیر داده اند. با این حال هنوز هیچ یک از مقامات امنیتی و یا قضایی پیرامون دستگیری وی موضع گیری نکرده اند.  گفته می شود بازداشت وی ارتباط مستقیمی با موضع گیری های یک مرجع تقلید دارد؛آیت الله مکارم شیرازی  که 24 ساعت پیش از دستگیری سیحانی، ضمن سخنانی در شهر قم، خواستار برخورد دستگاه قضائی با سازندگان مستند “ظهور بسیار نزدیک است” شده بود.  وی در مسجد اعظم قم حاضر شده بود تا نزد طلبه ها و روحانیون حاضر پیرامون “خط قرمز” ها هشدار دهد: “اعتقادات ما خط قرمز ماست و نباید این گونه [از مساله ظهور] برای رسیدن به اهداف و مقاصد استفاده ابزاری بکنیم.”

 سی دی های مستند “ظهور بسیار نزدیک است” اواخر سال گذشته به طور گسترده ای در شهر های بزرگ و کوچک به طور رایگان توزیع شد. مستندی که راوی  ”آخر الزمان شیعی” بود و  با اشاره به ظهور قریب الوقوع امام دوازدهم شیعیان، برخی از رهبران جمهوری اسلامی را از فرماندهان سپاه مهدی موعود معرفی کرده بود.

 همزمان با برخاستن سر و صداهای بسیار بر سر این مستند، در هفته های گذشته زمزمه هایی مبنی بر ساخت قسمت دوم “ظهور بسیار نزدیک است” نیز شنیده می شد. امری که مورد انتقاد شدید آیت الله مکارم شیرازی قرار گرفت تا جایی که دست به دامن دستگاه قضائی جمهوری اسلامی شد تا از ساخت قسمت دوم آن جلوگیری کنند. هر چند برخی کارشناسان به نزدیکی سیحانی به حلقه های حامی احمدی نژاد اشاره می کنند و می گویند بازداشت علی اصغر سیحانی  کوتاه مدت خواهد بود و ممکن است تنها از وی خواسته شود از ساخت دومین قسمت “ظهور بسیار نزدیک است” صرف نظر کند.

 

احمدی نژاد هم آلت دست دشمن است؟

علی اصغر سیحانی هفته گذشته در گفتگویی مفصل با خبرآنلاین به دفاع از مستند مذهبی خود پرداخته و گفته بود: “شما اگر بشارت‌های آقای احمدی‌نژاد را به عنوان برگزیده و منتخب مردم مورد توجه قرار دهید که ایشان در هر سخنرانی بشارت ظهور را می‌دهند؛ پس ایشان هم نعوذبالله آلت دست دشمنان است.”

وی همچنین با عاریه گرفتن اظهارات رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر موضع گیری “خواص” در برابر “فتنه”، تاکید کرده بود در حال حاضر نیز برخی از “خواص” مقابل “ظهور” می ایستند: “معظم رهبری گفته‌اند که در فتنه 88، عموم مردم بدون خواص پیروز و موفق شدند، در حالی که عده‌ای از خواص یا مردود شدند یا نمره بسیار ضعیف گرفتند؛ معتقدیم الان هم که این گونه است چرا که می بینیم عده ای از خواص در مقابل حقیقت نزدیک شدن به ظهور عده‌ای از خواص می ایستند.”

او در این مصاحبه همچنین خاطرنشان کرده بود فیلم اش در راستای ایدئولوژی ای است که محمود احمدی نژاد از زمان به قدرت رسیدن در سال 84 آن را تبلیغ کرده است.  او بیراه نمی گوید. رئیس دولت مستقر حتی وقتی حکم برکناری اسفندیار رحیم مشایی را امضا می کرد، از توصیف جدیدی برای دولت دهم بهره گرفت: “دولت انتظار.”

 

دنباله روی از “شعیب ابن صالح” زمان

بر اساس مستندی که اسفند سال گذشته در شهرها توزیع شد، کارگردان، روایت های مذهب شیعه پیرامون شرایط  ظهور آخرین امام شیعیان را مطالعه کرده و دست به “تطبیق” آنها با رجال سیاسی کنونی جمهوری اسلامی زده است. در این تطبیق دهی محمود احمدی نژاد یکی از شخصیت های اصلی سناریو لقب گرفته است: “شعیب ابن صالح”

بر طبق روایت های شیعه، او فرمانده سپاهی از خراسان است که در هنگامه ظهور مهدی موعود، قیام می کند. در نقل قولی از محمد بن حنیفه نقش ابن صالح که از سوی مستند مذکور رئیس دولت معرفی شده است، آمده است: “پیشاپیش آنان مردی است که وی را صالح بن شعیب یا شعیب بن صالح می‌نامند او از قبیله بنی‌تمیم است آنان نیروهای سفیانی را شکست داده و در بیت‌المقدس فرود می‌آیند تا مقدمه حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام را فراهم آورند.”

این شبیه سازی در حالی انجام شده که محمود احمدی نژاد از سوی مخالفان خود در جنبش سبز، به عنوان  ”کودتاگر انتخاباتی” معرفی می شود که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آرای کاندیداهای مخالف را به نفع خود تصاحب کرد.

گفتنی است گروه مبشران ظهور، خیزش خیابانی شهروندان معترض به تقلب در انتخابات را  به “فتنه آخز الزامان” تشبیه و در همین راستا رهبران سیاسی این جنبش - میرحسین موسوی و مهدی کروبی - را به عنوان شخصیت های بد معرفی کرده اند.

از سوی دیگر فیلم به مخاطب می گوید، ابن صالح به فرمان “سید خراسانی” دست به قیام می زند. این مستند تاکید می کند با توجه به اینکه آیت الله علی خامنه ای متولد “مشهد” است، احتمال اینکه وی “سید خراسانی” باشد را بالا می داند.

اما آیت الله مصباح یزدی چنین عقیده ای ندارد. این روحانی تندرو که از حامیان سرسخت ولی فقیه است اعتقاد  خود به رهبر جمهوری اسلامی را “خیلی بالاتر” از سید خراسانی توصیف کرده است:“لزومی ندارد ما برویم دنبال آن روایات تا تاییدی بر معظم له بگیریم. به مراتب بسیار بالاتر از آن سید خراسانی که در روایات آمده است، ما به مقام معظم رهبری اعتقاد داریم.”

 

هزینه ساخت و توزیع صلواتی بود

ناظران همچنین شبهه های بسیاری پیرامون تامین کنندگان هزینه این مستند و همچنین توزیع چشمگیر آن به صورت رایگان دارند. گمانه زنی ها بر این است که طیف هایی از طرفداران محمود احمدی نژاد وظیفه تولید و تکثیر این سی دی را عهده دار بوده اند. هرچند کارگردان “ظهور بسیار نزدیک است” چنین ادعاهایی را رد می کند و می گوید هزینه ان را مردم تامین کرده اند :” در مورد کار توزیع هم خود ما بیش از 80 الی 90هزار عدد سی دی توزیع داشتیم که بخشی از این را به صورت صلواتی دادیم چون بانی داشتیم و یک بخشی هم پولش را گرفتیم. البته جدای از این‌ها نسخه‌های دیگری هم توسط خود مردم و به صورت خودجوش توزیع شده است؛ برای مثال طلبه بزرگواری در تهران با هزینه شخصی خودش 6هزار نسخه از این مستند را تکثیر و به صورت صلواتی در اختیار مردم قرار داده است.”

محمود احمدی نژاد تاکنون واکنشی به این مستند نشان نداده اما مرتضی آقا تهرانی، فردی که او را “معلم اخلاق” دولت احمدی نژاد می نامند، پیرامون دیدگاه رئیس دولت گفته است: “ایشان گفتند چرا این حرفها را می زنید و چه کسی گفته است من همان فرد (شعیب بن صالح) هستم.”

اما اسفندیار رحیم مشایی این ادعا را رد کرده و گفته از رئیسش همچین چیزی نشنیده است: “من موضع گیری احمدی نژاد در مورد این مستند را نشنیده‌ام و ایشان راجع به این فیلم به شخص من چیزی نگفته است.” گفتنی است بسیاری اسفندیار رحیم مشایی را در پشت پرده ساخت این مستند به نفع  احمدی نژاد معرفی می کنند، اما وی یکشنبه هفته پیش ادعا کرده اساسا فیلم مذکور را ندیده است: “خیلی‌ها خیلی حرف می‌زنند ولی من این فیلم را ندیدم و فقط در مورد آن شنیده‌ام. شنیده‌ام که گفته‌اند یک واقعیتی در آخر زمان اتفاق می‌افتد ولی در مورد وقایع آخر زمان من آنقدر می‌دانم که خیلی چیزهایی که نقل شده است ممکن است درست نباشد و ما در این مورد از علما مطالبی شنیده‌ایم و یا می‌دانیم برخی اتفاقات هم ممکن است درست باشد ولی حتما اتفاق نیفتد.”

 

انتقاد تند شریعتمداری از مستند

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول  کیهان، دو هفته قبل  توزیع سی دی های مذکور را یک “ترفند تبلیغاتی” نامید و تصریح کرد: “فیلم یاد شده یک ترفند تبلیغاتی است و با هدف زمینه سازی انتخاباتی برای یک جریان منحرف سیاسی تولید و توزیع شده است. جریان مرموز و مشکوکی که چندان ناشناخته نیست و طی سال های اخیر، بارها از نام مبارک مراد غایبمان، حضرت بقیه الله الاعظم-ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- سوء استفاده کرده و می کند ”

احمدی نژاد و بشارت های امام زمانی

گفتنی است محمود احمدی نژاد بار ها پای امام زمان و مسائل ماورایی مذهبی را در مسائل سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک به میان کشیده است. در یکی از آخرین موارد، زمستان گذشته وی در دفاع از طرح هدفمندی یارانه ها آن را متعلق به امام دوازدهم شیعان دانست و گفت: “من یقین دارم حضرت ولی عصر (عج) اجرای موفق این طرح را مدیریت کرده و هدایت می‌کنند.”

البته او این راهم گفت که “من پیش از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان فرمودند پول یارانه‌ها پول امام زمان است و برکت دارد.”

احمدی نژاد همچنین در اردبیهشت سال 87 در جریان سفر به مشهد و در جمع طلاب و روحانیون آن شهر مدعی نقش داشتن امام زمان در مدیریت و اقدامات خود و دولتش شد.

در عرصه سیاست خارجی نیز وی برای انتقاد از کاخ سفید، واشنگتن را متهم کرد که قصد دارد مانع از ظهور امام زمان شود: “ما اسناد آن را به دست آوردیم که آنها معتقدند یکی از خاندان پیامبر اکرم در این نقطه ظهور کرده و ریشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آنها همه این نقشه‌ها را کشیده‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگیرند.”

در همین ارتباط علی اصغر سیحانی در دفاع از مستند خود و محمود احمدی نژاد، تاکید کرده بود  وی و هم قطارانش در گروه “مبشران ظهور” از  بشارت های رئیس دولت متاثر بوده اند: “بشارت‌های ظهور این ها بود که باعث شد، فعالیت‌های خود را تشدید کنیم و اقدام به ساخت مستند ظهور بسیار نزدیک است بگیریم”.