سردار یک حرف می زند نماینده حرف دیگر

نویسنده
اردلان صیامی

» بنزین با سهمیه یا باقیمت آزاد؟

سهمیه بنزین در سه ماهه اول سال 89اعلام شد. 260 لیتر. این خبر را دیروز سردار رویانیان اعلام کرد. این درحالی است که طبق قانونی که در مجلس به تصویب رسیده دولت باید از سال آینده قیمت یارانه های حامل انرژی را آزاد وبنزین را به قیمت فوب خلیج فارس به مردم عرضه کند. اما با توجه به کش ووقوس های بودجه بین دولت وپارلمان ودیر فرستادن بودجه به مجلس در این روزهای آخر سال، هنوز سناریوی قیمت وعرضه بنزین برای مردم روشن نیست.

این در حالیست که در خود دولت هم قاطعیتی در آنچه میخواهد انجام دهد دیده نمیشود. سردار رویانیان رییس ستاد حمل ونقل از دوسناریو سخن میگوید ونفتی ها از قیمت پلکانی. دیروزهمچنین از مجلس خبر امد که کمیسیون تلفیق، درآمد دولت از هدفمند سازی یارانه ها را به 20هزار میلیاردتومان کاهش داده است، یعنی 50 درصد کمتر از خواست 40هزار میلیارد تومانی دولت در لایحه بودجه.

همزمان موید حسینی، نماینده تبریز اعلام کرد قیمت بنزین با تعین سقف درآمد دولت، لیتری 250 تومان میشود. به این ترتیب در شرایطی که در مورد قیمت بنزین، هم نماینده مجلس سخن گفت هم یک سردار، متولیان اصلی، نفتی ها، دیروز ساکت بودند. و تازه سردار حتی برایشان ابراز تاسف هم کردکه چرا معتقدند باید بنزین با قیمت آزاد عرضه شود.

 

4 سناریوی تیم احمد توکلی

جدیدترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس، چهار سناریو برای قیمت بنزین در کسب درآمدهای مختلف دولت پیش بینی کرده است. در این گزارش میخوانیم که اگر درآمد دولت به سقف 40 هزار برسد (که با تصمیم کمیسیون تلفیق بعید است) تورم 68درصدی بر تورم موجود سوار میشود وقیمت بنزین به 585 تومان در هر لیتر میرسد که احتمال این گزینه کم است. اما در صورتی که سقف درآمد 10هزار میلیارد تومان تصویب میشد، که احمد توکلی در کمیسیون تلفیق آن را دیروز بیان کرده بود، تورم 23درصدی بر تورم موجود بار میشد وقیمت بنزین 300 تومان میشد واگر سقف15هزار میشد تورم اضافی 29درصد بود و با قیمت بنزین 468تومان. اما سناریویی که دیروز آن را کمیسیون تلفیق تصویب کرد، درآمد 20هزار میلیارد تومانی برای دولت است. مرکز پژوهش ها در این خصوص معتقد است تورم اضافی 37درصد است وقیمت بنزین نیز 520تومان. این درحالی است که دولت بپذیرد یا بتواند قیمت بنزین را تک نرخی وکاملا آزاد سازد. به این ترتیب  با توجه به تعیین سقف درامد 20هزار برای دولت وپیش بینی مرکز پژوهش های مجلس باید قیمت بنزین در سال اینده 500به بالا به مردم عرضه شود.

حال باید بررسی کرد که میل دولت به کدام سو است؟ اما دولتیان ظاهرا راه حلی ندارند؛ وزارت نفت هم به عنوان متولی سوخت کشور دیروز باید طبیعتا گزارشی وتحلیلی به افکار عمومی میداد که نداد.

فروش بنزین برای درآمد بیشتر

اما مهم ترین نکته در گفته های غیر نفتی ها، صحبت های موید حسینی بود. وی معتقد است بهترین الگو برای عرضه بنزین آن چیزی است که دولت در بودجه 88موظف به آن بود وآن عرضه دو نرخی بنزین به مردم است  که مصرف مازاد بر کارت را ازاد تهیه کنند؛ با این سناریو قیمت بنزین در گران ترین حالت نباید بیش از 250 تومان در هر لیتر باشد اما مهم تر از آن این است که حسینی میگوید: اگر دولت بخواهد به قانون توجه کند وسقف هدفمند کردن یارانه ها را 20هزار میلیارد تومان در نظر بگیرید چاره ای ندارد جز آنکه همراه با کاهش سهمیه ماهانه بنزین را دو نرخی ارائه کند.

 

وی می افزاید: قوه مجریه در صورت اصرار مجلس بر سقف هدفمند سازی مذکور قصد دارد بیشتر این مبلغ را از طریق افزایش قیمت بنزین تامین کند از این رو سال 89 بنزین آزاد 600تومان و بنزین سهمیه ای 300-250 تومان عرضه خواهد شد… درچنین شرایطی قیمت گازوئیل کمتر از 150 تومان و بالاتر از 100 تومان مصوب می شود که این سطح ازحذف یارانه ها تورمی حدود 40 درصد رابرجامعه مترتب می کند.

 

وی در پایان می افزاید:” در صورتی که دولت بر آمد 40 هزار میلیارد تومانی خود از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی اصرار نماید قاعدتا نرخ تورم درسال آتی فراتر از 40 درصد خواهد رفت”.

 در واقع به گفته حسینی دولت اصلا در برنامه  های سال آینده حمایت از اقشار مستضعف راکه شعار همیشگی اش بوده به کناری نهاده وفقط در پی پر کردن خزانه دوم وخود ساخته خود است. اگر مجلس 40هزار را تایید نکرد، در پمپ های بنزین که می توان این پول را از مردم گرفت.

برای سه ماهه اول فعلا سهمیه

فعلا دولت در پی گرفتن درآمد بیشتر از مجلس است، وزارت نفت هم منتظر است که تکلیف درآمد دولت روشن شود تا برنامه هایش را اعلام کند. چنین است که تردید در بدنه دولت موج میزند؛ نفتی ها هنوز نمی دانند سناریوی قیمت گذاری بنزین برای سال آینده چیست؟ عرضه تمام با قیمت آزاد ویا فروش دو نرخی با مقداری سهمیه وما بقی با قیمت آزاد؟

چندی پیش معاون وزیر نفت در امور پخش وپالایش گفته بود: هم اکنون پیشنهادهای مختلفی در سطح هیات دولت در حال بررسی است و جوانب مختلف این پیشنهادات در مرحله تجزیه و تحلیل قرار دارد.

 

شهنازی زاده با بیان اینکه یکی از سناریوهای مطرح شده در مورد وضعیت عرضه بنزین در سال آینده افزایش پلکانی قیمت است، گفته بود: در حال حاضر بررسی و تصمیم گیری بر روی این پیشنهاد در حال انجام است اما تاکنون تصمیم نهایی در مورد آن گرفته نشده است.

از سوی دیگر یکی از مدیران شهنازی زاده دیروز به خبرگزاری وابسته به وزارت نفت شانا گفته که به کاربری های کارت سوخت افزوده میشود. از این به بعد میشود با این کارت هم بنزین ازاد گرفت هم سهمیه ای. به گفته عامری تاکنون چنین مساله ای امکان پذیر نبود.

 ارتقای کارآمدی کارت های سوخت واعلام سهمیه بهار نشان میدهد دولت حداقل برای سه ماهه اول برنامه ای برای افزایش ندارد، هر چند موید حسینی معتقد است دولت برای جبران درآمدهایش میخواهد بنزین 600 تومانی به مردم بفروشد.