سلاح برای غزه یا تلاش برای زمین زدن دولت؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» کشتی حامل سلاح جنجال‌ساز شد

به دنبال ادعای اسراییل پیرامون توقیف یک کشتی حامل سلاح ایرانی٬ سخنگوی وزارت کشور دولت حماس و مسوولان جمهوری‌اسلامی این مساله را تکذیب و آن را توطئه اسراییل برای ادامه محاصره غزه توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری فارس - نزدیک به سپاه پاسداران ـ به نقل از “یک منبع آگاه در ستادکل نیروهای مسلح” این خبر را تکذیب کرد. هم‌زمان امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه نیز در گفتوگویی پیرامون این ماجرا گفت: “عبور یا حرکت کشتی حامل سلاح از ایران به سوی غزه هیچگونه واقعیت و وجود خارجی ندارد. این موضوع مبتنی بر دروغ‌پردازی‌های تکراری و بی‌پایه و اساس رسانه‌های صهیونیستی است”.

خبر توقیف یک کشتی حمل سلاح از سوی ایران به مقصد غزه٬ ابتدا از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شد. رویترز با انتشار این خبر٬ نوشت که این کشتی “در حال ارسال از سوی ایران برای شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه بود” و توسط ارتش اسراییل در دریای سرخ متوقف شده است. با این حال اعلام شده که در میان کارکنان این کشتی٬ هیچ تبعه‌ای از ایران حضور نداشته است.

آن‌گونه که ارتش اسراییل اعلام کرده٬ این کشتی با پرچم پاناما حرکت می‌کرده و راکت‌های موجود در آن “در سوریه ساخته شده، از سوریه با هواپیما به ایران برده شده و از آنجا به عراق و بعد به سوی سودان فرستاده شده‌ است… اگر این محموله به ساحل آفریقا می‌رسید به احتمال زیاد قرار بود از طریق زمینی به مصر و سپس به نوار غزه قاچاق شود”.

به گفته سخنگوی ارتش اسراییل: “سازماندهی این نقل و انتقالات را ایران انجام داده و برای آماده‌سازی مقدمات این کار ماه‌ها وقت صرف شده‌است”.

خبرگزاری رویترز نوشته است که این کشتی شامل “ده‌ها راکت ام۳۰۲” بوده، راکت‌هایی که “در نوع پیشرفته خود بُردی بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) دارد و اگر این موشک‌ها به غزه می‌رسید جان میلیون‌ها اسرائیلی را با تهدید روبه‌رو می‌کرد”.

این خبر اما از سوی سخنگوی وزارت کشور دولت حماس درنواره غزه هم تکذیب شده است. وی متنی در صفحه فیس‌بوک خود قرار داده و ارسال چنین محموله‌ای از سوی ایران را رد کرده است. وی انتشار چنین خبری را “تلاش صهیونیست‌ها برای توجیه محاصره غزه” توصیف کرده است.

رسانه‌های اصول‌گرا نیز نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داده‌اند. رجانیوز - وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری - این خبر را “ضدایرانی” توصیف کرده که هدف از انتشار آن توسط اسراییل نیز “توجیه و سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در فلسطین اشغالی” بوده است.

با این حال بی‌بی‌سی فارسی تحلیلی را منتشر کرده و براساس آن٬ به موردی تاریخی در این زمینه اشاره کرده است. این تحلیل با اشاره به وقوع حادثه‌ای مشابه در زمان دولت سیدمحمد خاتمی و هم‌زمان با احتمال بهبود روابط میان جمهوری‌اسلامی و آمریکا٬ نوشت که “نمی توان با قاطعیت گفت که ماجرای کشتی کارین – آ، ساخته و پرداخته نیروهایی در ایران بود یا اسرائیل، ولی هر چه بود، بی تردید بر “فضای سیاسی” نوظهور میان ایران و ایالات متحده به طور موثر تاثیر گذاشت… ۲۶ روز بعد از این واقعه بود که جورج بوش رئیس جمهور وقت ایالات متحده، در سخنانی غیرمنتظره ایران را عضو «محور شرارت» دانست”.

این تحلیل ادامه می‌دهد: “امروز نیز، درست در میانه تلاش های بی سابقه دولت ایران برای رفع تنش با ایالات متحده، سر و کله یک کشتی اسلحه در دریای سرخ پیدا شده که، از هر کجا آمده باشد، می‌تواند بر سازوکار سیاسی لرزان شکل گرفته میان دو دولت موثر باشد”.

اشاره این تحلیل به توقیف یک کشتی حامل سلاح در ۳۰۰ کیلومتری آب‌های اسراییل در سال ۲۰۰۲ میلادی است. آن زمان ارتش اسراییل مدعی شده بود که توانسته بدون شلیک یک گلوله کشتی کارین-آ حامل اسلحه را در دریای سرخ متوقف و توقیف کند. بهای تسلیحات درون کشتی که به گفته مقامات اسرائیل از لبنان خریداری و در جزیره کیش در آن کشتی بارگیری شده‌بود، پیرامون ۱۵ میلیون دلار برآورد شد.

وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - نیز در تحلیلی از این اتفاق٬ نوشته است که “این دومین کشتی است که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند، محموله اسلحه داشته و آنها آن را کشف کرده‌اند. در ژانویه ۲۰۰۲، رژیم صهیونیستی، یک کشتی به نام «کارین آ» را در آب‌های مدیترانه ضبط کرد که نشان دادن سلاح‌های مستقر بر عرشه آن و ادعای ایرانی بودن این سلاح‌ها، باعث تسریع در تصمیم دولت بوش، مبنی بر قرار دادن ایران در لیست کشورهای محور شرارت شد. اکنون به نظر می‌رسد که آنها بار دیگر درصدد این هستند که سناریوی پیشین خود را برای فشار بر دولت اوباما نیز به کار بندند. پس از اینکه مشخص شد، دولت اوباما چندین نامه به ایران فرستاده است و همچنین قصد همکاری با ایران را دارد، امروز مقامات نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که یک کشتی پر از محموله سلاح متعلق به ایران را در آب‌های مدیترانه توقیف و به بندر اسرائیلی «اشدود» منتقل کرده‌اند”.

هنوز جزییات بیشتری از این کشتی و محموله آن - که قرار است تا چندی دیگر روانه بنادر اسراییل شود - منتشر نشده. اما به نظر می‌رسد که در صورت اثبات این ادعا، چنین اتفاقی می‌تواند بر روابط میان جمهور‌ی‌اسلامی و غرب که در ماه‌های اخیر رو به بهبودی رفته بود٬ تاثیرگذار باشد.