سیمین عرصه حقوق درگذشت

احمد فتحی
احمد فتحی

امیر ناصر کاتوزیان.چه اسم خوش آهنگی.

روز چهارشنبه ۱۲/۰۶/۱۳۹۳ خورشیدی، روزنامه ها خیلی چیزها در باره  دکتر کاتوزیان نوشته اند اما من پیش از تمام شدن این نوشته آن ها را نمی خوانم.چرا؟ زیرا می خواهم احساسات خود را بدون تأثیرپذیری از نگاه دیگران بیان کنم نسبت به این رادمرد بزرگ عرصه ی حقوق.

عرصه حقوق ؟  فقط حقوق ؟نه .او مرد بزرگ گستره  وسیع انسانیت بود. انسانیت که باشد همه چیز را در بر می گیرد. حقوق، ادبیات، فلسفه، تاریخ، هُنر. “سیمین بانو” ۸۷ سال داشت و امیرناصر نیز ۸۷ سال و هر دو به فاصله کمی از هم در گذشتند.

به جرأت می توانم بگویم همان وزن و اعتباری که سیمین بانو در عرصه  ادبیات. بخصوص شعر داشت امیر ناصر در عرصه  حقوق داشت و از این روست که او را  “سیمین” عرصه حقوق نامیده ام.

امیر ناصر که بود؟ ویژگی های اش چه بود ؟

اگر می خواهید او را بهتر بشناسید زندگی نامه اش را بخوانید زیر عنوان:

“از کجا آمده ام …”

این نوشته امّا منصرف از آن کتاب و بی توجه به آنچه دیگران گفته اند و می گویند از جمله پدر علم حقوق ایران – که درست هم می گویند – این ویژگی ها را در دکتر کاتوزیان می شناسد:

آزادگی

نرم خویی

شخصیت بارز و متمایز

اقتدار علمی

کاریزمای شخصیتی

هماهنگی بین صورت و محتوا

شرافت انسانی

بی همتایی

این ها که گفته شد، و بسیار نیکویی های دیگر، او را تبدیل به مردی کرد که همه دوست اش داشتند جز معدودی سیه دل سیاه اندیش که یکی از آن ها  نوشت:

آیا شما “ن-ک” قاضی اخراجی دادگستری را نمی شناسید؟

آیا شما “الف – ف” … رییس سازمان جوانان … را نمی شناسید که این روزها در مطبوعات قلم می زند؟!

آنچه – نقل به مضمون و کوتاه -ـ  گفته شد حدود ۱۶ سال پیش به روش حرف اول از کلمه  اول در یک “افترا” نامه چاپ شد و این افتخار را نصیب دانشجویی کرد که در کنار استادش نواخته شود.بهتر از این می شود؟

دکتر کاتوزیان پس از سال ۱۳۵۷ همان روش و منش سیاسی را داشت که پیش از سال ۱۳۵۷. او آزادگی خود را همواره حفظ کرد و همواره بر فراز تحولات سیاسی بود نه متأثر از آن ها.

نرم خویی، آرامش، چهره  متین و لبخند ملیح همواره با او بود و هیچ دانشجویی هرگز بدخشمی او را ندید.در جمع های خصوصی و در گردهم آیی های بزرگ،  شخصیت بارز او متمایز از دیگران بود و کاریزمای او همه گیر . در اقتدار علمی یگانه و بی همتا بود؛ اقتدار علمی همراه با شرافت انسانی حاکم بر زندگی شخصی و اجتماعی اش.

و بالاخره و کوتاه سخن، بین صورت و محتوای زندگی شخصی و اجتماعی اش، بین صورت و محتوای نام و نام خانوادگی اش و بین صورت و محتوای جسم شریف و جان نازنین اش هماهنگی زیبایی برقرار بود.

روان اش شاد و یادش هماره گرامی باد

وکیل دادگستری