فشار بیشتر برای توقف برنامه هسته ای

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز درباره اقدامات تازه جهانی علیه ایران

دنیل دامبی

آمریکا و متحدانش به سازمان ملل فشار وارد می کنند تا اعلام کند ایران در گذشته برنامه تسلیحات هسته ای را پیش می برده و اکنون در حال ادامه فعالیت های مرتبط با آن است؛ هرچند تهران بر عکس این موضوع اصرار دارد.

چنین اقداماتی از تشدید فشار بر جمهوری اسلامی، آن هم در دوره اوج گیری دوباره برنامه هسته ای این کشور پس از تأثیرات بدافزار استاکس نت و نیز در بحبوجه توجه بین المللی به حوادث بهار عربی، حکایت دارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در اظهاراتی که مورد تأیید همتایان انگلسیس و فرانسوی وی نیز قرار گرفت، گفت: «بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، از آژانس بین المللی انرژی هسته ای (نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل) خواسته اند، دست به نتیجه گیری بزند . آژانس در غیاب همکاری واقعی و شفافیت حقیقی ایران، هیچ گزینه دیگری به جز انجام ارزیابی های مستقل ندارد.»

برنامه هسته ای ایران که اسرائیل آن را یک تهدید می شمارد و آمریکا عمیقاً نگران پیامدهای بی ثبات کننده آن بر منطقه است، تا کنون هدف چهار دور از تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

اما آژانس بین المللی انرژی هسته ای هرگز ماهیت نظامی برای این برنامه پیدا نکرده است. آژانس می گوید از تأیید صلح آمیز بودن این برنامه معذور است و تهران علیرغم تحریم های مصوب، به غنی سازی اورانیوم به عنوان فرایند قابل استفاده در تولید سوخت هسته ای و مواد با قابلیت نظامی گری، ادامه داده است.

یوکیا آمانو دبیرکل آژانس ماه گذشته در نامه ای به ایران خواستار پاسخ این کشور به سؤالاتی در خصوص احتمال فعالیت های نظامی شد؛ موضوعاتی که ایران از اوت 2008 تا کنون قادر به پاسخگویی در خصوص آنها نبوده است.

مقامات آمریکایی می گویند نامه آقای آمانو می تواند به طور رسمی راه را برای دریافت اطلاعات از برنامه ایران باز کند. آژآنس هسته ای در مجموع هفت نکته نگران کننده در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه مطرح کرده است ، برنامه ای که تهران از دیرباز بر صرفاً صلح آمیز بودن آن تأیید کرده است.

تازه ترین گزارش آژانس هسته ای نشان می دهد ایران اکنون در حال غنی سازی با حداکثر سرعت بوده است و در حال پشت سر گذاشتن معضلات بوجود آمده از حمله اسرارآمیز سایبری استاکس نت به تأسیسات خود است. مقام آمریکایی گفت: “آنها در سال 2010 عقب نشینی هایی داشتند اما توانسته اند آنرا جبران کنند.”

دیدگاه آمریکا که توسط مقامات آمریکا و برآوردهای سازمان امنیت ملی در سال جاری منعکس شده، این است که ایران تا سال 2003 صاحب یک برنامه فعال تسلیحات هسته ای بوده است اما هنوز تصمیمی درباره ازسرگیری کامل آن نگرفته است.

آنها می گویند درحالیکه دولت تهران تصمیمی برای ساخت یک بمب نگرفته است، اما می خواهد توانمندی تولید یک بمب در کمترین زمان، در صورت لزوم اخذ چنین تصمیمی را داشته باشد. آنها معتقدند تهران در مرز توانمندی تولید تسلیحات هسته ای، برای منطقه تهدید بزرگتری محسوب می شود.

مقام مسؤول آژانس هسته ای از ابراز نظر در خصوص قصد و نیت آقای آمانو خودداری کرد اما گفت این موضوع در جلسه شورای حکام مورد بحث قرار می گیرد.

منبع: فایننشیال تایمز- 5 ژوئن