شکست جبهه پایداری در استیضاح وزیر راه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آخوندی با ۱۷۵ رأی ماندگار شد

با وجود تلاش نمایندگان منتسب به جبهه پایداری در مجلس، استیضاح وزیر راه دولت یازدهم با شکست مواجه شد. استیضاحی که به نوشته یک وب‌سایت حامی روحانی “ضعیف‌ترین استیضاح یک دهه گذشته” بود.

در جریان جلسه استیضاح ۱۷۵ نماینده به ابقای آخوندی رای موافق دادند، مقابل ۷۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع. آخوندی تابستان سال ۹۲ و در جریان رای اعتماد به اعضای دولت روحانی ۱۵۹ رای موافق داشت. مسایلی نظیر عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد و مشکلات در حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی از جمله محورهای اصلی طرح استیضاح آخوندی بود.
آخوندی از جمله اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بود. وی همچنین یکی از اعضای این ستاد بود که همراه با نمایندگان دیگر کاندیداهای انتخابات در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای چند روز پس از اعلام نتایج حضور داشت.
این مساله در جریان استیضاح آخوندی نیز مورد اشاره نمایندگان منتقد قرار گرفت. ازجمله مهدی کوچک‌زاده که از جمله موافقان استیضاح آخوندی بود، گفت: “شما پس از سال‌ها اشتغال در وزارتخانه‌ها برای جبران خدمات‌تان با بودجه وزارت نفت برای تحصیل به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ درجه دکترا و مراجعت، خدمات دریافتی از نظام را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید”.
آخوندی خود اما در سخنانش پیرامون استیضاح گفت: “استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ‌های دوره‌های پیشین قانع‌کننده نباشد و من که خوشبختانه تا به حال هیچ بار رأی عدم قناعت را از مجلس شورای اسلامی دریافت نکردم، این استیضاح جای تامل دارد”.
پیش از این خبرگزاری ایسنا نوشته بود که “ردپای استیضاح وزیر راه و شهرسازی ظاهرا به ناراحتی برخی از کاندیداهای انتخابات نظام مهندسی از بخشنامه آخوندی مبنی بر منع ورود دولتی‌ها به این انتخابات می‌رسد”. مساله‌ای که در جریان استیضاح هم مطرح شد. آخوندی اما گفت که از این کار خود دفاع می‌کند: “اقدام به فروش امضا می‌کردند و در عین حال در شهرداری به عنوان ناظر و مجری عمل می‌کردند”.
از جمله دیگر مسایل مطرح شده در بحث استیضاح، سرنوشت طرح مسکن‌مهر بود. طرحی که در زمان دولت احمدی‌نژاد طراحی و اجرا شد، اما به پایان نرسید. اعضای دولت روحانی در دو سال گذشته بارها انتقادهای مختلفی را نسبت به این طرح مطرح کرده‌اند. در جلسه استیضاح نیز محمدرضا باهنر - نایب رئیس مجلس - گفت که این طرح “حدود ۱۰ واحد درصد تورم به کشور” تحمیل کرده است. این در حالی است که در دیدار اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی با اعضای دولت روحانی، او تاکید کرده بود که “چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد”.
پس از شکست استیضاح اما اصول‌گرایان مواضع مختلفی در این زمینه اتخاذ کردند. از جمله خبرگزاری تسنیم خبر از اس.ام.اس بیژن زنگنه - وزیر نفت - خطاب به نمایندگان موافق استیضاح نوشت. به ادعای تسنیم، متن این اس.ام.اس چنین بود: “شنیده شده که جناب‌عالی موافق استیضاح دکتر آخوندی هستید، البته بنده در اصل خبر تردید دارم. توقع است با استیضاح ایشان همراهی نکنید و در عوض تلاش خواهد شد تا انتظارات و ایرادات جناب‌عالی تامین گردد”. رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری نیز نوشت که “پیامک و لابی” موجب ابقای آخوندی در مقام وزارت شد.
روزنامه کیهان نیز روز گذشته خبر مشابهی را منتشر کرده بود: “در روزهای اخیر برخی از مکاتبات وزارت راه و شهرسازی برای اعطای امتیازات خاص به چند نماینده مجلس، در رسانه‌ها منتشر شد. این مکاتبات حکایت از باج‌دهی مسئولان این وزارتخانه برای جلب نظر نمایندگان در آستانه استیضاح دارد.”.
اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور)، مجید انصاری (معاون پارلمانی رئیس جمهور)، بیژن زنگنه (وزیر نفت)، علی طیب‌نیا (وزیر اموراقتصاد و دارایی)، علی‌اکبرصالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) و حسین هاشمی (استاندار تهران) از جمله مسئولان دولتی بودند که آخوندی را در جلسه استیضاح همراهی می‌کردند.
از نکات مهم این اسیتضاح مخالفت فراکسیون رهروان ولایت - فراکسیون حامی علی لاریجانی - با برکناری آخوندی بود. مساله‌ای که در نهایت موجب ابقای او در سمت خود شد. پس از بحث‌های مربوط به برجام، این برای دومین بار در چند روز اخیر است که علی لاریجانی و حامیان وی، علیه برخی اصول‌گرایان موضع‌گیری می‌کنند یا حداقل آن‌ها را برای زیر فشار گذاشتن دولت روحانی همراهی نمی‌کنند. ماه‌های گذشته نیز اخبار مشابهی درباره احتمال ائتلاف میان لاریجانی و روحانی در انتخابات مجلس دهم منتشر شده بود. آیا این حمایت‌ها از دولت و تلاش برای ابقای وزیر روحانی، می‌تواند گام‌های نخست چنین ائتلافی باشد؟