هم گرایی زنان

تقی رحمانی
تقی رحمانی

همگرایی زنان در بزرگداشت سیمین بهبهانی که از سوی کانون حقوق شهروندی زنان در روز ۱۱ شهریور ماه برگزار شد، جای تامل دارد. در این جلسه با حضور فعالان مدنی، سیاسی و هنرمندان اجتماعی حوزه زنان برگزار شد تا به احترام شاعری که روح همگرایی داشت ودغدغه اجتماعی را در جان نحیف خود حمل می کرد، سخن گفته شود.

 سخنرانان از زنی هنرمند گفتند که از تبار خانواده ای آمده بود که دل به مشروطه و آزادی داشت. اما او فراتر از تبار خود رفن و در قالب هنرمند توانست با شعر و رفتارش، زبان اقشاری از مردم شود که آزادی و شخصیت و صلح می خواستند. این همه را هم با منشی مادرانه که روح همگرایی را داراست همراه کند و جورکش و مصیبت کش کشمکش های آزادیخواهان شود و لولای رابطه بسیاری از حرکت هایی که در چهارچوب آزادی مدنی قرار می گیرد.

از حضور در کمپین یک میلیون امضا تا شرکت در شورای ملی صلح و پیش قدم شدن در حرکت های مدنی، که با طعنه برخی از دوستان و فشار حاکمان همراه بود، وی را ناراحت و عصبی نمی کرد. تلاش برای گرفتن فضای مناسب برای آزادی های مدنی در کنار همگرایی میان فعالان زن و فعالان مدنی، به سیمین بهبهانی جایگاه ویژه ای می دهد که در مراسم خاک سپاری وی خود را نشان داد. به عبارتی احترامی که به این زن شاعر فعال مدنی گذاشته شد، نشان از جایگاه وی در دل نخبگان آزادی خواه جامعه داشت.

سخنرانان هر کدام از زاویه ای از وی تجلیل کردند که نشان می داد وی دارای ابعاد متفاوت شخصیتی بوده که در طی زمان در رابطه با مخاطب، آنها را به اثبات رسانده است. در نتیجه هر سخنرانی چیزی بر تعریف از هویت این زن شاعر افزود که گواهی می دهد شاعر مردم شدن چگونه است و چه سیری را می طلبد.

اما در مراسم بزرگداشت سیمین بهبهانی حضور مقام دولتی هم مهم بود و نشان از این داشت که در راه تجلیل از زنی که خواهان برابری جنسیتی بوده، زنان می توانند نشان دهند که به تعامل جامعه مدنی و مقام مسئول دولت در این پست امیدوارند. البته اگر دولت بتواند زیر فشار افراطی های حکومت این تعامل را ادامه دهد؛ که اگر ادامه دهد با حمایت جامعه مدنی مواجه خواهد شد، که همان حمایت اقشار مردم است.

 جلسه بزرگداشت خانم بهبهانی با استقبال معاون رئیس جمهور در امور زنان مواجه شد، وی همراه با هیاتی در این مراسم حاضر شد که هم ادای دینی به خانم بهبهانی بود و هم نشان داد این مقام دولتی حاضراست با نهاد مدنی به تعامل بنشیند.

حضور خانم مولاوردی می تواند از سوی دیگر مقامات دولتی در تعامل با جامعه مدنی تکرار شود و به شکل معمول و مستمر در آید. این وعده تعامل را رئیس دولت در برنامه انتخاباتی خود به نهاد های مدنی و صنفی داده بود که تا کنون با جدیت دنبال نشده است.

بی گمان تکرار این نوع تعامل ها از سوی دیگر مقامات مسئول دولتی موجب می شود معاون امور زنان رئیس جهموری هم زیر سئوال و فشار افراطی ها نرود چرا که افراطی ها قصد دارند مردم و جامعه مدنی را از دولت روحانی ناامید کنند.

خانم مولاوردی در مراسم های دیگر مربوط به نهاد، مرزخودی و غیر خودی را کم رنگ تر کرده است که این اقدام هم جای حمایت از سوی نهاد های مدنی دارد و هم نیاز به تکرار از سوی دیگر مقامات دولتی. چرا که هم جامعه مدنی و هم دولت به این تعامل نیاز دارند. پس هر دو در این رابطه سود خواهند برد.

خانم بهبهانی که مادرانه در راه همگرایی زنان و آزادی های مدنی در ایران کوشید بسیار خوش می دارد که مراسم ختم وی هم به همگرایی کمک کند تا دولت برای جامعه مدنی شان و جایگاه مناسبی قائل شود. این تعامل ادامه باید به دستاورد مشخص برسد.