سریال روز/ گزارش ♦ تلویزیون

نویسنده

‏در تلویزیون قاعده براین بوده است که تعداد قسمت های ساخت یک مجموعه کمتر از 13 نباشد. اما مجموعه “پاپوش” ‏برای اولین بار در چند سال گذشته سنت شکنی کرده است و تمام داستان خود را در 8 قسمت تعریف می کند.. نگاهی ‏انداخته ایم به مجموعه پاپوش و سریال هایی که قرار است در ماه رمضان از سیما پخش شوند….‏

ramezan1.jpg

‎ ‎گزارشی ازمجموعه های مناسبتی ماه رمضان سیما‎ ‎

در حالی که چند روز بیشتر به آغاز ماه رمضان نمانده، شبکه های مختلف سیما رقابتی تنگاتنگ را برای ساخت ‏مجموعه هایشان ازچند ماه گذشته آغازکرده اند. شبکه اول سیما، ساخت مجموعه مناسبتی امسال خود را به سیروس ‏مقدم سپرده است. مقدم سال گذشته هم سریال مناسبتی شبکه اول سیما “پیامک ازدیارباقی” را کارگردانی کرد و چون با ‏استقبال زیادی ازسوی مخاطبان مواجه شد، مسئولین شبکه اول ساخت مجموعه امسال را بار دیگربه او سپردند. اما ‏شبکه دوم سیما شاید بدون تردید با برنامه ترین شبکه دراین زمینه بوده است، زیرا این برای اولین باراست که یک ‏شبکه برای سریالی مناسبتی از 5 ماه قبل متن آماده کاردارد و فیلمبرداری مجموعه اش را از 5 ماه مانده به ماه رمضان ‏شروع می کند. مجموعه “مثل هیچ کس” را که قبلا “داداشی” نام داشت عبدالحسن برزیده برای شبکه دوم کارگردانی ‏می کند. شبکه سوم هم مثل سال های گذشته به سراغ مجموعه های طنزرفته است. رضا عطاران گزینه اصلی ساخت ‏مجموعه شبکه سوم سیما برای ماه رمضان امسال بود که کار خود از2 ماه پیش آغاز کرد. مجموعه “ بزنگاه ” را ‏عطاران برای شبکه سه کارگردانی می کند و تا به حال نیمی ازتصویربرداری مجموعه به پایان رسیده است. اما شبکه ‏تهران کارگردانی مجموعه امسال خود را مانند شبکه اول به سعید سلطانی سپرده است که سال گذشته هم مجموعه ‏مناسبتی همین شبکه را ساخته بود، اما با این تفاوت که اثر او با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه نشد. ‏

ramezan2.jpg

شبکه اول

‎ ‎خواب زده‎ ‎

تا به حال تصویربرداری نه قسمت از مجموعه به پایان رسیده است و گروه در حال تصویربرداری قسمت دهم مجموعه ‏در خیابانی در نیاوران هستند. مهران رسام تهیه کننده این مجموعه ابراز امیدواری کرد که تا شروع ماه رمضان 15 ‏قسمت از مجموعه آماده شود. “ خواب زده ” را علیرضا افخمی و سجاد ابوالحسنی نوشته اند و سیروس مقدم آن را ‏کارگردانی می کند و موضوع آن به جهان برزخ می پردازد. و درآن بازیگرانی چون : فرامرزقریبیان، افسانه بایگان، ‏مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، رحیم نوروزی و لیندا کیانی به ایفای نقش می پردازند. دیگرعوامل این مجموعه ‏عبارتند از: مدیرتصویربرداری : علی محمد زاده، تدوین : حسین احمدی، دستیاراول کارگردان : افشین سنگ چاپ، ‏موسیقی : آریا عظیمی نژاد و… ‏

ramezan3.jpg

شبکه دوم

‎ ‎مثل هیچ کس‎ ‎

‏” مثل هیچ کس “ را علی اکبرمحلوجیان نوشته است و به داستان فردی به نام داداشی که در محله ای قدیمی زندگی می ‏کند، می پردازد. کارگردانی اثر را عبدالحسن برزیده برعهده دارد و تهیه کنندگی مجموعه بر عهده محمد علی اسلامی ‏است. در این مجموعه بازیگرانی چون حسین یاری درنقش ” داداشی “، اصغرهمت، پروانه معصومی، مهران رجبی، ‏جواد عزتی، نفیسه روشن و… ایفای نقش می کنند. موسیقی پایانی مجموعه را هم احسان خواجه امیری اجرا کرده است ‏که سابقه درخشانی درکارنامه کاریش با مجموعه ” میوه ممنوعه “ که در سال گذشته پخش شد، به ثبت رسانده است. این ‏مجموعه هرشب به جزجمعه ها ساعت 21:45 ازشبکه دوم پخش می شود. ‏

ramezan4.jpg

شبکه سوم

‎ ‎بزنگاه‎ ‎

مجموعه “ بزنگاه ” را سروش صحت به رشته تحریردر آورده است و تهیه کنندگی مجموعه را هم مهران مهام و ایرج ‏محمدی برعهده دارند. کارگردانی اثر بر عهده رضا عطاران است و بازیگرانی چون رضا عطاران، حمید لولایی، علی ‏صادقی، سوسن پرور و… درآن به ایفای نقش می پردازند. خلاصه داستان “ بزنگاه ” به شرح ذیل است. ‏

با فوت اوس احمد یکی از نانوایی داران قدیمی، فرزندانش بر سر ماترک باقیمانده از پدر خود، اختلاف پیدا می کنند. ‏برادر کوچک تر بخاطراعتیادش که چند وقتی از طرف خانواده طرد شده بود، اینک پس از مرگ پدرش به خانه باز می ‏گردد. اهل خانواده ازحضوراو ناراضی به نظرمی رسند اما… ‏

پخش ازسه شنبه 12/6/87، ساعت : 19:55 ‏

شبکه تهران

‎ ‎ماموربدرقه‎ ‎

داستان “ماموربدرقه” درباره یک مامورنیروی انتظامی است که درشرف بازنشستگی مامورمی شود، مجرمی را ‏تحویل بدهد. اما مجرم فرارمی کند. البته تعقیب و گریزهای مجموعه در قالب طنز نشان داده می شوند. ماموربدرقه ‏در27 قسمت 35 دقیقه ای به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه و کارگردانی سعید سلطانی ازشبکه تهران پخش می شود. ‏دراین مجموعه تلویزیونی سیروس گرجستانی، جواد رضویان، مهرانه مهین ترابی، بهاره رهنما، زهره مجابی، کیانوش ‏گرامی و… به ایفای نقش می پردازند. این مجموعه هرشب ساعت 23:00 به روی آنتن می رود. ‏

‎ ‎نگاهی به سریال پاپوش‎ ‎

ramezan5.jpg

‎ ‎پاپوش‎ ‎

نویسنده : امیر عباس پیام، کارگردان : اسماعیل فلاح پور، تهیه کننده : محمد صدری ، مجری طرح : سعید مهران، ‏طراح گریم : حمید مهین دوست، صدابردار: جعفرعلیان. بازیگران : حمید مهین‌دوست[کمال]، فلور نظری[فریده]، ‏محسن قاضی مرادی، محمود بهرامی[فرخ]، اسماعیل سلطانیان، محمد ابهری، علی صادقی، مجید صالحی[عطا]. ‏محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه. ‏

کمال بازاریاب شرکتی است که زمانی مدیرعامل آن بوده است. فریده منشی مدیرعامل و دختر عطا- آبدارچی شرکت- ‏و نامزد کمال است.کمال که مورد اعتماد مدیرعامل است، در آستانه ازدواج با فریده درگیر مشکلات ناشی از فروش ‏محصولات تقلبی در بازار به عنوان محصولات آن است. این مشکل زمانی شدت می گیرد که فرخ درشرف برکناری از ‏سمت مدیر عاملی است و… ‏

‎ ‎ترکیب هارمونیک‎ ‎

پی ریزی پلات داستانی ازسوی نویسنده بسیارساده انجام شده و مکان در قصه، به عنصری تاثیرگذار بدل می شود و ‏کارکردی فراتر از ویژگی خود می یابد.کمال که زمانی مدیرعامل شرکت بوده و به دلیل فساد مالی ازسمتش برکنارشده، ‏حال قصد بازپس گیری مقام خود را دارد. دراین میان علاقه اوهم به فریده دخترعطا به معضلی برای اوبدل گشته است. ‏ازسوی دیگرعطا هم برای اینکه مایحتاج مصرف مواد خود را تامین کند، به خبرچینی برای فرخ می پردازد. کمال ‏ازطریق فریده ازخبرچینی عطا باخبرمی شود. کمال شبانه به خانه عطا می رود تا اورا به قتل برساند اما… ‏

ramezan6.jpg

چینیش وقایع به خوبی ازسوی نویسنده صورت گرفته است. آغازقصه ازدعوای کمال وفرخ شروع می شود. انتخاب ‏چنین شروعی برای قصه، نشان ازخلاقیت بالای نویسنده دارد، زیرا مخاطب دراین سکانس با شخصیت کمال وعطا به ‏خوبی آشنا می شود. عنصردیگری که نویسنده درفیلمنامه پرداخت مناسبی ازآن به عمل آورده است، دیالوگ نویسی ‏است. دیالوگ ها نه تنها پیش برنده وقایع واتفاقات داستانی هستند، بلکه بازگوکننده مکنونات ذهنی وروانی شخصیت ها ‏نیزهستند. درواقع عنصرزبان دربخشی ازمجموعه که داستان گسترش مناسبی برای مخاطب پیدا کرده است، دوپاره می ‏شود. یعنی به دوفرهنگ متفاوت گفتاری بدل می شود. به عنوان مثال : درسکانسی که فرخ، عطا را به دلیل رعایت ‏نکردن مسائل امنیتی شرکت موأخذه می کند، نحوه استفاده شخصیت ها اززبان کاملا متضاد است. فرخ ازواژگانی بهره ‏می جوید که نشان دهنده طبقه خاصی ازجامعه است وعطا ازواژگانی گسسته ومنقطعی استفاده می کند که بیانگرطبقه ‏پایین جامعه است. ‏

نکته دیگردرارتباط با شخصیت پردازی اثر، کاراکترهای فرعی داستان است. کمترنویسنده ای با چنین خلاقیتی به ‏پرداخت وتصویرشخصیت های فرعی پرداخته است. به عنوان مثال : شخصیت پستچی شرکت که مخاطب هرقسمت ‏تنها درحد یک سکانس اورا مشاهده می کند وتنها برای فرخ نامه می آورد با گفتن چند دیالوگ کوتاه درهرقسمت، پیشینه ‏وخصوصیات خود را برای مخاطب بازگو می کند.‏

‏ ‏

ramezan7.jpg

دربخش کارگردانی هم، اسماعیل فلاح پور، دکوپاژی ترکیبی وجذاب ازخود ارائه می دهد. عدم استفاده ازنماهای ثابت ‏و طولانی، ترکیب بندی های دوتایی وسه تایی، میزانسن های روان وپیچیده، هدایت صحیح ومناسب بازیگران و… ‏ازنکات قابل ذکرکارگردانی فلاح پوراست. نکته دیگر، ریتم مناسب اثراست، فلاح پورهماهنگی مناسبی میان ریتم ‏درون قاب رویدادها وریتم برون قاب برقرارکرده است. زمانی که مخاطب درحال تماشای رویدادهای درون قاب است، ‏تصویری پرکشش ازکشمکش های بیرون قاب هم درذهن دارد. درواقع کارگردان به وحدتی یکپارچه ازفیلمنامه وشیوه ‏انتخابی دکوپاژش رسیده است که مخاطب نمود آن را درمجموعه مشاهده می کند. ‏

دربخش بازیگری هم، با ترکیبی هماهنگ مواجه هستیم. حمید مهین دوست درنقش کمال بازی قابل قبولی ازخود ارائه ‏می دهد. اوعلاوه بر توانایی هایی که درعرصه چهره پردازی دارد، بخشی ازاستعدادهای خود را دربازیگری نمایان ‏می سازد. فلورنظری ومجید صالحی هم به خوبی نقش های خود را ایفا می کنند. “ پاپوش ” ترکیب هماهنگ و ‏هارمونیک ازگروهی ست که به درستی درکناریکدیگرقرارگرفته اند. ‏