پاسدار نقدی متهم می کند؛
مناظره با تنبل ها

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» حمله دوباره فرمانده بسیج به روحانی

جانشین فرمانده کل سپاه در بسیج که پیش از این حسن روحانی را “انقلابی قلابی” خوانده و گفته بود او “حرف های سازشکارانه” می زند، در ادامه مخالفت فرماندهان سپاه با سیاست خارجی دولت، بار دیگر بدون نام بردن از رییس دولت او را به “تنبلی” متهم کرده و گفته حاضر است با هر مقامی که حرف از تعامل با دنیا می زند مناظره کند.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در جریان مراسمی در جمع اعضای سپاه و بسیج طبس گفته: “ایران کشور منحصر به فردی است که تمامی عوامل رسیدن به اقتصاد برتر جهانی را در اختیار دارد و تنها کمبود بهره گیری از این ظرفیت مدیریت جهادی است، هر مسئولی که شکوفایی اقتصادی را مشروط به تعامل با غرب می داند به تنبلی «متهم» می کنم و به مناظره فرا می خوانم.”

او بدون نام بردن از حسن روحانی مدعی شده: “بنده حاضرم «طرف مقابل» پنج کارشناس از رشته های مختلف را که طرفدار این نظریه غلط هستند، همراه خودش بیاورد و حاضرم به تنهایی با همه آنها مناظره زنده تلویزیونی داشته باشم که همه مردم بدانند هر چند توطئه های غرب به ویژه آمریکا اذیت و مزاحمت زیادی برای ما دارد، اما اثر آن در حد اذیت است و نه توقف پیشرفت، اما مشکل اقتصاد ما را تعامل با غرب حل نخواهد کرد، بلکه کمبود ما برای رسیدن به یک اقتصاد شکوفا مدیریت جهادی و عزم ملی است و نامگذاری امسال به این دو عنوان بسیار حکیمانه و بسیار دقیق بوده است.”

 فرمانده بسیج گفته: “ملتی که روزگار سختی و ناتوانی مقابل حمله دشمن به خاک خود تسلیم نشد، امروز که دست هایمان از همه چیز پر است، سازش منطقی نیست، زیرا اگر چنین کنیم، طنز روزگار خواهیم شد.”

او همچنین اضافه کرده: “این عقلانیت نیست که روزی با دستان خالی یک قدم عقب ننشستیم و امروز که دستمان پر است کوتاه بیاییم، روزی که آمریکا سرور اقتصاد دنیا بود و با اختلاف فاحش با دیگر کشورها همه ثروت جهان را در کنترل داشت با او بجنگیم امروز آمریکا ۱۷ هزار میلیارد بدهی دارد که روزی ۵/۲ میلیارد دلار به آن اضافه می شود، ما تسلیم یک کشور ورشکسته شویم.”

نقدی با گفتن اینکه “جوان امروز اجازه نخواهد داد که پیرمردهای تنبل و خسته از مبارزه برای آنها تصمیم بگیرند” تاکید کرده است که “برخی امروز تحریم را بهانه می کنند، ما سال ها است که تحریم هستیم و از اول انقلاب تحریم بودیم، هر مقامی که مدعی است که نمی توانیم بدون تعامل با غرب اقتصاد شکوفایی داشته باشیم، آماده مناظره با آنها هستم و با دلیل اثبات می کنم که می توان یک اقتصاد شکوفا را بدون کمک غربی ها در ایران ایجاد کرد.”

محمدرضا نقدی همچون سایر فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، بصورت مداوم مخالفت خود با سیاست خارجی دولت حسن روحانی را مطرح می کند. او اخیرا در شرایطی که مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ جریان دارد و برخی منابع احتمال نزدیک بودن توافق در این زمینه را اعلام کرده اند بر شدت مخالفت هایش افزوده است.

گفته های روز ۱۱ اسفند محمدرضا نقدی درباره آمادگی برای مناظره در شرایطی توسط سایت رسمی سازمان بسیج و همچنین خبرگزاری های رسمی منتشر شده است که ۷ اسفندماه نیز خبرگزاری فارس به نقل از وی نوشته بود: “ما فردی را که تصور کند شکوفا شدن اقتصاد ایران مشروط به تعامل با غرب است «محکوم» به تنبلی می‌کنیم.”

او همچنین در اظهاراتی مشابه مدعی شده بود: “ایران از لحاظ منابع، برای زندگی ۳۰۰ میلیون نفر ظرفیت دارد؛ از نظر ذخایر انرژی رتبه نخست جهان را دارد و از نیروی کار و دانش کافی نیز برخوردار است؛ اما تنها مشکل این است که از «مدیریت جهادی» برخوردار نیست.اگر مرزهای کشور به‌ طور کامل بسته شده و حتی یک سر سوزن وارد کشور نشود، ما می‌توانیم تمام نیازهای مهم کشور و حتی برخی کشورهای همجوار را از داخل تأمین کنیم.”

 

کشمکش های پیشین

اختلافات میان فرماندهان سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی با حسن روحانی در ماه های اخیر افزایش یافته و هر دو سوی این اختلاف، گرچه نامی از یکدیگر نمی برند اما با برجسته کردن بخشی از اظهارات هم، به آن واکنش نشان می دهند.

فرماندهان سپاه برخلاف حسن روحانی که می گوید با مذاکره و “تعامل سازنده” با دنیا می خواهد “تحریم های ظالمانه” علیه جمهوری اسلامی را از میان بردارد تا وضعیت اقتصادی کشور و معیشتی مردم بهبود پیدا کند، اعلام کرده اند که مذاکره بی نتیجه است و توافق در مذاکرات هسته ای مشکلات جمهوری اسلامی را حل نخواهد کرد. آنها همچون رهبر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از تمدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ در مواضع خود بصورت مکرر این مذاکرات را بی نتیجه اعلام می کنند.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی اما یکی از فرماندهان ارشد سپاه است که بیشتر از دیگران و با صراحت بیشتری به مخالفت با سیاست خارجی دولت حسن روحانی پرداخته و او را به “سازشکاری” با غرب متهم کرده است.

از جمله او ۱ بهمن ماه با اشاره به تصاویری که از پیاده روی جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحده امریکا با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دولت روحانی منتشر شد، گفته بود: “آقای ظریف ظاهرا نمی داند نماینده چه ملت و چه عظمتی است، ایشان باید رسما به خاطر حرکت های ناپسند اخیر از ملت ایران عذرخواهی کند.بنده تا حالا سعی کرده ام در خصوص وزارت امور خارجه اظهار نظر نکنم تا موضع ایشان در مذاکرات را تضعیف نکرده باشم ولی بعضی تخلفات، دیگر قابل تحمل نیست و به صراحت می گویم که آقای ظریف از چشم و نظرم افتاد.”

او درباره ظریف هم گفته بود:” حرف هایی که در مورد ایشان به من گفته بودند، تصور می کردم ایشان فرد فرهیخته، باوقار و دیپلمات کارکشته ای است اما ناشی گری های اخیر اثبات کرد که اگر بخواهیم با خوشبینی اظهار نظر کنیم، باید بگوییم ایشان متاسفانه الفبای دیپلماسی را هم رعایت نمی کند.تکرار این ناشی گری ها و خطاهای فنی نشان داد که باید در برآوردمان تجدید نظر کنیم.”

البته حسن روحانی ۱۱ بهمن ماه به این اظهارات واکنش نشان داد. او در جریان “هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی” گفته بود: “ما در امر سیاست دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و شما می‌بینید که تیم مذاکره کننده ما در برابر گروه ۱+۵ که شش کشور قدرتمند هستند می‌ایستد و حرف سیاسی و حقوقی و فنی می‌زند که این برای کشور ما افتخاری قلمداد می‌شود. حالا ممکن است ایراد بگیرند و بگویند تند و کند راه رفته، کتش کج بوده و یا عینکش طوری بوده است. اینها حرف نشد. ما به دیپلمات‌های شجاعمان اعتماد می‌کنیم.”

روحانی در دفاع از ظریف و دستگاه سیاست خارجی دولتش اضافه کرده بود: “ما به میدانی رفتیم که همه دنیا دوربینش‌ را به رویمان زوم کرده بود. آن طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند و این طرفی‌ها معلوم نیست چه می‌کنند و گاهی هم برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند. بعد می‌گوییم چرا برای آنها کف می‌زنید می‌گویند انتقاد چیز خوبی است. باید گفت خدا عقل سالم را به بدن سالم بدهد. معنی انتقاد هو کردن، تهمت و تخریب نیست، انتقاد یعنی راه را بهتر نشان دادن و به نام انتقاد و حزب و جناح و تخریب کردن ضربه زدن به منافع ملی است. در حالی که جناح ذیل منافع ملی و مصلحت ملی تعریف می‌شود.”
محمدرضا نقدی پیشتر هم حسن روحانی را مورد خطاب قرار داده است. او ۱۵ دیماه گفته بود:“انقلابیون «قلابی» که خود را برای به دست آوردن ریاست و ثروت در صف انقلاب جا زدند امروز با افزایش سن و با نام عقلانیت و خردگرایی حرف‌های سازشکارانه می‌زنند و معتقدند که مبارزه باید تعطیل شود.”
فرمانده بسیج همچنین با برجسته کردن گفته های روز ۱۴ دیماه حسن روحانی مبنی بر اینکه “آرمان ما سانتریفیوژ نیست”، تاکید کرده بود: “آرمان ما نابودی کاخ ستمگران و کاخ سفید آمریکاست، آرمان ما محو صهیونیسم است و هر که به این آرمان اعتقاد ندارد و تلاش می‌کند به‌نام خردگرایی روی این آرمان‌ها خط بکشد صادقانه بگوید که من انقلابی نیستم. اما ما اگر همه موهایمان سفید شود برای این آرمان تلاش می‌کنیم و مسئولیت ما تعطیل‌بردار نیست.”

حسن روحانی روز ۱۴ دی ماه در “اولین کنفرانس اقتصاد ایران” هم از مخالفان مذاکرات هسته ای در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته بود: “ما توسعه پایدار مستمر همه جانبه می‌خواهیم و تجربه زندگی سیاسی ما می‌گوید کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد و معنای آن این نیست که دست از اصول و آرمان‌هایمان برداریم.مگر کسی در میز مذاکره بر اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند؟ یک عده در توهمات زندگی می‌کنند، دنیای امروز بحث منافع است.”

رییس دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده بود که “در میز مذاکره بحث آرمان و اصول نیست، سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع و خواست خود است. پس اساس بحث سیاست خارجی منافع است و نه اصول و آرمان‌ها.”

حسن روحانی پیش از این نیز بارها مخالفان سیاست خارجی دولتش را،البته بدون ذکر نام، کسانی معرفی کرده که از تحریم خوششان می آید. از جمله او ۱۴اردیبهشت ماه امسال گفته بود: “برخی ها از تحریم خوششان می آید، اما این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.”

او همچنین تاکید کرده بود: “آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.”

مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای عضو گروه ۱+۵ با توافق دو طرف تا ابتدای ماه جولای ۲۰۱۵ (۱۰ تیر ۱۳۹۴) تمدید شده است و در روزهای اخیر برخی منابع در دوسوی از احتمال توافقی نزدیک در مناقشه هسته ای خبرداده اند.