وحشت از اثربخشی بزرگراه مجازی

نویسنده

» گزارش استاپ فاندامنتالیزم از وضعیت اینترنت در ایران

با توجه به نقش بزرگی که اینترنت و رسانه های اجتماعی از زمان انتخابات تقلبی ریاست جمهوری درایران در سال 2009، در شعله ور کردن اعتراضات مردمی در  خاور میانه  و  شمال آفریقا     داشته است، دیکتاتورهای  منطقه در حال حاضربرای جلوگیری از دسترسی شهروندان خود  به اینترنت، به تلاش های بیشتری دست زده اند. 

کنترل شدید ارتباطات توسط دولت ها و استفاده از سیستم های فیلترینگ اینترنت و همچنین استفاده از اطلاعات شخصی کاربران اینترنت که منجر به پیدا کردن و دستگیری بسیاری از مخالفان نظام جمهوری اسلامی شده است، باعث شده بسیاری از ایرانیان و  شهروندان سایر کشورهای  منطقه ازیک تکنولوژی شناخته شده به عنوان شبکه خصوصی مجازی یا “وی پی ان” استفاده کنند تا بتوانند خود را از دید دولت پنهان نگاه دارند.

با استفاده از این فن آوری، کاربران اینترنت در ایران می تواند مثلا به کامپیوتری در آمریکا وصل شوند و وانمود کنند که کامپیوتر آنها در واقع در امریکا قرار دارد نه در ایران.  به این ترتیب آنها فیلترهای دولت ایران  را دور می زنند وعوامل اطلاعاتی نمی توانند به راحتی در یابند که آنها در حال بازدید از کدام وب سایت هستند.

آخرین اطلاعات نشان می دهد که در حال حاضر سوریه نیز پس از چین و ایران به مسدود کردن درگاه ارتباطی “وی پی ان”  بر روی اینترنت و محدود کردن دسترسی کاربران دست زده است.

در  سوریه  دسترسی به درگاه های پروتکل «وی پی ان»، مسدود شده و سایر درگاه ها نیز به شدت کند شده است.

به نظر می رسد تنها سه کشوری در جهان که از دسترسی شهروندان خود به اینترنت جلوگیری می کنند ایران، سوریه و چین است.

وزیر ارتباطات ایران، رضا تقی پور، دیروز به خبرنگاران گفت: “استفاده از “وی پی ان” خلاف قانون است.”

تقی پور گفت: “همه کشورها دارای قوانین خاص خود برای استفاده از اینترنت هستند.“ 

به گفته وب سایت های ایرانی و گزارشات رسیده، استفاده از “وی پی ان” از روز پنجشنبه در ایران مسدود شده  است و همه خدمات  آن  متوقف شده است. 

 برخی از منابع داخلی حدس می زنند که مسدود کردن دسترسی به شبکه اختصاصی مجازی (وی پی ان) مقدمه ای برای آماده سازی  اینترنت ملی جدید  ایران است. ولی تقی پوراین امر را رد کرد و گفت  “این دو هیچ ربطی به یکدیگر ندارد.”

 وی گفت در ایران  فیلتر کردن اینترنت توسط نهادهای خاصی اجرا می شود و تلاشی گروهی است.

شبکه اختصاصی مجازی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد ولی نه با هدف وصورتی که  توسط کاربران درایران و سوریه مورد استفاده قرار می گیرد. فایده اصلی آن امنیت اطلاعات و جلوگیری از استراق سمع در اینترنت است.

وی پی ان نه تنها  اتصال به شبکه اینترنت را منحرف می کند بلکه اطلاعات را نیز رمز گذاری می کند. 

مقامات ایرانی معتقدند فعالیت مخالفین جمهوری اسلامی  بر روی اینترنت نوعی “جنگ نرم” علیه نظام جمهوری اسلامی برای سرنگونی دولت است.

در دو سال گذشته دولت  ایران  تلاش کرده است  یک “اینترنت پاک” ایجاد کند؛ در حال حاضر یک موتور جستجوی ملی در ایران کار می کند.

در حال حاضر اکثر وب سایت ها در ایران  فیلتر شده اند  و کاربران برای بازدید از آنها به “وی پی ان” نیاز دارند.

منبع: استاپ فاندامنتالیسم- 3 اکتبر