فقر قطار مسافربر را برگرداند

نویسنده
حمید احدی

» بعد از لوله آب و سیم برق، سرقت پیچ و مهره ریل

دو سال بعد از هشدارهای شدید کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسان درباره آثار پنهان افزون شدن میلیون ها زیر خط فقر، ارقامی که توسط دولت احمدی نژاد ابتدا انکار و بعد با دستکاری پایه آمار با تردستی پنهان شد، از پرده برافتادن سرقت پیچ و مهره های ریل های راه آهن یک بار واقعیت را آشکار کرد و نشان داد که شش سال بعد از بالاترین درآمد نفتی تاریخ، کشور در وضعیتی قرار گرفته که بالا رفتن میزان دزدی ها و جرم و جنایات، طلاق و تن فروشی، به گفته یک اقتصاددان نوک این کوه یخ است. که می تواند با انفجارهای اجتماعی دامنه آن پیدا شود.

یک روز بعد از حادثه برگشت قطار مسافربر گرگان - اینچه برون خبرها حکایت از آن دارد که نقص فنی چنان که در گزارش های اول اعلام شده بود خبری نادرست است و خارج شدن قطار و به خطر افتادن زندگی ده ها تنی که در آن بودند ناشی از به سرقت رفتن پیچ و مهره هاست.

پیش از این گزارش های متعددی درباره سرقت تیرهای برق در نواحی بیرون شهرها، لوله های فلزی فاضل آب در شهرک های شمالی و سیم های برق در مناطق مختلف کشور رسیده بود، اما زمانی که یکی از شهرداری های استان خراسان اعلام داشت که گم شدن مجسمه های شهری نه برای غیرت دینی بلکه به جهت ذوق و فروش فلزات آن هاست، امام جمعه مشهد به تمسخر این اظهار نظر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ها دو روز بعد از حادثه خارج شدن قطار مسافری در استان گلستان مدیر روابط عمومی راه آهن پذیرفت که سرقت پیچ و مهره های ریل ها علت حادثه بوده نه چنان که مدیرکل راه اهن شمال شرق گفته بود شل شدن پیچ های ریل.

در بیانیه ای که برای خبرگزاری ها فرستاده بود آمده: قطار محلی گرگان - اینچه برون عصر روز گذشته هنگام مسیر بازگشت از ایستگاه مرزی اینچه برون در محدوده شهرستان آق قلا از خط خارج شد که علت آن باز شدن پیچ های ریل قطار توسط سارقین و جدا شدن خطوط ریلی بوده است.

این قطار در مجموع ۷۰ مسافر داشت که همه آنها در صحت و سلامت کامل هستند و با خودروهای اعزامی از سوی شرکت راه‎آهن از محل سانحه منتقل شدند.

علیرضا خانی در سرمقاله روزنامه محافظه کار اطلاعات با عنوان توفان بی صدا نوشته: انتشار همزمان آمارهایی درباره افزایش نرخ بیکاری زنان، جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه نگران‌کننده است همچنان که همیشه نگران‌کننده بوده و پیامدهای بسیاری برای کشور داشته است. از حیث اقتصادی بیکاری میزان‌الحراره رکود است. وقتی بیکاری در جامعه‌ای زیاد می‌شود

سردبیر روزنامه اظهار نظر کرده که: بیکاری صرفاً پدیده‌ای اقتصادی نیست. بیکاری علاوه بر آثار اقتصادی، تأثیرات مستقیم و مخربی در حوزه‌های اجتماع، فرهنگ و اخلاق عمومی جامعه می‌گذارد.

سرمقاله اطلاعات در نهایت نوشته: دولت لاجرم و بدون هر نوع توجیه و بهانه، مسئول و موظف است در برابر این توفان ویرانگر بی‌صدا، برنامه‌ای بزرگ به پا کند و طرحی بزرگ بیفکند و این سیل سهمگین را که زندگی و حیات و آبروی آدم‌ها را بی‌رحمانه تهدید می‌کند، مهار کند. بیکاری یعنی افسردگی، یعنی فقر، یعنی بی اعتمادی به همه چیز. (لینک)

به گزارش اقتصادنیوز، قطار مسافربری گرگان-اینچه برون یک نوبت صبح و یک نوبت ظهر از گرگان به مقصد اینچه برون سیر داشته است. این قطار در ساعت ۱۳ از اینچه برون به گرگان سیر کرد که در مسیر رفت و برگشت هیچ حادثه‌ای رخ نداد اما در مسیر نوبت عصر که قطار ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه اعزام شد در کیلومتر ۵۰۶ راه‌آهن از ریل خارج شد. سانحه حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه در محدوده ایستگاه یامپی از توابع شهرستان مرزی آق قلا در استان گلستان رخ داد.

روزنامه شهروند در همین باره نوشت: بی شک  برای شما هم اتفاق افتاده که در نیمه‌های شب برق یا تلفن خانه‌تان به یک باره قطع می‌شود. صبح که قصد رفتن به محل کسب و کارتان را دارید با صحنه‌ای روبه‌رو می‌شوید که حکایت از سرقت سیم تلفن یا برق محله شما دارد. سرقت‌هایی که نه‌تنها مردم و شرکت‌های خدمت‌رسان را متضرر می‌سازد، بلکه تهدیدی برای منافع ملی نیز به شمار می‌آید. حال در شرایطی که هنوز این مشکل به قوت خود باقی است، سرقت پیچ و مهره‌های خطوط ریلی خبرساز شده است؛ سرقتی که می‌تواند منجر به خروج قطار از ریل شده و جان مسافران را تهدید کند.(لینک)