دور جدید حملات به خاتمی

نویسنده
حسین محمدی

» در آستانه‌ی "۹ دی" آغاز شد:

با نزدیک شدن به روز ۹ دی، سال‌روز برگزاری راه‌پیمایی حامیان حکومت علیه معترضان به انتخابات سال۸۸، رسانه‌های اصول‌گرا، دور جدیدی از انتقادها علیه رهبران‌ مخالفان را شروع کرده‌اند؛ انتقادهایی که بخشی از آنها متوجه محمد خاتمی، رییس‌جمهور اسبق است.

خبرگزاری تسنیم، وب‌سایت حامی اصول‌گرایان، به همین مناسبت بخش ویژه‌ای با عنوان۹ دی راه اندازی و بخشی از مطالب ماه‌های گذشته خود را در این ویژه نامه جمع‌آوری کرده است. از جمله گفت‌وگوهایی با علی‌رضا زاکانی

 - نماینده مجلس - و کامران دانشجو - رییس ستاد انتخابات سال ۸۸ -.

از جمله مطالبی که در این بخش منتشر شده، انتشار مجدد فایل صوتی محمد خاتمی در یک سخن‌رانی در سال ۹۱ است. این سخنان در دیدار با گروهی از جوانان و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ انجام شده.

خاتمی در این دیدار با اشاره به اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و بحث تقلب در انتخابات، گفته: “من نمی‌گویم که در انتخابات ۸۸ تقلب شده است”.

فایل صوتی سخنان خاتمی به شکل گزارش تصویری در خبرگزاری تسنیم منتشر شده و دیگر رسانه‌ها نیز اقدام به بازنشر آن کرده‌اند.

از جمله می‌توان به خبر آن‌لاین -ـ متعلق به حسین انتظامی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دولت روحانی ـ- اشاره کرد که این فیلم و توضیحات مربوط به آن را منتشر کرده.

این فایل صوتی نخستین بار سال گذشته منتشر شده بود. آن زمان برخی نیروهای اصلاح‌طلب نسبت به انتشار این فایل صوتی و به تقطیع سخنان خاتمی اعتراض کرده بودند.

از آن جمله شهاب طباطبایی، عضو حزب مشارکت و از اعضای هیات موسس حزب ندای ایرانیان، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: “فایل صوتی تقطیع شده از صحبت های آقای خاتمی منتشر شد و از آنجا که متن منتشر شده و فایل صوتی آن به صورت عامدانه دستکاری شده است، به عنوان فرد حاضر در آن دیدار با تاکید بر غیراخلاقی بودن ضبط و پخش آن دیدار خصوصی و غیر رسمی مبتنی بر اعتماد، مایلم توضیحاتی را… ارائه کنم”.

طباطبایی اضافه کرده بود که فایل صوتی این دیدار: “مربوط به دیدار آقای خاتمی با معدودی از دوستان اصول گرا بود که من هم به همراه یکی از دوستان اصلاح طلب در آن حاضر بودیم. صحبت های مفصلی در این جلسه انجام گرفت و دوستان اصول گرا دیدگاه های خودشان را مطرح کردند و آقای خاتمی هم از نقطه نظر خودشان به تبیین موضوعات مختلف پرداختند”.

به گفته طباطبایی: “این دیدار کاملا غیررسمی و مبتنی بر یک سری قرارهای مبتنی بر شرایط این گونه گپ و گفت ها، یعنی عدم ضبط صدا و خودمانی فرض کردن آن بود که متاسفانه عدم رعایت این مساله، کاری غیر اخلاقی بود که صورت گرفت. قطعا ادبیات و حتی موضوعات مورد علاقه افراد برای طرح در موضع رسمی با آنچه در یک قرار خودمانی و خصوصی مطرح می شود، تفاوت دارد”.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلام هم به چنین مساله‌ای اشاره کرده و گفته بود: “صد بار ما سوال کردیم؛ نه در مجامع عمومی، نخیر، به شکلی که قابل جواب دادن بوده؛ اما جواب ندارند. خب، چرا عذرخواهی نمی‌کنند؟ در جلسات خصوصی می‌گویند ما اعتراف می‌کنیم که تقلب اتفاق نیفتاده بود”.

هم‌زمان روزنامه اعتماد در یادداشتی از افشین علا - قائم‌مقام انجمن شاعران - نوشت: “شرایط کشور به گونه‌یی است که- در صورت اجرای بدون مانع قانون انتخابات- مجلس آینده از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود. البته منظورم این نیست که تمام چهره‌های مجلس آینده، ترکیبی از چهره‌هایی است که یا اصلاح‌طلب- به معنای شناخته شده آن -هستند یا اصولگرایانی که از افراط و خشونت به دورند. جریان اصلاح‌طلبی نیز از آنجا که به مصلحت و اعتلای کشور می‌اندیشد، ترجیح می‌دهد در شرایط دشواری که راه برای ورود بسیاری از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب هموار نیست، اصولگرایانی بر مناصب بنشینند که به همین مصلحت و اعتلا بیندیشند. هم از این رو است که اصلاح‌طلبان اصیـــل- جریان وفادار به خاتمی- گزینه‌یی همچون ناطق نوری را بر هر چهره دیگری ترجیح می‌دهند”.

این سخنان در حالی بیان شده که اصلاح‌طلبان طی ماه‌های گذشته جلساتی را با محوریت خاتمی برای حضور در انتخابات مجلس دهم آغاز کرده‌اند.

خاتمی هفته گذشته نیز خواستار حضور در انتخابات مجلس شده بود: “همه باید تلاش کنیم که راه‌های دموکراتیک به معنای واقعی دموکراتیک باشند؛ یعنی تنها عنوان نباشد و زمینه آن وجود داشته باشد. عمدتا هم باید حاکمیت آن را فراهم آورد تا آن راهی که در قانون مشخص شده است و انقلاب ما خواسته، تحقق پیدا کند. همه ما هم باید شرکت کنیم. لابد دوستانی هم در حال فکر کردن به آن هستند و ان‌شاءالله که بتوانند به نتیجه ای هم برسند”.

اما فعال شدن اصلاح‌طلبان و بخصوص خاتمی، چندان به مذاق اصول‌گرایان خوش نیامده. در ماه‌های گذشته چندین بار نقل‌قول‌هایی از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، علیه وی مطرح شده است.

از آن جمله حمید رسایی، نماینده مجلس، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که محمد خاتمی “باغی بر نظام اسلامی” است؛ نقل‌قولی که از سوی دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی تکذیب نشد و چندمین نقل‌قول از این دست بود.

رسایی در سرمقاله نشریه ۹ دی نوشت حسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی، در زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان بستری بود، از وی درخواست کرد که به خاتمی اجازه دهد تا به ملاقات او بیاید.

اما رهبر جمهوری‌اسلامی در پاسخ به این درخواست گفت: “ایشان (خاتمی) باغی بر نظام اسلامی است و شرط بازگشت، عمل به همان آیه کریمه الا الذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا است”.

پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و اعتراض‌ها به نتایج آن از سوی موسوی و کروبی، اصول‌گرایان از خاتمی به عنوان یکی از افرادی نام می‌برند که در این اعتراض‌ها نقش اصلی را داشته است.

در تابستان سال جاری هم ده نماینده مجلس خواستار اجرای حکم “ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی” خاتمی شده بودند؛ آنها به دولت در این زمینه تذکر داده و این حکم را مربوط به شورای عالی امنیت ملی دانسته بودند.

 خاتمی در سال ۹۰ و در انتخابات مجلس نهم -ـ که با عدم شرکت بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان و حامیان جنبش سبز همراه بود - شرکت کرد. وی همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز از سوی برخی حامیان خود برای حضور در عرصه دعوت شد، اما در نهایت از کاندیداتوری در انتخابات اجتناب کرد.

نحوه برخورد ایت‌الله خامنه‌ای با مخالفان خود طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که او عموما به آن‌ها اجازه حضور مجدد در صحنه سیاسی را نمی‌دهد. خاتمی سال گذشته از حضور در انتخابات اجتناب ورزید در حالی که درخواست‌های مختلفی از وی شده بود؛ اتفاقی که در سال ۸۸نیز رخ داد. خاتمی آن زمان اشاره کرده بود که در سطوح بالای حاکمیت حساسیت‌هایی نسبت به وی وجود دارد و به همین دلیل بهتر است در صحنه انتخابات حاضر نباشد.