زمین خواری و برادران لاریجانی

نویسنده
نازنین کامدار

» اضطراب رییس مجلس و اتهام نمایندگان به یکدیگر

ماجرای افشاگری دو نماینده محافظه کار مجلس علیه پرونده های زمین خواری یکدیگر، پای زمین خواری “برادران لاریجانی” را نیز باردیگر در صحن مجلس به میان کشید و نشان داد افشاگری و فیلم مخفی احمدی نژاد هنوز در خاطره مجلس مانده است.

بنابراین گزارش، مشاجره تند مقداد نجف نژاد و احمد توکلی که هر یک دیگری را در جلسه روز چهارشنبه گذشته مجلس به زمین خواری متهم کردند، موجب شده تا رسانه ها بار دیگر به سراغ پرونده زمین خواری برادران لاریجانی بروند. پرونده ای که همزمان با نطق مشهور احمدی نژاد در مجلس و اشاره او به رانت خواری برادر بزرگ تر روسای دو قوه، علنی شد و مهم ترین اثرش این بود که علی لاریجانی را از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، که از سال ها پیش برایش زمینه سازی می کرد مانع شود.

افشاگری محمود احمدی نژاد و پاسخ سرآسیمه علی لاریجانی به او که با انتقاد رهبر جمهوری اسلامی به هر دو آنان بدرقه شد، در حالی که برای نخستین بار نمایش یک فیلم گرفته شده با دوربین مخفی را در جلسه علنی مجلس به دنبال داشت، جواد لاریجانی را در مسند متهم نشاند، گرچه رییس قوه قضاییه وانمود کرد که برای رسیدگی بی طرفانه به اتهام برادر بزرگ خود - که مشاور حقوق بشری رییس قوه قضاییه هم هست - پرونده را به قاضی سپرده است اما سکوتی که به دنبال آن بر پرونده زمین خواری جوادلاریجانی سایه انداخت به نظر ناظران باعث شد که این پرونده همچنان در ذهن افکار عمومی باز بماند.

علی لاریجانی روز چهارشنبه هم در جایگاه ریاست مجلس نشسته بود وقتی باز موضوع زمین خواری پیش آمد و او همچنان نتوانست مانع از افشاگری ها شود.

 با بالا گرفتن دامنه افشاگری های نجف نژاد و توکلی علیه یکدیگر در مجلس و گرچه رسانه های اصولگرایان آن را انعکاس ندادند، اما رسانه ها مجازی و خبرگزاری های جناح مقابل لاریجانی ها باز به سراغ پرونده زمین خواری لاریجانی ها رفتند. همان اقدامی که علی لاریجانی از آن بیم داشت و در جلسه چهارشنبه مدام تکرار می کرد “از تریبون مجلس نباید این مسائل را مطرح کنید”.(لینک

روزنامه اعتماد در همین باره نوشته است: “علی لاریجانی هر چه تلاش کرد نتوانست جلوی ادامه این بحث را بگیرد و به نظر نمی‌رسد که دامنه این موضوع در روزهای آینده به سادگی قطع شود. موضوعی که دو نفر از نمایندگان متعلق به طیف اصولگرای سنتی مجلس را عملا در جنگ «زمین‌خواری» مقابل هم قرار داده است”.

اشاره به موضوع “زمین خواری” اذهان را بلافاصله به یاد افشاگری های سایت بامداد خبر می اندازد .

این سایت در گزارشی در سال ۹۱ با انتشار ۱۲ برگ سند محرمانه، در خصوص زمین خواری جواد لاریجانی نوشت: “تصرف بیش از ۳۴۲ هکتار اراضی ملی در حاشیه ورامین، حفر چندین حلقه چاه غیر مجاز در این منطقه، نگه داری بیش از ۹۰۰ راس گوسفند و ۲۰۰ نفر ش‌تر به صورت غیرقانونی در دامداری‌های احداث شده در اراضی تصرفی توسط محمدجواد لاریجانی بخشی از پرونده زمین خواری است. محمدجواد لاریجانی در نامه‌های متعددی به مسئولین وقت از جمله وزیر جهادکشاورزی سعی در آزاد سازی و ثبت سند این اراضی دارد. این در حالی است که براساس اسناد منتشر شده محمدجواد لاریجانی چندین بار مورد پیگرد قضایی قرار گرفته است اما در تمامی پرونده‌ها و با وجود ادله لازم، عدم پیگرد صادر یا پرونده مفتوح‌‌ رها شده است”.

این سایت درباره زمین خواری صادق لاریجانی برادر دیگر که اینک با حکم دوباره آیت الله خامنه ای برای پنج سال دیگر رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی شده است نوشته بود: “در برگه‌ی دیگری نیز به تصرف ۳۰۰ هکتار از اراضی حومه ورامین توسط ایت الله صادق لاریجانی اشاره شده است، که در آن زمان عضو شورای نگهبان بوده و هم اکنون ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد”.(لینک)

 این اسناد، اگر چه از سوی صادق و جواد لاریجانی تکذیب شد، اما در کنار افشاگری های احمدی نژاد در خصوص رانتخواری فاضل و باقر لاریجانی، دو برادر دیگر این خانواده، به نظر ناظران سیاسی موجب شد تا علی لاریجانی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم منصرف شود.

 صادق لاریجانی در خصوص اتهاماتی که به او و برادرش زده شد، ضمن ادعای “پیگیری بی طرفانه پرونده”، در همان سخنان، اتهام زمین خواری را تکذیب کرد.

وی در دانشگاه شریف تهران با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ هزار پروندۀ نزاع با منابع طبیعی، سوال کرد که “چرا از میان این همه، پرونده زمین خواری برادرش مطرح می‌شود؟”، او از این سوال نتیجه‌گیری کرد که “انتشار اخباری درباره این پرونده، انگیزه سیاسی دارد”.
اودر عین حال گفت که چنانچه حکم محکومیتی در این پرونده علیه برادرش صادر شود، آن را اجرا خواهد کرد اما در عین حال هشدار داد که انتشار اخباری درباره این پرونده قبل از محکومیت، خود جرم است.(لینک)

با وجود ادعای رسیدگی از سوی صادق به پرنده جواد، این پرونده تا کنون مسکوت مانده و حتی یکبار با اعتراض علی مطهری که نسبت فامیلی نیز با لاریجانی ها دارد، شده است.

مطهری پس از اعلام جرم دادستانی علیه وی به خاطر اظهاراتش، در سخنانی گفته بود: “بهتر است دادستان تهران به جای این جور کارها (اعلام جرم علیه نماینده مجلس)، تکلیف پرونده افرادی مانند آقایان مرتضوی، رحیمی و جواد لاریجانی را مشخص کند و به رفتارهایی که با زندانیان سیاسی و خانواده‌های آنها می‌شود، پایان دهد”.(لینک)

این سخنان، واکنش جواد لاریجانی را در پی داشت.
او گفت: “مناقشات ارضی در زمینهای زراعی در ایران بسیار رایج و البته قابل حل است. اینها مهم نیست. یعنی مالکیت اراضی کشاورزی که من روی آنها کار کرده ام برایم به اندازه بال مگسی ارزش ندارد. افتخار من تنها به آباد شدن میهن عزیز و تولید ولو یک کیلو گندم داخلی بیشتر است. ضد انقلاب باید بداند که جواد لاریجانی نه زیرخاکی از این کشور خارج کرده، نه گونی های اسکناس جابه جا کرده و نه ال سی های تقلبی به این سو و آن سو فرستاده است، جواد لاریجانی مانند بقیه کشاورزان ایران در زمین خود گندم و جو کاشته است”.(لینک)

اشارات جواد لاریجانی که سابقه خوشی هم در زد و بندهای سیاسی ندارد، از آن جا که هرگز معلوم نشد مصداق آن چه کسانی هستند و چه ربطی با موضوع فعلی دارند، بدون جواب ماند و بدون آن که اثری در افکارعمومی داشته باشد.

و این آخرین اظهار نظر رسمی درباره پرونده زمین خواری برادران لاریجانی بود. پرونده ای که هم اکنون نزدیک به دو سال است که مسکوت مانده و هر بار سخن از “زمین خواری” مطرح می شود، اذهان را به یاد نام “لاریجانی ها” می اندازد. و با تندتر شدن اختلافات جناح ها، و جبهه گیری جبهه پایداری در مقابل علی لاریجانی، به نظر می رسد، در آینده نیز باید شاهد طرح دوباره آن بود.