بودن در روزگار تفنگ

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌ترین آثار چاپی و الکترونیکی

 

بودن

نویسنده: یرژی کاشینسکی

مترجم: مهسا ملک مرزبان

ناشر: آموت

تعداد صفحات: ۱۳۶صفحه

قیمت: ۷۰۰۰ تومان

رمان بودن درباره‌ی باغبان ۴۰ ساله‌ای است که بعد از مرگ صاحب‌کارش مجبور به ترک محلی می‌شود که در آن کار کرده می‌کرده. اما چون این باغبان پیش از آن هیچ‌گاه از محل کارش خارج نشده‌، مواجهه‌اش با جهان بیرون برایش عجیب است و از سوی دیگر برای مردم نیز‌ دیدن و صحبت‌ کردن با این فرد عجیب است با این حال و در نهایت باغبان بر اثر یک اتفاق، وارد خانه یکی از بزرگان شهر می‌شود و … “بودن” داستانی تأثیرگذار و توام با فضایی متفاوت در کارنامه‌ی کاری کاشینسکی به شمار می‌رود. کاشینسکی، نویسنده‌ی لهستانی آمریکایی در سال ۱۹۹۱ و در سن ۵۷ سالگی درگذشت. “پرنده رنگارنگ” و “گام‌ها” نام دو اثر مطرح دیگر او هستند. او فیلم‌نامه‌ی این رمان را نیز پس از انتشار آن تالیف کرده و هال اشبی بر اساس آن فیلمی با عنوان “آن‌جا بودن” (Being there) را در سال ۱۹۷۹ ساخت. در این فیلم پیتر سلرز آخرین بازی زندگی‌اش را با ایفای نقش این باغبان انجام داده است. این فیلم در سال ۱۹۸۰ کاندیدای دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد از مراسم آکادمی شد و اسکار بهترین بازیگر نقش دوم مرد را دریافت کرد.

 

پنج اقلیم حضور

نویسنده: داریوش شایگان

ناشر: فرهنگ معاصر

تعداد صفحات: ۱۴۸ صفحه

قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان

پنج اقلیم حضور نوشته‌ی داریوش شایگان به تازگی به همت نشریه‌ی بخارا طی مراسمی رونمایی شد. شایگان در مقدمه‌ی کتاب نوشته است: “باید صمیمانه اعتراف کنم که در زمینه‌ی ادبیات ایران خود را خبره و متخصص نمی‌دانم. این کتاب که نخستین بار در سال ۱۹۸۳ به صورت مقاله‌ای به زبان فرانسه در مجله‌ی اتود فیلوزوفیک به رشته‌ی تحریر درآمد، به هیچ وجه ادعای آن را ندارد که مطالب بکری در این زمینه طرح کرده باشد. شالوده‌ی این مقالات بر اساس زاویه‌ی دید من نسبت به خصلت شاعرانگی ایرانیان پی‌ریزی شده است؛ بر محور این پرسش که ارج و منزلت ایرانیان در قبال بزرگان ادبشان حاصل چه برداشتی است؟”

شایگان در پنج اقلیم حضور، در هر فصل یک شاعر ایرانی را مورد بررسی قرار داده و درباره‌ی جنبه‌های گوناگون شخصیتی و شعری آن شاعر نوشته است؛ فردوسی، خیام، مولوی، سعدی و حافظ. شایگان در مقدمه‌ی کتاب خاطره‌ای نقل می‌کند که این‌جا آوردن‌اش خالی از لطف نیست. او می‌نویسد:

“به یاد دارم که در سال ۱۳۴۲، همسر نیکوس کازانتزاکیس نویسنده‌ی معروف یونانی در ایران میهمان من بود، و در سفری که به شیراز داشتیم پس از بازدید از مقبره‌ی سعدی و حافظ، با تاثر و شیفتگی بسیار سخنی گفت که هرگز فراموشش نکردم: - من در هیچ کجای دنیا ندیده‌ام که مزار و مقبره‌ییک شاعر بزرگ، زیارتگاه مردم باشد! شاید شما تنها ملتی باشید که با شاعران‌تان چنین ارتباط معنوی عمیقی دارید و چنان ارجی برای‌شان قائلید که حضوری مدم در زندگی شما دارند.”

 

داستان‌نویسی و روایت‌شناسی

نویسنده: فتح‌الله بی‌نیاز

ناشر: افراز

تعداد صفحات: ۳۱۲ صفحه

قیمت: ۱۸۸۰۰ تومان

در بخش نخست کتاب “درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی”، مباحث مربوط به داستان‌نویسی، از جمله تعریف و ماهیت داستان، ساختار پلات و ساختار داستان، بررسی شده و در فصل دوم، ۱۳ موضوع در مورد روایت‌شناسی مورد بحث قرار گرفته است. در بخش‌های دیگر این کتاب، روایت مدرنیستی و روایت پست‌مدرنیستی تحلیل شده و نیز در بخشی مجزا واژگان تخصصی ادبیات داستانی معنا شده‌اند. پایان‌بخش این کتاب تعلیقاتی است که به مباحثی نظیر تکنیک سیال ذهن، حدیث نفس و… پرداخته شده است.

 

تفنگ‌بازی

نویسنده: پوریا عالمی

ناشر: روزنه

تعداد صفحات: ۱۴۸ صفحه

قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان

پوریا عالمی در این کتاب با جملات کوتاه و طنزآمیز که عموما جنبه‌های سیاسی-اجتماعی را مد نظر دارند، خواننده را لحظاتی به فکر وامی‌دارد.

در یکی از این عبارت‌ها می‌خوانیم: می‌گفت جامعه به فداکاری تک‌تکِ جوجه‌ها نیاز دارد. جوجه‌ها تک تک فداکاری می‌کردند، مغازه‌های مرغ سوخاری و جوجه کبابی‌ها حسابی کارشان بالا گرفته بود. بعداً فهمیدیم سیاست پدر و مادر ندارد. بی‌پدر همه جوجه‌ها را خر کرده بود.

اکثر حکایت‌های چند خطی نویسنده و تصویرهای کریم‌زاده با هم معنا می‌یابند و گاه یکی کامل کننده دیگری است.

در حکایت دیگری می‌خوانیم: کشور آ به کشور ب حمله کرد. ژنرال کشور آ دستور داد هنرمندان و نویسندگان کشورش جلو گلوله دشمنان قرار بگیرند تا سربازان بتوانند راحت پیشروی کنند. وقتی هنرمندان کشته شدند پیشوای کشور ب دستور عقب‌نشینی داد و با خیال راحت به کشورش برگشت.

از عالمی پیش از این چند اثر به چاپ رسیده است که از آن جمله می‌توان به مجموعه داستان نیم ساعت قبل از ساعت هفت و رمان پنجره زودتر می‌میرد اشاره کرد.

 

روزگار تفنگ

نویسنده: حبیب خدادادزاده

ناشر: آموت

تعداد صفحات: ۲۸۰ صفحه

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

نعمت، جوان عاصیِ‌ دزفولی وقتی می‌بیند انگلیسی‌ها با این سیاست که هرچه مردم گرسنه‌تر باشند، کم‌تر عصیان می‌کنند، گندم‌هایشان را می‌خرند و به آتش می‌کشند، دست به شورش می‌زند و تفنگ به دست می‌گیرد و علیه چپاول‌گران قد علم می‌کند. نعمت، وقتی ازدواج می‌کند، شرطی که برایش گذاشته‌اند، به زمین گذاشتن‌ تفنگش بوده، اما او که نمی‌تواند آن‌ همه ظلم را تحمل کند، دوباره تفنگ در دست می‌گیرد و در مقابل قشون انگلیسی به پا می‌خیزد.

نعمت علایی یک قرن پیش با انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها جنگید و روزگاری از سردشت و شهیون تا دزفول زیر سم اسب‌های او و یارانش بود که غیرتمندانه از مردم دفاع کردند و در این راه جان دادند. حبیب خدادادزاده، نعمت را از پس غبار سالیان بیرون کشیده و به مدد جادوی کلمات باردیگر زنده کرده است. از ورای روزگار تفنگ، به آسانی و زیبایی می‌توان به یک قرن گذشته‌ دزفول سفر کرد و دیدنی‌هایی دید که یقینا تا مدت‌ها از ذهن خارج نخواهد شد.

 

منم تندیس تنهایی

نویسنده: فرح فرسار

ناشر: آموت

تعداد صفحات:

قیمت:

متاثر شدن شخصیت از محیط در همان ابتدای رمان مشهود است، او در حالی که در زمان حال در جاده چالوس مشغول رانندگی است، به خاطرات کودکی‌اش بر می‌گردد. سپس راوی هم‌چون کسی که سال‌هاست جایی را ندیده است، روی مناطق و محله‌ها دقت می‌کند. ابتدا از جاده چالوس نام می‌برد، سپس به شکلی دنباله‌دار در هر سطر و پاراگراف مکان‌های دیگر را می‌آورد. “پورکان”، “آبشار هفت چشمه”، “تونل شماره‌ی پنج و هفت”، آستارا، “پل خواب” و… مکان‌هایی هستند که در ذهن نسرین برجسته می‌شوند و راوی هم با نوستالژی خاصی از آن‌ها اسم می‌برد، تا این‌که شخصیت اصلی ماجرا بعد از پل خواب، به امامزاده هارون می‌رسد. این‌جاست که دلیل تمرکز راوی روی مکان‌ها و عینیت بخشی به آن‌ها مشخص می‌شود.

 

 

رحمت دراکولا

نویسنده: جمیله مزدستان

ناشر: آموت

تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه

قیمت: ۸۵۰۰ تومان

“رحمت دراکولا” عنوان مجموعه داستان کوتاه طنز، نوشته جمیله مُزدستان است که متشکل از ۱۰ داستان کوتاه طنز است و اغلب موضوعات آن‌ها مسائل و معضلات اجتماعی، دغدغه‌ها و مشکلات انسان‌ها در جامعه‌ی معاصر، بوروکراسی اداری، قوانین دست و پاگیر شهری، مدگرایی و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در سال‌های اخیر است. “رحمت دراکولا”، یکی از داستان‌های این مجموعه، داستان مرد ساده‌دلی است که به گونه‌ای به دام بروکراسی‌های اداری می‌افتد، تا حدی که شخصیت قبلی او زائل می‌شود و آدم‌ها از او هراس پیدا می‌کنند.

 

مجله‌ی زغال شماره 6 (دوره‌ی جدید)

ویژه‌ی اقتصاد میل

لینک دانلود

شماره‌‌ی ششم مجله‌ی الکترونیکی زغال با عناوینی چون “غیاب ادبیات، امکان انقلاب”، “این پرولتاریای بی‌نام و نشان!“، “به سوی یک خُرده-سیاستِ میل”، “مقدمه‌ای جهت نوشتن درباره‌ی اقتصاد میل”، “اقتصاد ریاضی میل”، ابژه‌ی میل: “فاحشه‌گری” و … منتشر شد. در این شماره آثاری از روزبه گیلاسیان، سارا خادمی، ژرژ باتای، گاوین گریندون، اکبر خلیلی و بیژن صباغ منتشر شده است.

 

در آنکارا باران می‌بارد

نویسنده: حسین دولت آبادی

ناشر: ناکجا

ناکجا داستان

تعداد صفحات: ۱۴۰ صفحه

لینک خرید

”…زندگی در دور دست‌ها، خارج از آن دخمه نمور مانند تابلوئی باسمه‌ای از دیواره ذهنم آویزان بود و شوقی برنمی‌انگیخت. تابلو رنگ و رو باخته‌ای که درخت‌ها در کناره راهش خشکیده‌اند و پرندگان در آسمان چرکش سوخته‌اند و درّه‌ها و دریاها وکوه‌ها گوئی چند لکه رنگند که دستی دیوانه‌ سر بر بوم پاشیده است و من  مانند تک‌درختی نیم‌سوخته، در این تابلو از یاد ها رفته‌ام تا بدون هیچ احساسی به این دنیای ویرانه نگاه کنم…”

عشقی زیبا در دوران انقلاب و در شوری انقلابی پا می‌گیرد و به تشکیل خانواده‌ای کوچک می‌انجامد که مانند صدها و صدها خانواده مشابه، در زمان سرکوب و اختناق و هجوم وحشیانه حکومت اسلامی به نیروهای انقلابی و مترّقی آسیب می‌بیند و سرانجام از هم می‌پاشد و جمیله، قهرمان اصلی و راوی داستان که از زندان و شکنجه نجات یافته و آزاد شده است، مادر داغدیده و پریشان‌حواسش را در گوشه آسایشگاه تنها می‌گذارد و از هراس پلیس و حکومت پلیسی با دختر بیمارش فرار می‌کند و در جستجوی عشق گمشده «همسرش سیاوش» از مرز می‌گذرد تا در آنکارا و در کنار آیلا که بیهوده  چشم به راه مادرش نشسته، پی به حقیقت ببرد…

 

شصت ثانیه زندگی

نویسنده: بنفشه حجازی

ناشر: ناکجا

ناکجا داستان

تعداد صفحات: ۱۱۵ صفحه

هر شب کفش‌هایش را به دست می‌گرفت و از قاب خارج می‌شد. پاورچین به سمت ماه که از درز پرده ردی از نور به روی فرش می‌انداخت به راه می‌افتاد. تا به پنجره می‌رسید ماه رفته بود و او شیشه را گم می‌کرد. امشب پرده کمی عقب‌تر رفته است. سر به راه بود. همیشه زیر پایش را می‌پایید…