نگرانی های انتخاباتی و اعتراض به فقدان آزادی

نویسنده
نازنین کامدار

» دیگر به هاشمی "بی بصیرت" نمی گویند

محدودیت استفاده از اینترنت،  حضور متحجران در انتخابات و فقدان آزادی بیان و عقیده محورهای سه سخنرانی اخیر هاشمی رفسنجانی است که در واکنش به تشدید فضای امنیتی در ایران و نیز احتمال دخالت دولت در انتخابات ابراز شده است. سخنانی که تا پیش از این نشان “بی بصیرتی” او بود،  اما پس از علنی شدن اختلافات آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد،  از زبان اصولگریان نیز شنیده می شود.

در نخستین موضع گیری هفته اخیرهاشمی رفسنجانی،  وی در حالی به انتقاد از وضعیت اینترنت در ایران پرداخت که علاوه بر ضعف های زیر ساختی،  جنبش اعتراض آمیز دو سال اخیر نیز موجب افزایش محدودیت ها در دسترسی شهروندان به اینترنت شده تا حدی که به تازگی بخشنامه محرمانه ای از سوی وزارت ارتباطات به شرکت های ارائه دهنده سرویس اینترنت به ساختمان ها و مراکز دولتی نیز ابلاغ شده تا بر اساس آن،  دسترسی کارمندان به اینترنت هم کنترل و تا حد ممکن محدود شود.

هاشمی رفسنجانی در سخنان اخیر خود البته اشاره ای به فیلترینگ بی سابقه در ایران که حتی واژه های “موسوی” و یا “جنبش” در مرورگر گوگل را هم شامل می شود نکرده امابه طور تلویحی از آن انتقاد کرده است.

بنا به نوشته پایگاه شخصی هاشمی رفسنجانی،  وی در دیدار با مسئولین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفته است: “اگرچه نظارت در بخش محتوای اینترنت ضروری و لازم است،  اما در بخش دسترسی و سرعت ما می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم تا عقب‌ماندگی‌ها نسبت به کشورهای منطقه را تا حد قابل قبولی جبران کنیم”.

او افزوده است: “برطرف شدن مشکلات و موانع صنعت بزرگ IT در کشور نیازمند حسن‌نیت و اراده مسئولین اجرایی و ناظر در بخش می‌باشد”. 

به نوشته این سایت،  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رقابت دولت با بخش خصوصی در حوزه‌های گوناگون،  بخصوص فناوری اطلاعات را مفید ندانسته و گفته است: “یکی از راههای ایجاد گسترش اشتغال در کشور واگذاری بیش از پیش امور به مردم و بخش خصوصی است و این دو بخش نشان داده‌اند که همواره قابل اعتماد بوده و پیشرفت،  توسعه و سعادت کشور را مدنظر دارند”.

گفتنی است سایت رسمی هاشمی رفسنجانی در نیمه اول بهمن ماه سال گذشته به مدت 24 ساعت از سوی شورای فیلترینگ،  فیلتر شد اما پس از انتشار نامه شدید اللحنی از سوی  روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام،  این سایت رفع فیلتر شد. سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی از سوی دولت فیلتر شده بود که تا کنون چنین امری با وجود فیلترینگ گسترده در ایران سابقه نداشت.

به گزارش آفتاب،  هاشمی همچنین در جمع برخی از روحانیون قم که به دیدار وی رفته بودند نیز درباره فقدان آزادی بیان گفته است: “اگر نتوانیم رضایت اکثریت مردم را با خود حفظ کنیم،  تاریخ نشان داده است که موفق نخواهیم بود و آینده روشنی به همراه نخواهیم داشت. اسلام نیازی به تحمیل فکر و عقیده ندارد و پایه های استدلالاتش محکم و اسلام دین گفتگو و آزاداندیشی در حوزه فکر و تعقل است”.

وی ماجرای تبدیل شدن “کرسی های آزاد اندیشی” در دانشگاه به محل سخنرانی افرادی چون صفارهرندی،  پناهیان و رسایی و…  را نیز مورد اعتراض قرار داده و گفته است: “کرسی های آزاد اندیشی می توانست منشأ تحولات مثبتی باشد اما مورد غفلت و بعضاً مصادره به رأی قرار گرفت و یا از مسیر خود منحرف شد و باید تلاش شود با درک این موضوع زمینه های آن فراهم شود”.

هاشمی در سومین موضع گیری،  این هفته متنی را در پایگاه خبری اش درباره انتخابات و از میان سخنان دهه شصت خود منتشر کرده که طی آن به “متحجرانی که به دنبال انتخابات خان پسند و نه مردم پسند هستند”،  حمله شده است.

به این ترتیب،  موضوع انتخابات محور سومین موضع گیری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  در این هفته است.

در متن منتشر شده در پایگاه وی آمده است: “اینهایی که می گویند انتخابات حق نایب امام زمان است نه مردم  همان متحجرانی هستند که دوران مبارزه  می‌گفتند مشت با سندان نمی‌تواند طرف شود و تا حکومت امام زمان پیش نیاید،  هیچ حکومت اسلامی نمی تواند تشکیل شود و ما را به خاطر مبارزه با شاه محکوم می‌کردند امروز همان جریان فکری برعکسش را می‌گوید حالا که مردم مبارزه کردند و خون دادند و پیروز شدند اینها از این طرف می‌گویند،  می‌گویند: حالا دیگر مردم حق دخالت ندارند. امام این توطئه را برهم زدند،  فرمودند: انتخابات باید مردم پسند باشد نه خان پسند و خطر این متحجران مدعی حکومت نایب امام زمان از خطر مدعیان «جدایی دین از سیاست» بیشتر است”.

هر نوع اظهار نظر هاشمی رفسنجانی تا چند ماه قبل به “بی بصیرتی” تعبیر می شد اما اکنون سه انتقاد از دولت و اطرافیان آن  هم باعث نشده تا جبهه اصولگرایان و حتی سایت های افراطی از عبارت “بی بصیرت” درباره وی استفاده کنند.