تهران و واشنگتن، راه حل مشترک؟

نویسنده
رویترز

» گزارش رویترز از مذاکرات هسته ای و ائتلاف علیه داعش

مقامات ایالات متحده امیدوارند بتوانند از تداخل دو چالش دیپلماتیک با ایران جلوگیری کنند : برنامه هسته ای ایران و تهدیدی که از جانب گروه شبه نظامی خلافت اسلامی به وجود آمده است.

معضل اساسی این است چگونه ایران را از سرسختی در مذاکرات هسته ای دور نگاه دارند ، ایران باور دارد که واشنگتن ممکن است در قبال کمک برای مقابله با داعش، امتیازاتی در مذاکرات هسته ای بدهد.

مشکل دیگر این است که چگونه ایالات متحده شبه نظامیان سنی را مورد حمله قرار دهد بدون اینکه از ایران به عنوان کشوری که نفوذ گسترده ای در عراق و همسایه اش سوریه دارد، طلب کمک کند.

دشواری سوم این است که در صورت بازی دادن ایران در تحولات عراق ایا دولت های عرب منطقه حاضر هستند در ائتلاف علیه خلافت اسلامی مشارکت کنند.

یک دیپلمات ارشد غربی به شرط ناشناس ماندن می گوید: “در بلند مدت دشوار است بدون حضور ایران بتوان راه حلی برای عراق پیدا کرد. بیشتر آمریکایی ها با عدم حضور ایران مخالف هستند ، با این حال تعدادی از کشورهای عرب منطقه هستند که با نشستن در پشت یک میز با ایرانی ها راحت نیستند.”

 

کری: ایران نقش دارد

در حالی که ایالات متحده به کرات همکاری با ایران علیه خلافت اسلامی را رد کرده است ، جان کری وزیر خارجه این کشور روز جمعه در جریان جلسه شورای امنیت سازمان در خصوص عراق گفت که به اعتقاد او ایران می تواند در تحولات عراق نقش آفرینی کند.

سوزانا ملونی ، از اعضای سابق وزارت خارجه که در حال حاضر در اتاق فکر بروکینگز مشغول به پژوهش است می گوید ایران ممکن است جسور شود تا در مذاکرات هسته ای مواضع سخت تری بگیرد، به این دلیل ساده که منطقه موقعیت بی ثباتی دارد.

او می گوید: “نگران هستم که آشوب های منطقه ای به ساده انگاری ایرانی ها منجر شود، به این نتیجه برسند که بازی با زمان استراتژی عاقلانه ای است.”

هر چند از سوی دیگر افزایش حجم کنترل خلافت اسلامی در عراق برای ایران به این معنا خواهد بود که نفوذش در عراق که دارای اکثریت شیعه است کاهش پیدا خواهد کرد.

در نتیجه ، ایران و ایالات متحده ممکن است به این نتیجه برسند که علی رغم بی اعتمادی مشترک و فضای خصومتی که در گفته های هر دو طرف در خصوص همکاری وجود دارد، آن ها دلایل مشترکی دارند تا علیه خلافت اسلامی متحد شوند و ممکن است به راهی برای تلطیف مساله دست پیدا کنند.

جان آلترمن ، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز استراتژیک مطالعات بین المللی در واشنگتن می گوید: “شما نمی خواهید چیز زیادی از ایران بخواهید چرا که می ترسید در عوض ایران هم در جریان مذاکرات هسته ای مطالبه ای مطرح کند. با این حال شما هنوز می توانید راجع به اینکه چه کاری باید بکنیم یا نکنیم با آن ها حرف بزنید، و ایرانی می توانند نتیجه گیری خودشان را ارائه دهند.”

منبع : رویترز – 19 سپتامبر