الیاس محمودی و رییس زندان اوین برکنار شدند

نویسنده

هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه، رئیس زندان اوین، دو قاضی رسیدگی کننده به پرونده شهرام جزایری و همچنین سرپرست مجمتع قضائی ویژه امور اقتصادی را از کار برکنار کرد.

رئیس قوه قضائیه که پیشتر سه نفر از مقامات قضائی و امنیتی را مأمور بررسی نحوه فرار شهرام جزایری کرده بود درنامه ‌ای به رئیس دادگستری استان تهران اعلام کرده که تصمیم به برکناری سه قاضی و رئیس زندان اوین را بر اساس گزارش هیات سه نفره گرفته است.

یادآوری می شود که سرپرست مجمتع قضائی ویژه امور اقتصادی، الیاس محمودی بود که پیش از تصدی پست اخیر، ریاست حفاظت اطلاعات قوه قضاییه را بر عهده داشت. وی یکی از مهره های مهم “دستگاه اطلاعاتی موازی” در زمان ریاست جمهوری خاتمی محسوب می شد که توسط محافظه کاران، برای انجام کارهای اطلاعاتی در خارج از چهارچوب وزارت اطلاعات تشکیل شده بود.

برکناری رییس زندان اوین در حالی صورت می گیرد که در پی فرار جزایری، اخبار مختلفی در مورد تسهیلات رفاهی ویژه نامبرده در داخل زندان و حتی اشتغال کامل وی به فعالیت های سودآور اقتصادی خود از داخل زندان انتشار یافته بود و حتی به گزارش خبرگزاری فارس، نامبرده حدود یک ماه روز قبل از فرار به سمت مدیرعامل و عضو هیات مدیره دو شرکت انتخاب شده بود.

متن حکم رییس قوه قضاییه که دیروز بعداز ظهر توسط تمام خبرگزاری های ایران منتشر شد، به شرح ذیل است:

جناب آقای آوایی

رییس کل دادگستری استان تهران

با توجه به گزارش هیات سه نفره تعیین شده از سوی اینجانب که جنابعالی نیز ضمن آن قرار دارید، لازم است به عنوان رییس کل دادگستری استان تهران نسبت به امور زیر اقدام نمائید:

‪ -۱‬یک نفر از قضات متعهد، شجاع و مومن و با تجربه را به عنوان معاونت اقتصادی دادگستری تهران و رییس مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی تعیین تا با قاطعیت، تدبیر و براساس مقررات، پرونده‌های اقتصادی جاری در مجتمع را مدیریت کرده و هرچه سریعتر آنها را به سرانجام رساند.

‪ -۲‬هیات ویژه بررسی فرار محکوم شهرام جزایری، موظف است در موعد مقرر گزارش نهایی در رابطه با تقصیر یا قصور ارتکاب یافته که منجر به فرار این مفسد اقتصادی شده است را تکمیل کند و جنابعالی به عنوان مسوول قضایی محل وقوع جرم نتیجه آن گزارش و در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهید.

‪ -۳‬در صورت هرگونه تخلف و تقصیر نسبت به مدیران قضایی یا اداری دادگستری یا سازمان زندانها و یا ماموران انتظامی و ضابطین، لازم است سریعا آنان را به مراجع قضایی و انتظامی معرفی تا طبق مقررات قانونی با آنان برخورد قاطع شود.

‪ -۴‬سعی کنید در شفاف‌سازی و اطلاع رسانی واقع‌گرا بوده و اطلاعات واقعه را بدون بزرگ‌نمایی و پیرایه غیرقضایی به اطلاع مردم شریف و افکار عمومی برسانید.

موفقیت جنابعالی را در این امر آرزومندم.