گزارش شکنجه دانشجویان آماده می شود

نویسنده

po_rozbeh_mir_ebrahimi.jpg

height=“50” />

روزبه میرابراهیمی

علیرضا آوایی رئیس کل دادگستری استان تهران که از ماه پیش مامور بررسی و تهیه گزارش شکنجه های اعمال شده بر دانشجویان بازداشتی امیرکبیر شده بود دیروز اعلام کرد گزارش بررسی ها را تا پایان هفته آماده خواهد کرد.

خبرگزاری مهر در خبری به نقل از آوایی نوشت: “قرار بود دو کار را در این خصوص انجام دهیم. اولین کار تسریع در رسیدگی به این پرونده ها بود که بحمدالله آقایان نیز همت کردند و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارجاع شده است و امیدواریم دادگاه نیز رأی عادلانه و منطبق با موازین قانونی را صادر کند و دومین کار ما این بود که یک هیأت بازرسی را برای بررسی ادعای شکنجه این دانشجویان به زندان ارسال کنیم که این کار نیز صورت گرفت.”

رئیس دادگستری استان تهران در همین گفت و گو خبر از مقاومت هایی در ابتدای کار بررسی این هیات داد و گفت: “این هیأت در مرحله اول با مشکلات و موانعی مواجه شد اما این موانع در حال حاضر برداشته شده و امیدواریم گزارش مربوط به بررسی ادعای این دانشجویان هفته جاری آماده و به ما ارائه شود.”

هر چند خبرنامه امیرکبیر در مورد تحقق این وعده ابراز تردید کرده است اما بسیاری دیگر به این موضوع با خوشبینی نگاه می کنند.

این تحول در حالی روی خواهد داد که در هفته گذشته ( در ایام تعطیلی روزآنلاین) خبرنامه امیر کبیر به نقل از خانواده های سه دانشجوی در بند مانده و چند دانشجوی آزاد شده شرح کاملی از نشست اخیر این افراد با رئیس دادگستری استان تهران را منتشر کرد که جزئیات تکاندهنده ای در آن وجود داشت.

دیدار با آوایی

روز شنبه ۳ شهریورماه، دانشجویان آزاد شده دانشگاه امیرکبیر به همراه علی وفقی یک عضو آزاد شده شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و خانواده احسان منصوری، یکی از سه دانشجویی که همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر می برد، با رئیس دادگستری استان تهران دیدار کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر دراین دیدار که در دفتر علیرضا آوایی انجام شد، محمدلو یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر اسلامی، نیز دانشجویان آزاد شده را همراهی می کرد. در ابتدای این دیدار، محمدلو در خصوص پیگیری هایی که جهت آزادی دانشجویان در بند داشته است، اظهار داشت: “تعداد زیادی از دانشجویان دربند طی هفته های گذشته با پیگیری هایی که خانواده های ایشان، نمایندگان مجلس و مسئولین قوه قضاییه داشتند آزاد شدند. اما متاسفانه تغییری در وضعیت سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که از بقیه دانشجویان زودتر بازداشت شده بودند و تا الان مدت زیادی را در بازداشت به سر برده اند ایجاد نشده است.”

محمدلو با بیان اینکه خانواده این سه دانشجو، تلاش های زیادی را جهت حل و فصل موضوع فرزندانشان از طریق دیدار با مقامات قوه قضاییه داشته اند، خاطرنشان کرد: “ما تلاش زیادی کردیم تا با همکاری مقامات مسئول در قوه قضاییه مشکل بازداشت این سه دانشجو را حل کنیم اما متاسفانه هر چه بیشتر تلاش می کنیم، وضعیت ایشان به جای آنکه بهتر بشود، بدتر شده است. به عنوان مثال پس از آنکه ریاست محترم قوه قضاییه دستور آزادی این سه دانشجو را صادر کردند، ملاقات ها و تماس های تلفنی ایشان هم قطع شد و بار دیگر آن ها را به سلول انفرادی منتقل کرده اند.” محمدلو در پایان سخنان خود از رئیس دادگستری استان تهران خواست با توجه به زمان بسیار طولانی بازداشت این دانشجویان و همچنین پیگیری چندین ماهه خانواده های ایشان، وضعیت احمد قصابان، احسان منصوری و مجید توکلی را با جدیتی بیش از پیش دنبال کند.

ماجرای انتشار نشریات “موهن”

در ادامه این دیدار آوایی از یکی از دانشجویان امیرکبیر خواست جریان انتشار نشریات موهن و التهاب یکباره فضای دانشگاه امیرکبیر را مفصلا توضیح دهد. این دانشجوگفت: “به نظر ما سرآغاز داستان دانشگاه امیرکبیر دقیقا به یک سال پیش باز می گردد. در خردادماه ۸۵ مدیریت دانشگاه امیرکبیر با ادله ای غیرحقوقی و غیرقانونی انتخابات انجمن اسلامی را فاقد وجاهت دانست. اما دانشجویان علیرغم خواست مدیریت دانشگاه انتخابات را برگزار کردند. مدیریت هم در اواسط تابستان و در نیمه های شب اقدام به تخریب ساختمان انجمن کرد. همین امر دانشجویان را بر آن داشت تا از طریق نشریات خود اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند.” در ادامه دانشجویان حاضر در نشست به شرح ماجرای انتشار نشریات “موهن” در دانشگاه امیرکبیر پرداختند و واکنش های خود در پی آن را نیز تشریح کردند.

در ادامه جلسه رئیس دادگستری استان تهران از یکی از این دانشجویان پرسید: “شما انتساب این نشریات به خودتان را رد می کنید؟” که این دانشجو پاسخ داد: “بله، ما چه قبل از بازداشت و چه در طول مدت بازداشت و چه الان که آزاد شدیم همواره تاکید کردیم که این نشریات جعلی است و ما خودمان شاکی این پرونده هستیم.” در ادامه دو نفر دیگر از دانشجویان آزاد شده دانشگاه امیرکبیر به توضیح شرایط بازداشت خود در بند ۲۰۹ زندان اوین پرداختند. این دانشجویان ضمن بیان موارد بدرفتاری بازجوها در حین بازجویی به نامه خود پس از آزادی به آوایی و درخشان نیا، قائم مقام دادگستری استان تهران، اشاره کردند و از اینکه دفتر روابط عمومی دادگستری وقت ملاقات به ایشان نداده گلایه کرده و اظهار داشتند: “ما هفته ای پس از آزادی به دفتر روابط عمومی دادگستری مراجعه کردیم تا وقت ملاقات بگیریم اما مسئول مربوطه به ما گفت دستور داده اند که برای دانشجویان و دیگر پرونده های امنیتی وقت ملاقات ندهند.”

گلایه از عدم نظارت بر بازپرسی ها

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در ادامه این دیدار علی وفقی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هم به بیان چگونگی بازداشت و شرایط نگه داری خود در بند ۲۰۹ زندان اوین اشاره کرد و گفت: “من به جرات می توانم بگویم نحوه بازجویی و برخورد بازجوها با دانشجویان پلی تکنیک به کلی با ما تفاوت داشت. من در طول مدت بازداشت گاها در رفت و آمدها دانشجویان دانشگاه امیرکبیر را می دیدم که چگونه با آن ها برخورد می کردند. چند بار هم توانستم با آن ها صحبت کنم. همین مسئله باعث شد در طول مدت بازداشت شرایط خودم را فراموش کنم و فقط به این دانشجویان که واقعا رفتارهای زشت و زننده ای با آن ها داشته اند، فکر کنم.”

جزئیات تازه ای از دیدار خانواده ها با مرتضوی

در ادامه این جلسه، رئیس دادگستری تهران ضمن اشاره به دیدار خانواده دانشجویان در بند با سعید مرتضوی، دادستان استان تهران، از خانواده منصوری خواست به شرح این دیدار بپردازند. پدر احسان منصوری ضمن ابراز نارضایتی شدید از برخورد مرتضوی با خانواده دانشجویان گفت: “ایشان در طول دیدار با ما به صورت مداوم در حال توهین و تهدید ما بود. از در که وارد شدیم ایشان به چادر همسر بنده و مادر احمد قصابان اشاره کرد و گفت مگر شما مسلمانید که حجاب دارید؟! از نظر من شما کافرید. ایشان همچنین به ما گفت چه کسی گفته این دانشجوها شکنجه شده اند؟! من باید بگویم که من می گویم شکنجه نشده اند. اصلا شکنجه شدن بچه هایتان را به هر الاغی بگویید، می خندد.”

پدر احسان منصوری در ادامه به بخش دیگری از سخنان مرتضوی اشاره کرد و گفت: “ایشان به ما گفتند شما که می گویید بچه هایتان شکنجه جنسی شده اند، اصلا می دانید شکنجه جنسی یعنی چه؟ سپس آقای مرتضوی شروع کردند در حضور همسران ما برداشت خودشان را از شکنجه جنسی در مورد زن و مرد توضیح دادند و بعد از ما پرسیدند حالا بگویید ببینم بچه هایتان شکنجه جنسی شده اند یا نه؟! چنان که من حتی از فکر کردن به حرف های آقای مرتضوی شرم دارم ولی برای دفاع از فرزندم حاضرم جمله به جمله سخنان ایشان را خدمتتان عرض کنم.” آوایی با قطع سخنان پدر احسان منصوری از وی خواهش کرد از این قسمت عبور کند.

پدر این دانشجوی در بند در ادامه اظهار داشت: “ما به آقای مرتضوی گفتیم ما برای حل این مشکل با آقای جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه هم دیدار داشتیم که آقای مرتضوی در جواب گفتند جمشیدی دیگر کیست؟! برای این موضوع باید با من صحبت کنید. شیر این پرونده دست من است، بخواهم بازش می کنم، نخواهم می بندمش. تا الان یک خط متوسط روی پرونده این دانشجویان کشیده بودم. اگر بخواهم، آن ها را طوری ادب می کنم که تا هفت پشتتان بسوزید. مرتضوی به ما گفت نشریات کار همین سه نفر بوده و تا ندامتنامه ننویسند آزادشان نمی کنم. ایشان گفتند ظاهرا نه بچه هایتان ادب شده اند و نه خودتان و من می خواهم هم آن ها را ادب کنم و هم شما را. الان هم آن ها را به سلول انفرادی منتقل کرده ام و دیگر تا ادب نشوید نه از تلفن خبری هست و نه از ملاقات.”

در انتهای این دیدار، آوایی با اظهار تاسف نسبت به شرایط به وجود آمده برای دانشجویان گفت: “من از ابتدا پیگیر وضعیت دانشجویان بودم و بارها با مسئولین در مورد شرایط آن ها صحبت کرده ام. اما عده ای به من می گویند تو گول حرف های چند جوان دانشجو را خورده ای که برای من این حرف ها اصلا اهمیتی ندارد.”

مخالفت با دیدار خبرنگاران با دانشجویان

در خبری دیگر روز جمعه 23 شهریور قوه قضائیه جمعی از خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی را برای بازدید به زندان اوین دعوت کرد. در پی این دیدار که خبرنگاران از مکان های هماهنگ شده دیدن کردند برخی از خبرنگاران خواستار ملاقات با سه دانشجوی در بند مانده بودند که سلیمانی، مدیرکل زندان های استان تهران، در پاسخ به درخواست خبرنگاران گفت: “این سه نفر در اختیار قاضی پرونده هستند و ملاقات با آنها با اجازه‌ی قاضی پرونده است. آنها در زندان نگهداری می‌شوند و چند روز پیش با خانواده‌هایشان ملاقات داشتند.”