دراویش گنابادی: تقاضای تجدید نظر نمی کنیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ۵۶ سال زندان و ۵ سال محرومیت

“۵۶ سال زندان و ۵ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها، فرقه و فعالیت مطبوعاتی در رسانه‌ها و فضای مجازی” حکمی است که به صورت غیابی برای مدیران سایت مجذوبان نور و وکلای دراویش گنابادی صادر شده. آنها اما میگویند به این احکام اعتراض نخواهند کرد. سایت مجذوبان نور پایگاه خبری دراویش گنابادی است.

حمید رضا مرادی سروستانی، مدیر سایت مجذوبان نور به ۱۰ سال حبس تعزیری و رضا انتصاری همکار این سایت و مدافع حقوق دراویش گنابادی به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده اند. فرشید یدالهی، مصطفی دانشجو، امیر اسلامی، افشین کرم پور و امید بهروزی، ۵ وکیل دراویش گنابادی هستند که هر کدام به ۷ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده اند. همه این ۷ نفر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال محرومیت از عضویت در گروهها و فعالیت های رسانه ای هم محکوم شده اند.

خانواده های آنها در مصاحبه با “روز” میگوینداین دراویش که در حال حاضر در زندان اوین به سر می برند به احکام صادره اعتراض نخواهند کرد چرا که دادگاه را به رسمیت نمی شناسند.

وکلای دراویش زندانی و مدیران سایت مجذوبان نور حاضر به شرکت در دادگاه هم نشده بودند و این احکام به صورت غیابی از سوی قاضی صلواتی صادر شده است.

مریم شیرینی، همسر امیر اسلامی یکی از وکلای دراویش گنابادی در مصاحبه با “روز” می گوید: همسر من و سایر وکلا چون روند دادرسی را قبول ندارند حکم صادر شده را هم قبول ندارند و برای همین تصمیم گرفته اند که به این احکام اعتراض نکنند.

او توضیح میدهد: آنها قبل از آخرین جلسه دادگاه شان که ۲۷ دی ماه بود تصمیم گرفتند در اعتراض به تخلفات قاضی صلواتی در دادگاه حضور نیابند. پس از امتناع آنها از حضور در دادگاه، همگی را برای سه ماه به سلول انفرادی منتقل کردند و اکنون هم قاضی صلواتی این حکم را به صورت غیابی صادر کرده است.

خانم شیرینی سپس با اشاره به اینکه وضعیت جسمانی همسرش و دو تن دیگر از وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور مساعد نیست، می افزاید: همه وضعیت جسمانی نامساعدی دارند بخصوص آقای مرادی و آقای دانشجو و همسر من که وضعیت جسمی شان خیلی بد است ولی متاسفانه از انتقال آنها به بیمارستان و درمان شان جلوگیری می شود.آقای خدابخشی، دادیار زندان اوین می گوید که قاضی صلواتی اجازه درمان نمیدهد.

او همچنین از ممنوع الملاقات شدن همسرش و سایر وکلای دراویش خبر می دهد و میگوید: پس از اعتراضی که به عدم انتقال آنها به بیمارستان و ندادن اجازه درمان کردیم به هیچ یک از این ۷ خانواده اجازه ملاقات نمیدهند. در تمام این ۲۲ ماه هم دو بار فقط ملاقات حضوری داشتیم یکبار ۱۴ فروردین ۹۱ بود و یکبار هم اریبهشت امسال. در حالیکه روند ملاقات های حضوری ماهی یکبار است،متاسفانه ما را از همه حقوق محروم کرده اند.

رضا انتصاری، عکاس و مستندساز و همکار سایت مجذوبان نور و از فعالان حقوق دراویش گنابادی است که مادرش در مصاحبه با “روز” میگوید: پسر من در صدا و سیما و شبکه خبر، شبکه العربیه و شبکه سحر کار میکرد ولی به خاطر اینکه طریقه درویشی را برای خودش در پیش گرفته بود ابتدا او را از شبکه خبر اخراج کردند. او به ساخت مستندهای اجتماعی روی آورد و مستندها را برای صدا و سیما می ساخت اما سال ۸۸ او را به صدا و سیما هم ممنوع الورود کردند. پس از آن رضا با سایت مجذوبان نور همکاری میکرد و یک مستند هم درباره فشارهایی که بر دراویش اعمال می شود ساخت. تا شهریور ۹۰ که ریختند دفتر مجذوبان نور و او و دوستانش را که وکلای دراویش بودند بازداشت کردند. ما چند ماه خبری نداشتیم تا به ۳۵۰ منتقل شدند و بعد فهمیدیم که زیر شکنجه بوده اند. پهلوی پسر من شکسته بود و انگشت سبابه اش را خرد کرده بودند طوریکه پزشکی قانونی هم تایید کرده و نوشته که این نقص عضو قابل بازگشت نیست.

خانم انتصاری می افزاید: به پسر من و دوستان اش اتهام عضویت در گروه غیرقانونی مجذوبان نور به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی را زده اند. الان هم که این احکام را صادر کرده اند. پسر من و بقیه در دادگاه حاضر نشدند چون معتقدند روند دادگاه عادلانه نیست. شما ببینید هیچ گاه اجازه دیدار با وکلایشان رانیافتند، وکلایشان امکان مطالعه پرونده و حضور در دادگاه را نداشتند، بچه های ما را با دستور رسمی قاضی صلواتی که در پرونده هم هست ممنوع الدرمان کردند و در حالیکه وضعیت وخیمی داشتند اجازه درمان ندادند. نزدیک دو سال است در بازداشت موقت نگه داشته و همه حقوق قانونی آنها را نادیده گرفته اند. آنها از قاضی صلواتی به دلیل تخلفات آشکارش به دادگاه عالی قضات شکایت کردند و برای کمیته حقوق شهروندی قوه قضائیه هم نامه نوشتند اما هیچ جوابی نگرفتند. آنها هم اکثرا وکیل هستند با قانون آشنا هستند و میگویند به این روال غیرقانونی تن نمیدهیم برای همین تصمیم گرفته اند به حکم اعتراض نکنند و تقاضای تجدید نظر نخواهند کرد.

مادر رضا انتصاری سپس با اشاره به پی گیری های خانواده های این ۷ نفر میگوید: بارها پیگیری کردیم، به دفتر کمیته حقوق شهروندی قوه قضائیه رفتیم، برای رهبری نامه نوشتیم و هر جایی لازم بود رفتیم اما هیچ نتیجه ای نداشت. می گویند در خانه اگر کس است یک حرف بس است پس اعتراض و تجدید نظر در این شرایط معنایی ندارد. وقتی هیچ حقی برای آنها قائل نشدند دیگر امیدی نداریم که کسی از مسئولان بخواهد حرف ما را بشنود.

او می افزاید: بچه های ما فقط خواستار اجرای قانون و روند قانونی در قبال پرونده های خود بودند. می گفتند ما فقط یک دادگاه عادلانه میخواهیم اما توجهی نکردند. الان هم این احکامی که صادر کرده اند برای این است که ارعاب ایجاد کنند و دراویش را در بایکوت خبری قرار دهند. مجذوبان نور تنها رسانه دراویش بود که اخبار دراویش را کار میکرد.حالا با این احکام برای مدیران و همکاران این سایت میخواهند دراویش را بترسانند که با این سایت همکاری نکنند. حتی میخواهند به نوعی بایکوت قضایی هم ایجاد کنند. وکلایی که این محکومیت را دریافت کرده اند وکلای دراویش زندانی بوده اند و از دراویش و حقوق آنها دفاع میکردند که خودشان را بازداشت کرده و چنین احکام سنگینی داده اند آن هم در شرایطی که امکان نوشتن یک خط لایحه دفاعیه برای خود را هم نیافتند. حال میخواهند بااین احکام سایر وکلا را بترسانند و وکلا از قبول وکالت دراویش زندانی بترسند.

خانم انتصاری میگوید که آنها هیچ امیدی به رعایت قانون و برخورد عادلانه با احکام صادر شده در دادگاه تجدید نظر ندارند: بازجو رسما گفته بود که من سر پرونده شما ترفیع میگیرم. این به چه معنی است؟ تخلفات آشکار قاضی صلواتی از قانون تا جایی که رسما دستور ممنوع الدرمان شدن این بچه های ما را میدهد به چه معناست؟ من فکر میکنم صلواتی این احکام را دو سال در کشوی میزش داشته و الان اعلام کرده است. از طرفی پرونده های سایر دراویش در دادگاه تجدید نظر هیچ فرقی نکرد و همان احکام اولیه تایید شد لذا اعتراض اینها هم فایده ای ندارد.

برخورد سال های اخیر با پیروان سلسله دراویش نعمت الهی گنابادی که به تخریب حسینیه های دراویش در شهرهای بروجرد و اصفهان انجامید، از بهمن ماه سال ۱۳۸۴ و با تخریب حسینیه دراویش در قم آغاز شد.

شماری از روحانیان سنتی شیعه در ایران در سال های اخیر از گرایش روزافزون جوانان به بعضی اعتقادات عرفانی و صوفی گرایانه اظهار نگرانی کرده و این اعتقادات را گمراه کننده دانسته اند.

پیروان شاه نعمت الله ولی در سده های اخیر به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلی شاهی) و صفایی (صفی علیشاهی) تقسیم شده اند.

اعتقادات طریقت گنابادی نسبت به شاخه های دیگر به اهل شریعت نزدیک تر است و پیروان این شاخه مکان های تجمع خود را به جای خانقاه، “حسینیه” می نامند.

رهبر یا “قطب” فعلی دراویش گنابادی نورعلی تابنده است که از مهر ماه ۱۳۷۱ پس از درگذشت محبوب علیشاه، قطب پیشین سلسله گنابادی با فرمان وصیتی او، با لقب طریقتی “مجذوب علیشاه” جانشین وی شده است.