گزارش

نویسنده
پیام رهنما

خانه، خانه عشق است…

جشن چهل و پنج سالگی تالار سنگلج درحالی برگزار شد که درآن هیچگونه اشاره ای به تعطیلی و توقیف دیگر سالن های معتبر تئاتر تهران نشد. گزارش همکارمان در تهران را از این جشن هنری در ادامه ی این صفحه می خوانید…

 

 

مراسم 45 سالگی تالار سنگلج که یکی از قدیمی ترین سالن های مجموعه فرهنگی ونمایشی ایران است شامگاه 17 مهر در خیابان بهشت تهران برگزار شد.دراین مراسم که با حضور گسترده اهالی تئاتر به پا شد چهره هایی همچون کاظم هژیرآزاد، داریوش مؤدبیان، محمدحسین ناصربخت، امیر دژاکام، اسماعیل خلج، سعدی افشار، فرهاد بشارتی، محمد دشت‌گلی، روح‌الله کمانی حضور داشتند.

به گزارش روز آغاز مراسم از سالن انتظار تالار سنگلج و با اجرای قطعه ای از سیاه بازی های سال  های گذشته بود.دراین قطعه نمایشی دو نفر از جوانان تئاتری با اجرای

 ”حاجی فیروزه “ میهانان را به درون سالن راهنمایی کردند تا پس ازاجرای رسوم همیشگی سرآغاز برنامه ها با خوش امد گویی مجری برنامه باشد.

نخستین سخنران مراسم سنگلج محمد مطیع بود.بازیگر پیشکسوت سال های دور تئاتر ایران که چهره ی او برای هر هنردوستی آشنا است.مطیع درابتدای جلسه ضمن خوش امد گویی به همگان گفت:“این تالار با عشق ساخته شده است. زمانی که تالار سنگلج ساخته می‌شد اهالی تئاتر خوشحال بودند که قرار است یک سالن تئاتر با تکنیک خاص ساخته شود. عشق می‌ورزیدند و لحظه شماری می‌کردند تا هر چه زودتر این تالار ساخته شود و اگر به هر دلیلی ساخت و ساز سالن متوقف می‌شد شاید گریه می‌کردند. این خانه با هنرمندانی که روی این صحنه جوانی‌شان را گذاشتند، ساخته شد. این جا خانه عشق، خانه ما، خانه هنر و هنرمندان است. آرزو می‌کنم باز هم از این سالن‌ها ساخته شوند و هنرمندان جوان بتوانند در آن فعالیت کنند. ما این جا را به جوان‌ها سپردیم امیدوارم جوان‌ها هم به نسل آینده بسپارند.“درادامه سخنرانی پیام 45 سالگی تماشاخانه سنگلج  توسط وی قرائت شد.

 

 

قرار بود معاون هنری وزارت ارشاد در این برنامه نیز سخنرانی کند اما وی در حالی که هنوز دقایقی از آغاز برنامه نگذشته بود، مراسم را ترک کرد.
سپس اتابک نادری به عنوان مدیر فعلی سالن سنگلج به صحنه آمد وگفت:جشن 44 سالگی تماشاخانه سنگلج مهرماه سال گذشته برگزار شد و در این یک سال نمایش‌هایی از جمله “هاملت با سالاد فصل” در این تماشاخانه به صحنه رفت و مجموعاً 20 هزار تماشاگر از برنامه‌های این تماشاخانه دیدن کردند.خوشبختانه طی سال گذشته حدود 21 پروژکتور اثبات را برای مجموعه خریداری کردیم. همچنین سیستم صدا که کاملاً فرسوده بود، تعویض شد.
پخش مستند”بردی از یادم” و  اجرای قطعه نمایش طنز از دیگر برنامه های این مراسم بود. در ادامه مستند”بردی از یادم” گزارش تصویری از عکس‌های بازیگران و نمایش‌های قدیمی تاریخ تئاتر ایران بود که به مدت 10 دقیقه پخش شد.
سپس کلیپ کوتاهی از “محمد ورشوچی” بازیگر فعال و قدیمی تئاتر پخش شد واز او به عنوان پیشکسوت تئاتر ایران تقدیر شد.البته ورشوجی به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت.
در ادامه حاضران روی سن از تابلویی که شامل 20 عکس از نمایش‌های مربوطه به دهه 40 و اجرا شده در تالار سنگلج بوده رونمایی کردند.
لوح یادبود جشن 45 سالگی تماشاخانه سنگلج به همراه جایزه به فروغ سجادی به خاطر 11 سال فعالیت خبرنگاری به وی اهدا شد.
درپایان مراسم نادری از میهمانان حاضر در سالن درخواست کرد تا با حضور بر صحنه قدیمی تالار سنگلج عکسی را به یادگار ثبت کنند.