ایران از دریچه دوربین

لوس آنجلس تایمز
لوس آنجلس تایمز

» گزارشی از لس آنجلس تایمز

لیزل بردنر

وقتی بعضی ها به ایران فکر می کنند، تصویر آیت الله خمینی یا شاید تصو.یر کلیشه ای از مردم روستایی ایران با لباس های سنتی، به ذهنشان بیاید.

ایاسون آتاناسیادیس، خبرنگار و عکاس نمایشگاه عکسی با عنوان “کشف دیگران: ایران معاصر” را از امروز تا 29 مارس در موزه هنرهای دستی لس آنجلس برپا کرده است.

آتاناسیادیس، می گوید: “من می خواهم از این فرصت استفاده کنم و نشان بدهم که ایران چقدر متنوع است”.

آتاناسیادیس متولد آتن است. او فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد و بورسیه بنیاد نیمن از دانشگاه هاروارد است و ده سال گذشته را بعنوان خبرنگار مستقل برای رسانه هایی چون کریستین ساینس مونیتور، فایننشال تایمز، گاردین، بی بی سی و الجزیره، خبر های خاورمیانه را پوشش داده است.

وقتی در دانشکده مطالعات بین الملل تهران ثبت نام کرد، که تنها رشته ای است که دانشجوی خارجی می پذیرد، از اینکه ایران با آنچه در ذهنش تصور کرده بود، تا این حد تفاوت دارد، شوکه شد.

مارینا هروشتسکا، مدیر موزه که آتاناسیادیس را از طریق استاد علوم دینی، رضا اصلان، شناخته بود، می گوید: “او خود را در موقعیتی بسیار استثنایی قرار داده است تا تا از طریق هنرش یک زمینه مشترک برای کمک به مردمی که به دنبال درک فرهنگ های دیگر هستند، فراهم کند”.

در حدود 60 عکس در این نمایشگاه به نمایش در آمده است که در مورد آیین ها و مراسم و همینطور درباره زندگی روزمره مردم در ایران است. در یکی از این عکس ها قایق های پارویی رنگی را می بینیم که در ساحل دریاچه زریوار در منطقه کرد نشین غرب ایران در کنار هم چیده شده اند. آنچه در این عکس دیده نمی شود این است که آتاناسیادیس، این عکس را در پایان سفرش به دهکده هایی گرفته است که نزدیک به دو دهه پیش در جریان جنگ ایران و عراق، توسط صدام حسین بمباران شیمیایی شده است. این خبرنگار با مردم منطقه که هنوز از اثرات بمباران شیمیایی در رنج اند، صحبت کرد و زمانی که با قایق پارویی اش به شکل قو داشت به ساحل رسید، گفت: “دیدن این همه زیبایی عجیب بود”.

در حدود 70 درصد جمعیت ایران زیر سی سال هستند و سوژهای اصلی عکس های آتاناسیادیس هم نسل سوم انقلاب است که امسال سی امین سالگردش را جشن می گیرند.

در یک عکس دو جوان هستند که پرچم ایران در دست گرفته اند و با تی شرت متالیکا، در اننتخابات سال 2005، برای اصلاح طلبان تبلیغ می کنند. آتاناسیادیس، می گوید: “این نشان می دهد که آنها هم می توانند طرفدار موسیقی هوی متال باشند و در عین حال یک ایرانی ناسیونالیست پر شور باشند”.

یک مرکز تحقیقاتی در انتهای نمایشگاه، فیلمی را از جوانان ایران به نمایش می گذارد که در آن آنها از مشکلاتی چون دعوا و مرافعه با والدین، مشکل ازدیاد وزن و همه مشکلاتی که در همه جای دنیا مشترک است، بخث می کنند و این مجموعه می تواند به دیگران کمک کند تا نظرشان را درمورد ایران، تغییر بدهند.

منبع: لس آنجلس تایمز 24 ژانویه