کسینجر: ایران از داعش خطرناک‌تر است

نویسنده
هافینگتون پست

» گزارش هافینگتون پست

هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت، ایران “مشکل بزرگتری نسبت به داعش است.” او در یک مصاحبه با NPR که روز شنبه منتشر شد توضیح داد، چون ایران جای پای قوی‌تری در خاورمیانه دارد، فرصت بزرگتری هم برای ایجاد یک امپراطوری دارد.

وی گفت: “مرزهای ۲۰-۱۹۱۹ کاملا از بین رفته است. این از لحاظ استراتژیک به ایران قدرت بسیار زیادی می‌دهد. من ایران را مشکل بزرگتری از

داعش می‌دانم. داعش گروهی از ماجراجویان است که ایدئولوژی بسیار تهاجمی دارد. اما آن‌ها برای این‌که تبدیل به یک واقعیت استراتژیک و دائمی شوند، باید زمین‌های بیشتر و بیشتری را تصرف کنند. به نظر من درگیری با داعش، که بسیار هم مهم است، به مراتب قابل مدیریت‌تر از مقابله با ایران است.”

مصاحبه کسینجر چند روز پس از آن صورت گرفت که بی‌بی‌سی گزارش داد، رهبر ایران به نظامیان خود اجازه داده با آمریکا در مورد مبارزه با داعش مذاکره کنند. سی‌ان‌ان هم گزارش مشابهی منتشر کرده است.

هشدار کسینجر در مورد ایران با توجه به بدبینی پیشین او در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، تعجب‌برانگیز نیست. روز جمعه، پس از آن‌که ایران نتوانست در مهلت مقرر در مورد گذشته هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اطلاعات بدهد، مذاکرات هسته‌ای با مشکل تازه ای روبرو شد.

اوایل این هفته، داعش با نشان دادن ویدئویی که در آن ادعا می‌کند سر یک خبرنگار آمریکایی را می‌برد، توجه بین‌المللی بیشتری به خود جلب کرد. کیسینجر به NPR گفت، او قویا طرفدار یک حمله تلافی‌جویانه شدید علیه داعش است.

منبع: هافینگتون پست - 6 سپتامبر 2014