مرگ یک نویسنده، یک کارگردان

نویسنده
پرستو سپهری

» اندوه در جامعه فرهنگی

جامعه فرهنگی ایران در هفته گذشته دو چهره صاحب نام خویش را از دست داد: مهدی سحابی، نویسنده و مترجم. امیر قویدل، فیلمنامه نویس و کارگردان. این هر دو در دهه شصت زندگی و در اثر بیماری درگذشتند.

شاید خیلی ها آشنایی شان با مهدی سحابی از رهگذر ترجمه دقیق او از کتاب چندجلدی مارسل پروست باشد، اما خیلی ها هم این چهره سرشناس عرصه قلم را از دوران روزنامه نگاریش به یاد می آورند و سپس نویسندگی، عکاسی و نقاشی. مهدی سحابی انسانی عمیقا اهل فرهنگ و هنر بود که خاموشی را بر حضور در میان جمع پر صدایان ترجیح می داد. وی که به چند زبان خارجی از جمله فرانسه، ایتالیایی، وانگلیسی آشنایی داشت، با استقرار جمهوری اسلامی فعالیت در سرویس خارجه روزنامه کیهان را کنار نهاد و به فعالیت های دیگراز جمله ترجمه روی آورد.

مهدی سحابی (متولد ۱۳۲۳) در شهر قزوین نقاش، مجسمه‌ساز، نویسنده، عکاس و مترجم بود. عمده شهرت سحابی بابت ترجمه مجموعه “درجستجوی زمان از دست رفته” نوشته مارسل پروست است. سحابی در آغاز به تحصیل در هنرکده هنرهای تزیینی تهران و سپس فرهنگستان هنرهای زیبای رم مشغول شد، اما پس از مدتی هر دو را رها کرد. وی آنگاه به سراغ روزنامه‌نگاری، بازیگری و عکاسی رفت و در آخر به سراغ ادبیات، نقاشی و ترجمه ادبی. او دوره نقاشی و کارگردانی را هم نیمه تمام نهاد و به روزنامه‌نگاری روی آورد؛هرچند او خود روزنامه‌نگار شدنش را هم تصادفی می خواند. سحابی سال 1351 وارد روزنامه کیهان شد و تا سال 1358 نیز در همان روزنامه ماند.

وی آثارفراوانی را از زبان‌های انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی به فارسی برگردانده که بچه های نیمه شب، اثر سلمان رشدی از آن جمله است؛ اما بی گمان ترجمه رمان عظیم مارسل پروست  مهم‌ترین کار اوست.

مهدی سحابی که همسری فرانسوی داشت، در سال های اخیر اغلب در فرانسه و در کنار فرزندانش زندگی می‌کرد. او سرانجام صبح روزدوشنبه بر اثر ایست قلبی و دور از وطن درگذشت.

امیر قویدل کارگردان سینما و تلویزیون هم ظهر دیروز در بیمارستان “پارسیان” تهران چشم بر جهان بست. او در چند ماه گذشته بارها به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شده بود.

راما قویدل فرزند امیر قویدل درمورددرگذشت پدرش به “روز” گفت: یک ماه پیش پدرم را برای مدت یک هفته به بیمارستان پارسیان آوردیم وبه صورت فشرده مورد مداواقرار گرفت؛ بعد هم با تاییدیه پزشک معالج از بیمارستان مرخص شد. اما چهارروز پیش مجددا درد سینه پدرم شروع شد و او را دوباره به بیمارستان آوردیم. درطول این چندروز چندین پزشک به صورت همزمان از پدرم مراقبت می کردند اما متاسفانه ظهرروزیکشنبه بیماری برپدرغالب شد وایشان از دنیا رفتند.

راما قویدل درمورد مراسم تشییع پدرمی گوید:قرار است تا چندروزآینده این مراسم برگزار شود. به نظر می آید مسئولان تصمیم گرفته اند این برنامه روز سه شنبه وازمقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما برپاشود.

قویدل که یکی از کارگردانان بدنه سینمای ایران بود، متولد سال 1326 از شهرستان مشهد ودارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم تئاتربود. او فعالیت سینمایی خودراازسال1353 با نگارش ودستیاری ساموئل خاچیکیان درفیلم “مرگ درباران”آغاز کرد.

رخساره، سردارجنگل، ترن، دل نمک، گالان، برنج خونین وخونبارش ازدیگر کارهای قویدل درزمینه کارگردانی سینماست. مجموعه های تلویزیونی قویدل عبارتند از:غارتگران، چنگک، فوق سری، دایره تردید وشب چراغ هستند. قویدل درمقام فیلمنامه نویس دواثر “عاشورادرمزینان”و”یک روایت کوچک” را درکارنامه خوددارد.

“بارهستی” عنوان دهمین و آخرین فیلم سینمایی بلند قویدل است که آماده اکران شده است. این اثر سینمایی تقابل وحادثه میان دوزوج رابه تصویر می کشد.