حکم حسین رونقی ملکی برای دو ماه متوقف شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی

حکم زندان حسین رونقی ملکی برای دو ماه متوقف شده است. هرچند هنوزمشخص نیست این توقف دو ماهه منجر به آزادی کامل این زندانی سیاسی خواهد شد یا نه اما خانواده اش می گویند برای این دوماه نیز فرزندشان با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان خارج شده است.

روز چهارشنبه برخی رسانه ها از آزادی حسین رونقی ملکی خبر دادند؛ وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر که از ۲۲ آذر ماه ۸۸ در زندان به سر می برد و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده. احمد رونقی ملکی، پدر او اما در مصاحبه با “روز” می گوید: چند ماهی است که ما پی گیر مرخصی حسین بودیم و مراحل قانونی را از طریق پزشکی قانونی و دادستانی پی گیری کردیم. از طرف دادستانی حسین باز به کمیسیون معرفی شده و کمیسیون هم نظر داده بود که او باید بیرون از زندان باشد. مجددا طی مراحلی که پی گیری کردیم از طرف قاضی پرونده هم با ادامه درمان حسین در بیرون از زندان موافقت شد. دادستانی و معاون دادستان هم موافقت کردند.

حسین رونقی ملکی در زندان دچار بیماری های متعددی شده. او به گفته خانواده اش قبل از بازداشت در سلامت کامل بود،اما در زندان یکی از کلیه هایش را از دست داده و یک کلیه دیگر او هم دچار نارسایی شده است. او تاکنون ۷ بار در بیمارستان بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. پدرش می گوید: عفو عید فطر رهبر انقلاب هم شامل حال حسین می شود ولی ما هنوز اطلاع نداریم که به ایشان عفو داده اند یا نه ولی فعلا برای ادامه درمان و با نظر کمیسیون مرخصی داده اند. مدت ادامه درمان که مشخص نیست و نظر کمیسیون هم این است که نباید زندان باشد.

او توضیح می دهد: عفو مقام معظم رهبری را در اینترنت خوانده و به دادستانی و مقامات نامه نوشته بودم که این عفو شامل حال حسین هم می شود. چون آنجا اشاره شده کسانی که کمیسیون پزشکی قانونی تایید می کند شامل عفو می شوند. حسین را هم که تاکنون چند بار کمیسیون پزشکی قانونی تایید کرده که تحمل کیفر ندارد و باید بیرون از زندان درمان شود. البته درباره عفو هنوز به من جواب نداده اند ولی الان مرخصی استعلاجی داده اند و یک میلیارد وثیقه گذاشته ایم که آمده.

پدر حسین رونقی ملکی سپس می گوید: گفته اند حکم حسین برای دو ماه متوقف شده اما ما هنوز نمی دانیم به چه شکلی است. من از مقامات جمهوری اسلامی، دادستانی و اجرای احکام دادسرای شهید مقدس و قاضی پرونده و همه آنها خواستارم برای آزادی فرزندم اقدام کنند و با توجه به اینکه عفو عید فطر رهبری معظم شامل او هم می شود دیگر او را  آزاد کنند تا بتوانیم درمانش را پی گیری کنیم. از همه کسانی هم که برای ادامه درمان فرزندم کمک کردند تشکر می کنم.

همزمان سیدمحمد ابراهیمی، از حامیان مادران عزادار که از آذر ماه ۸۹ تاکنون بدون مرخصی در زندان به سر می برد، برای اولین بار روز چهارشنبه به مرخصی آمد. او که رابط مادران عزادار با میرحسین موسوی بود،به اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی متهم و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

خانواده سیدمحمد ابراهیمی پیش از این در مصاحبه با “روز” گفته بودند: او از طرف آقای موسوی می رفت و شهدای گمنام را پیدا  و با خانواده هایشان همدردی می کرد و تنها به همین گناه، خودش ماهها گمنام در سلول های انفرادی ماند و زیر شکنجه چنان وضعیت اش وخیم شد که ماموران از زندان، او را به بیمارستان امین آباد منتقل کردند. ۳۴ روز در همین بیمارستان که مخصوص بیماران روانی است ماند و باز او را به زندان بازگرداندند. به بند ۳۵۰ که منتقل اش کردند پدرش فوت کرد و خبر فوت پدرش را که دادند باز دچار تشنج شد، روزی ۲۴ قرص می خورد که هر یک از این قرص ها می تواند آدمی را از پا بیندازد؛ در تمام این مدت هم اجازه حتی یک روز مرخصی ندادند که حداقل وضعیت روحی اش التیام یابد. حتی برای فوت پدرش هم به او مرخصی  ندادند که بیاید و حداقل در خاکسپاری پدرش باشد و با او وداع کند.

آقای ابراهیمی در بند ۸ که مربوط به زندانیان مالی است نگهداری می شود.

هوتن دولتی، از اعضای جبهه ملی ایران هم روز گذشته از زندان آزاد شد. او به اتهام عضویت در جبهه ملی، تبلیغ علیه نظام و ساخت مستند برای شبکه تلویزیونی ایران فردا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که نیمی از این حکم در دادگاه تجدیدنظر، تعلیق شده. براساس گزارش وب سایت کلمه هوتن دولتی همچنین به ۵ سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و عضویت در احزاب سیاسی محکوم شده است.