باز کردن کراوات پزشکان برای تغییر چهره تهران

نویسنده
نازنین کامدار

» مانور "قدرت نرم" سپاه

در حالی که تحلیل گران اقتصادی رفته رفته از ناممکن بودن مهار گرانی ها سخن می گویند، نیروهای سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، تحت عناوین مختلف خود را برای مقابله با اعتراضات اجتماعی آماده می کنند؛شدت گرفتن برخورد با شهروندان به بهانه بدحجابی و تهاجم فرهنگی از جمله آخرین این اقدامات است.

در همین راستا احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی و یکی از متهمان پرونده بازداشت گاه غیر قانونی کهریزک از تعیین “مصادیق بدحجابی” خبر داده است و گفته ماموران نیروی انتظامی با خودروهایی که رنگ “تحریک کننده” داشته باشند برخورد می کنند، به بیمارستان ها می روند و کراوات پزشکان را باز و زنانی را که در شرکت ها و بیمارستان ها “آرایش” داشته باشند بازداشت می کنند.


به گزارش شرق، قرارگاه ثارالله سپاه محمد رسول الله تهران نیز که بیشترین نقش را در سرکوب اعتراضات مدنی در سال 88 برعهده داشت، خود را برای برگزاری یک “مانور فرهنگی عظیم” آماده می کند که به گفته فرمانده این قرار گاه باعث تغییر “چهره شهر تهران” و بر طرف شدن “چهار تهدید تهران” خواهد شد.
شرق به نقل از فرمانده این قرار گاه اعلام کرده که این مانور برای اجرا در انتظار “فرمان” آیت الله خامنه ای است و طی آن “قدرت نرم” سپاه به نمایش در خواهد آمد.


 در حالی که “مانور قدرت نرم” سپاه قرار است در محدوده شهر تهران اجرا شود، احمد رضا رادان، جانشین پلیس اعلام کرده این طرح علاوه بر تهران شامل سواحل شمال هم خواهد شد.


رادان در سخنان خود که با استقبال گسترده سایت های حکومتی مواجه شده گفته است: “بار دیگر برای کسانی که اطلاع دقیقی از مصادیق بدحجابی ندارند، عنوان می‌کنم که در بحث پوشش، لباس‌های تنگ و چسبان، مانتوهای کوتاه که تا سر زانو مد نظر پلیس است، مانتوها و لباس‌های آستین کوتاه و شال و روسری که موی سر از دو طرف آن نمایان باشد. در بحث شال و روسری یک نکته وجود دارد. گاها افراد تصور می‌کنند که اگر موهایشان از دو طرف شال مشخص نباشد، اما موهای خود را از یک طرف به بیرون شال بیندازند، این مسئله جزء مصادیق بدحجابی نیست که باید در پاسخ به این افراد گفت، تغییر نوع آرایش مو به منزله رفع مصداق‌ها نیست و حتما در این مورد به افراد بدحجاب تذکر داده می‌شود. اگر بدحجابان نتوانند در محل مسئله مورد تذکر را رفع کنند، توسط ماموران به پایگاه پلیس امنیت منتقل و سابقه‌ای برای این افراد منظور می‌شود”.
او مرحله دیگر طرح را “برخورد با مزاحمین نوامیس” اعلام کرده و افزوده است: “در خصوص خودرو دو موضوع مطرح است، نخست بحث آلودگی صوتی که برخی خودروها با نصب تجهیزاتی مانند ساب برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند که این خودروها ضمن برخورد قضائی تجهیزات صوتی آنها نیز جمع‌آوری می‌شود، بحث دیگر که یکی از دغدغه‌های بانوان می‌باشد موضوع مزاحمین نوامیس در شهر است. پلیس نباید اجازه دهد این موضوع برای بانوان ایجاد شود. به همکاران خود در نیروی انتظامی تهران بزرگ ابلاغ می‌کنم که با مزاحمین خیابانی به شدت برخورد کرده تا این نگرانی در مردم مرتفع شود”.
او همچنین از اجرای این طرح در شمال کشور هم خبر داده و گفته است: “طرح امنیت اخلاقی شامل برخورد با بدپوششی، مزاحمان نوامیس، اراذل اوباش، موادفروشان خرد و جمع‌آوری دیش‌های ماهواره است که با آغاز فصل تابستان طرح سالم‌سازی دریا نیز به این طرح پیوست شده است. پلیس در راستای اجرای این طرح بسیار جدی است و شمال کشور حیاط خلوت انجام ناهنجاری‌ها نیست”.


رادان بخش های جدیدی را نیز به عنوان مصادیق بیان کرده و از جمله یورش پلیس به بیمارستان ها و شرکت ها برای بازکردن کراوات از گردن برخی افراد و پاک کردن آرایش سخن گفته است.


وی افزوده: “رسما اعلام می‌کنم که پلیس حتما با بخشی از سازمان یا بیمارستان خصوصی که از آرایش و کراوات به صورت سازمان یافته استفاده می‌کند، برخورد می‌کند. اینکه کراوات ترویج نمادغرب است. اگرچه پیش از این نیز به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم اما بار دیگر و همین‌جا به روسای بیمارستان‌ها اعلام می‌کنم که آن بخشی که به صورت سازمان یافته افراد از آرایش غلیظ یا کراوات استفاده می‌کنند، برخورد خواهد شد”.


او گفته که نیروی انتظامی بزودی پیامک هایی را درباره “توضیح مصادیق بدپوششی” به شهروندان ارسال خواهد کرد.
همزمان با تهدیدهای روز گذشته رادان، عوامل این نیرو در سطح شهر تهران اقدام به بازداشت تعدادی از شهروندان به بهانه “مزاحمت نوامیس” کردند.


یک شاهد عینی به روز می گوید خود شاهد بازداشت فردی بوده که به دلیل “رنگ تحریک کننده” خودرو ش ـ قرمز ـ بازداشت شده است.


همزمان با این برخوردها که بر اساس بخش “نظر مخاطبان” سایت های حکومتی، مردم را به ستوه آورده، روزنامه شرق هم گزارش داده که مانور بی سابقه ای از سوی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در راه است که طی آن چهره شهر عوض می شود.

شرق به نقل از سردار محسن کاظمینی، فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه نوشته: “با عنایت و حمایت سردار جعفری، فرمانده کل سپاه طرح لبیک یا خامنه‌ای با حمایت ایشان به تصویب می‌رسد و با اجرایی شدن طرح در بحث فرهنگی یک اتفاق بزرگی در تهران خواهد افتاد که ان‌شاء‌الله وضع ظاهری شهر تغییر کند و رشد و نمو فرهنگی خوبی را شاهد خواهیم بود”.


او افزوده است: “این طرح چهار تهدید را دنبال می‌کند و 526 برنامه و اقدام را در پی‌خواهد داشت.در سال 91 مصمم شده‌ایم که همچنان در عرصه سخت و نیمه‌سخت و جنگ نرم حضور فعال داشته باشیم، چراکه این سپاه توانمندی بازدارندگی بالایی را دارد و این توانایی‌ها در بسیج و یگان‌های رزم آن سازمان زیادی یافته است. در تهران، گردان امام علی بسیج وجود دارد که خوب ساماندهی شده‌اند و در آینده چندین مانور مشترک و یگانی برگزار می‌شود. گردان‌های عاشورا نیز به آمادگی مطلوبی رسیده و اولین همایش گردان‌های الزهراهم در میلاد کوثر در سالن 12‌هزار نفری به خوبی برگزار شد”.
او همچنین گفته: “ما با بسیجیان همراه خواهیم بود و در هفته دفاع مقدس با گردان‌های عاشورا یک اجتماع عظیم در تهران خواهیم داشت که قدرت نرم سپاه را به نمایش می‌گذارد”.