فیلم حمله به کوی بررسی می شود

نویسنده
آرش معتمد

» واکنش فرمانده نیروی انتظامی به فیلم کوی دانشگاه

دو هفته پس از انتشار فیلم حمله نیروی انتظامی و شبه نظامیان بسیج به کوی دانشگاه تهران در اواخر ماه خرداد، فرمانده نیروی انتظامی از دستور برای بررسی”واقعی” بودن این فیلم خبر داد. این مقام انتظامی همچنین از حضور کامل پلیس برای مقابله با مخالفین در چهارشنبه سوری سخن گفته و از افزایش نقش شبه نظامیان و لباس شخصی ها در نیروی انتظامی خبر داده است.

فرمانده نیروی انتظامی تهران دیروز در واکنش به پخش فیلم حمله به کوی دانشگاه از تلویزیون بی بی سی، از بررسی این فیلم در دستگاه قضائی جمهوری اسلامی خبر داد: “در رابطه با این فیلم همان‌طور که مقام معظم رهبری درباره دانشگاه دستور قاطع و روشنی داده‌اند که سیستم‌های قضایی باید پیگیری کنند، این سیستم‌ها پیگیری و اقدام می‌کنند.”

بی بی سی سوم اسفند برای نخستین بار فیلمی پخش کرد که حمله نیروهای انتنظامی و شبه نظامیان به دانشجویان کوی دانشگاه تهران در شامگاه بیست و پنجم خرداد را به تصویر می کشید. این تصاویر که ضرب و شتم شدید دانشجویان توسط ماموران گارد ویژه پلیس را به طور مستند نشان می داد، انتقاد و انزجار شدید تماشاگران را به همراه داشت.با این حال سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به ریاست پلیس پایتخت، کوشیده است نسبت به واقعی بودن این تصاویر مستند که با دوربین فیلمبرداری حرفه ای یکی از ماموران لباس شخصی که در کنار مهاجمان قرار دارد،گرفته شده است ابراز تردید کرد: “بررسی این فیلم در دستور کار قوه قضائیه است و کارشناسان باید تشخیص دهند که واقعیت دارد یا نه.”

 

فیلم کوی دانشگاه مونتاژ است

یک هفته پیش از این رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به طور تلویحی فیلم شبیخون نیروهای انتظامی و شبه نظامی را “مونتاژ” توصیف و ادعا کرده بود: “راحت ترین کار در هنر فیلم سازی مونتاژ فیلم است تا خواسته های تولید کننده را تامین کند؛ لذا باید با تامل برخورد کرد به خصوص اینکه راوی بی بی سی است و قابل اعتماد نیست.”

اظهارات علاالدین بروجردی در حالی مطرح می شد که روز پیش از آن میرحسین موسوی خواستار پاسخگویی مسئولان جمهوری اسلامی در خصوص “تصاویر وحشتناک” ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه تهران شده بود. مهندس موسوی در ابراز انزجار از حمله به دانشجویان گفته بود: “به نظر کسانی که مشغول ضرب و شتم دانشجویان هستند، فرزندان این ملت از حیوانات هم کم ارزش تر می نماید و فاجعه بارتر اینکه در سطوح مختلف، مسئولین می گویند که نمی دانند حمله کنندگان چه کسانی هستند.”

 در این فیلم برخی دانشجویان در حال خونریزی بر روی زمین کشانده می شوند و همزمان از سوی ماموران انتظامی مورد ضرب و شتم بیشتر قرار می گیرند.

پیش از پخش این فیلم، نیروی انتظامی مدعی بود نیروهای این نهاد به خواسته فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران و برای حفظ جان دانشجویان وارد دانشگاه تهران شده اند. روایت های دیگر حکایت از آن داشت که نیروی انتظامی به دستور مرتضی تمدن، استاندار تهران برای پوشش دادن حمله نیروهای لباس شخصی و ایجاد امنیت برای شبه نظامیان بسیج وارد مهلکه شده است، اما آنچه در این فیلم دیده شد متفاوت از اینها بود؛ نخست آنکه ماموران نیروی انتظامی خود  اقدام به ضرب و شتم شدید دانشجویان می کردند و دوم اینکه در این فیلم به صراحت گفته شد سردار رجب زاده فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران دستور حمله گارد ویژه به دانشجویان را صادر کرده است.

گفتنی است یک روز قبل از پخش این فیلم، سردار رجب زاده از فرماندهی نیروی انتظامی تهران برکنار و جای خود را به سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا داده بود؛ سرداری که  خود متهم به نقش داشتن در حوادث خونین بازداشتگاه کهریزک است.

 

پلیس یا بسیج ؟

برخی تحلیل گران معتقدند انتشار این فیلم تمام واقعیات پیرامون آنچه “فاجعه” کوی دانشگاه تهران نامیده می شود را نشان نمی دهد. اعتقاد ها بر این است که در ساعت بعدی حمله  25 خرداد به دانشگاه تهران شبه نظامیان بسیجی دوشادوش نیروی انتظامی به ضرب و شتم شدید دانشجویان مبادرت ورزیده اند. اواخر تیرماه سال جاری روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی مفصل ضمن اشاره به نقش پلیس در هجوم به دانشجویان به نقش بسیج در آزار و اذیت دانشجویان ساکن کوی پرداخته و  به نقل از یکی دانشجویان مضروب در کوی دانشگاه نوشته بود: “یک بسیجی که پشتم نشسته بود به من گفت: «پسر خوشگله الان هفت ساله که کسی را….. وقتی رسیدم نشونت می دم که چکار می تونم باهات بکنم.» آنها ما را آزار می دادند و مدعی بودند که به آنها یا رهبر توهین کرده ایم.”

 

احمدی نژاد: حمله کنندگان به کوی دانشگاه برانداز بودند

درهمین ارتباط همچنین می توان به اظهارات رئیس دولت دهم نیز اشاره کرد که در نماز جمعه ششم شهریور  حمله به کوی دانشگاه را “سناریوی دشمن” توصیف و تاکید کرده بود عاملان حمله به دانشجویان “وابستگان به جریان براندازی” بوده اند. محمود احمدی نژاد پس از پخش فیلم اخیر سکوت کرده و موضعی اتخاذ نکرده است.

با این حال روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی که از جانب این نهاد و همچنین سیستم قضائی با خبرنگاران سخن می گفت، ادعا کرد این دو نهاد با “شفاف سازی مشکلی ندارند” و تصریح کرد: “کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند. “


پلیس در چهارشنبه سوری

اما در شرایطی که خبرها حکایت از آمادگی مخالفان دولت برای حضور در آخرین چهارشنبه سال دارد، سردار ساجدی نیا مراسم “چهارشنبه سوری” را جزئی از دغدغه های نیروی انتظامی خوانده و از “حضور کامل” این نهاد برای برخورد با حامیان جنبش سبز خبر داده است: “حضور پلیس به طور کامل خواهد بود و اجازه هیچ‌گونه هنجارشکنی هم داده نمی‌شود.”

آخرین مقابله نیروی انتظامی و نظامی با مخالفان محمود احمدی نژاد به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن بر می گردد که به گفته مهدی کروبی، دیگر رهبر سیاسی جنبش سبز، پایتخت توسط نظامیان به “پادگان” بدل شده بود.

 

موسوی: آتش سوزی نمی کنیم

میرحسین موسوی در مصاحبه اخیر خود با سایت کلمه، در اظهارنظری تمثیل وار مراسم چهارشنبه سوری را یادمان جشنواره “نور علیه تاریکی” خوانده و خواستار حضور مسالمت آمیز جنبش سبز در این روز شده بود :” علاقمندان به جنبش راه سبز ضمن انکه به نمادها و مراسم ملی و مذهبی دلبستگی دارند، حاضر نیستند که این نوع مراسم ها باعث اذیت و آزار مردم بشود. مخصوصا توجه کنیم که ممکن است مخالفان جنبش بخواهند با برنامه ای که قبلا هم مشابه آن را اجرا کرده اند، جنبش سبز را بدنام کنند.”

 این رهبر شاخص جنبش سبز “ایجاد انفجار ” را ناسازگار با “مشی جنبش سبز” اعلام کرده است:” مطمئن هستم که سبزها در هیچ برنامه هنجارشکنانه یا تخریبی که موجب اذیت و ازار مردم بشود شرکت نخواهند کرد. ایجاد انفجار و آتش سوزی با مشی جنبش سبز که تلاش کرده است همواره حرکت هایش مسالمت آمیز و عمیق باشد سازگاری ندارد.”

 

بسیجی ها در برابر جیب بر ها
فرمانده نیروی انتظامی در ادامه کنفرانس خبری روز یکشنبه در اظهاراتی که حکایت از افزایش حضور نیروی شبه نظامی بسیج در نهاد های رسمی انتظامی دارد، گفته است بسیجیان آماده همکاری با پلیس در حوزه امنیت اند: “این مجموعه به ویژه در سطح معابر و همچنین به عنوان ایست و بازرسی که نه به صورت تک‌نفره بلکه به طور هدفمند با حکم بسیج و با لباس مشخص در این حوزه وارد عمل می‌شوند.”

این در حالیست که آگاهان سیاسی افزایش حضور شبه نظامیان در نیروی انتظامی را مرتبط با قدرتمند شدن ماموران لباس شخصی در سطح جامعه به منظور مقابله با شبکه های خودجوش اجتماعی جنبش سبز می دانند، اما سردار ساجدی نیا حضور بسیجیان راکه از روز شنبه به طور “نامحسوس” در تمام واگن های متروی تهران حاضر شده اند، برای مقابله با “جیب بری” عنوان کرده است. گفتنی است بسیاری از حامیان جنبش سبز در ماه های اخیر شعارهای اعتراضی بسیاری در خطوط متروی پایتخت سر داده اند.

ساجدی نیا دو هفته پیش پس از پایان مراسم معارفه اش به خبرنگاران گفته بود “نیروی عظیم بسیج به عنوان یک نیروی مردمی همواره در راستای خدمت رسانی به مردم حضور داشته و در دوره جدید مدیریت انتظامی تهران در صورت نیاز از این نیرو استفاده می کنیم.”