اعتراض روحانی به چانه‌زنی غربی‌ها

نوول ابزرواتور
نوول ابزرواتور

» گزارش نوول ابزرواتور

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز شنبه گفت که ممکن است “چانه زنی” قدرت های جهانی روند رسیدن به توافق اتمی تاریخی با ایران را که قرار است تا تاریخ ۳۰ ژوئن انجام شود به خطر بیندازد.   

با این حال، آقای روحانی که باورپذیری و اعتبار خود را در گروی پایان دادن به یک دهه بحران دیپلماتیک با غرب گذاشته، این مسأله را پذیرفته است که لغو تحریم های بین المللی بلافاصله پس از عقد توافق به دست نخواهد آمد.

آقای روحانی طی یک کنفرانس مطبوعاتی، به مناسبت دومین سالگرد ریاست جمهوری اش، قدرت های جهانی گروه شش کشور را متهم کرد که در هر نشست خواسته های اضافی مطرح می کنند.

او گفت: “آنها دارند چانه می زنند و همین باعث شده تا زمان مذاکرات طولانی شود. اگر طرف مقابل به چارچوب تعیین شده برای توافق متعهد بماند و خواسته های دیگری را مطرح نکند، اختلافات رفع خواهد شد، ولی اگر راه چانه زنی را انتخاب کنند، این مسأله باز هم مذاکرات را طولانی تر خواهد کرد.”

ایران و گروه شش کشور در تاریخ ۲ آوریل در لوزان درخصوص چارچوب کلی توافق اتمی به نتیجه رسیدند.

هیأت های مذاکره کننده ایرانی و گروه شش کشور درحال حاضر در وین گردهم آمده اند تا بتوانند در فاصله باقی مانده قبل از پایان ژوئن به پیشرفت هایی در مذاکرات دست یابند.

ولی سرگئی ریابکوف، رییس هیأت روسی، روز جمعه اظهار داشت که روند مذاکرات “درحال کند شدن است” و این درحالی است که “زمان کمی نیز باقی مانده”.

آقای روحانی همچنین این نکته را تأیید کرد که “اختلافات بسیاری در جزئیات باقی مانده”. درواقع اینها اختلافاتی است که در صورت حل و فصل شدن می تواند ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران را در ازای لغو تحریم ها تضمین کند.

مسأله بازرسی های بین المللی از مراکز اتمی ایران، به ویژه نظامی، یکی از حساس ترین مسایل در مذاکرات محسوب می‌شود.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، دراین خصوص گفت: “اگر بخواهیم مطمئن شویم که این یک توافق قاطع و محکم است، باید بتوانیم مراکز را بررسی کنیم […] هنوز این اطمینان را به دست نیاورده ایم. و این یکی از نکاتی است که درحال مباحثه روی آن هستیم.”

رییس جمهور روحانی روز شنبه گفت: “ایران اجازه نخواهد داد که اسرارش برملا شود.” با این حال، او در ادامه افزود که از برخی مراکز می توان بازرسی بعمل آورد، ولی این مراکز را مشخص نکرد.

او افزود: “ما اسراری در زمینه فن آوری داریم. اسرار ما به صورت حفاظت شده باقی خواهد ماند.”

 منبع: نوول ابزرواتور، ۱۴ ژوئن ۲۰۱۵