مجید انتظامی یکی از محبوب ترین چهره های موسیقی کشورمان است، و اغلب ساخته های وی برای فیلم های سینمایی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبین گذاشته است. چندی پیش، وی در اقدامی بدیع منتخبی از آثار خود شامل از کرخه تا راین، روز واقعه، بوی پیراهن یوسف و آژانس شیشه ای را در تالار وحدت به همراه قطعاتی نمایشی اجرا کرد. با وی درباره این تجربه تازه و همکاری اش با حسین پارسایی- کارگردان این قطعات نمایشی- و خانم مهتاب نصیر پور- بازیگر- به گفتگو نشسته ایم.
گفت و گو با مجید انتظامی
انسانیت سر منشا همه هنرهاست
چطور شد که اجرای این قطعات در قالب موسیقی نمایش برای اولین بار به ذهن تان رسید و این پیشنهاد را پذیرفتید؟
پیشنهادی به من داده نشد. مدتها بود که به یک اجرای موسیقی با نمایش فکر می کردم و مایل بودم که تماشاگر را شریک کار کنم به طوری که در اجرای اصفهان بخشی از گروه موسیقی از میان تماشاگران به صحنه می آمدند. وقتی از اصفهان برگشتم دوستان تماس گرفتند و از من خواستند تا یک موسیقی برای هفته دفاع مقدس بسازم. بنابراین منم تصمیم گرفتم که این نمایش را با ابن فرم کار کنم.
وبا استقبال خوب تماشاگران مواجه شدید.
همه تلاش کردند تا ارتباط بیشتری با تماشاگر ایجاد شود ومن نیز مایل بودم تا کار خود را به مخاطب ارائه دهم. برای خانه، موزه و گنجه که کار نمی کنم. اولین بار بود که تماشاگران اینطور استقبال می کردند.
ظاهرا به دلیل استقبال تماشاگران این نمایش تمدید و دوباره هم به اجرا می رود؟
کار جدید را باید تهیه کننده سفارش دهد. هیچ آهنگسازی بدون سفارش نمی تواند زمان بگذارد و آهنگسازی کند. در این صورت چطور گذارن زندگی کند؟ وقتی این شرایط فراهم شد من که مدتها بود تصمیم گرفته بودم تا این مجموعه آثارم از بین نرود آنها را به شکل یک سمفونی وبا ارکستر اجرا کردم. این مجموعه هم سری اول این شکل کار بود که در قالب موسیقی نمایش که به هرحال کار جدیدی هم هست اجرا شد. در رابطه با اجرای مجدد صحبت هایی شده است اما هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.
این تجربه چطور بود؟ ممکن است ما بار دیگر شاهد موسیقی نمایشی دیگر باشیم؟
فعلا که درگیر یک پروژه دیگر هستم که احتمالا یک سال و نیم ساخت آن طول می کشد. من درمورد کار هایم از قبل نمی توانم صحبت کنم. همیشه به دنبال آنچه که دلم می خواهد رفته ام اما درنهایت اجرای این کار با طراحی صحنه، دکور و آن لباس ها برایم جالب تر و جذاب تر بود. کار ما به هرحال ضعف هایی را هم به همراه داشت که به نظرم هر اثر هنری دارای نقص است. اصلا من می گویم نقص یکی از ویژگی های هنر است.
اغلب کسانی که این کار را دیدند می گفتند موسیقی آنقدر قوی بود که تصاویر نمایش را به فراموشی می سپرد. شما موافقید؟
اگر این موسیقی هم ناشناخته بود برعکس می شد. چون تمام قطعات دارای شناسنامه بودند همه از آنها خاطره موسیقی داشتند. مردم، حتی مطبوعات. چون این موسیقی با گوششان آشنا بود. تا صدای موسیقی درمی آمد لذت می بردند و فکر می کردند که دیگر نیازی به مکمل ندارد. اما اگر موسیقی برای آنها غریب بود قطعا به نمایش هم توجه بیشتری نشان می دادند.
نظر شما درمورد بخش نمایش کار چیست؟
من متاسفانه همه کار را ندیده ام. چون درگیر اجرای ارکستر هستم. اما بخشی از صحنه روز واقعه و آژانس شیشه ای را که دیدم به نظرم بسیار زیبا آمد. دوستان زحمت زیادی را کشیدند چون گردآوری و تمرین و هماهنگی با این گروه بزرگ کار ساده ای نیست.
من شنیده ام کل پروژه نمایشی آن در مدت 20 روز تثبیت شده است.
تازه بعد از آن کار هماهنگ شدن با ارکستر موسیقی شروع می شود. مدتی طول کشید تا موسیقی ضبط شد و به گروه مجری داده شد. فکر می کنم دو یا سه بار بیشتر با ارکستر تمرین نکردند. اما در مجموع اگر به وجدان خود رجوع کنیم این یک کار نو در ایران است. هرچند که به خاطر مشکلات درون سالن قسمتهایی از فکر من پیاده نشد.
چقدر با مجید انتظامی در این کار هنری همکاریهای مطلوب شکل گرفت؟ آیا در اجرای این نمایش به مشکل هم خوردید؟
ببینید در انجام و تولید یک اثر هنری همیشه یک عده هستند که موافقند یک عده مخالف. من روز اول با دست باز آمدم و به همه هم اعلام کردیم که می خواهیم با دست باز کار کنیم و یک کار را تجربه کنیم. درکار تجربی هم باید همه دست ها رو باشد. یا موفق می شویم یا نه.
آیا پدرتان به دیدن کارتان آمد؟
شاید برایتان جالب باشد که یکی از بهترین تماشاگران و مشتری های ما در اجرای این اثر عزت الله انتظامی بود. ایشان از 6 عصر تا پایان اجرا در کنار من بود و آخر شب با هم برمی گشتیم و نمی دانید با چه شوری از این کار برایم تعریف می کرد و هر شب از اینکار دیدن می کرد.
چرا در عرصه تئاتر دست به ساخت و تولید موسیقی نمی زنید؟
خب به هرحال هر کاری تخصص خود و آدم های خود را می خواهد. من بسیار علاقمندم که تجربه های دیگری در زمینه تئاتر داشته باشم که اگر فرصت مناسب آن پیش آمد حتما این گونه عمل خواهم کرد.
مهم ترین ویژگی یک آهنگساز چیست؟
انسانیت؛ این سر منشا همه هنرهاست.