مانع اجرای حکم دیگر زندانیان کرد شوید

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» واکنش های اعتراضی به اعدام احسان فتاحیان

با گذشت یک هفته از اعدام احسان فتاحیان جوان 27 ساله کرد که به اتهام محاربه و عضویت در یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی به دارآویخته شد، اعتراض به اجرای حکم این فعال کرد در داخل و خارج از کشور همچنان ادامه دارد. در تازه ترین این واکنش ها و به دنبال پیگیری نمایندگان کرد مجلس و همچنین تجمع اعتراضی دانشجویان کرد دانشگاه های تهران، روز گذشته مردم بسیاری از شهر های کردستان با عدم حضور در محل کسب و کار خود به این اعدام اعتراض کردند.

روز گذشته که هفتمین روز به دارآویختن احسان فتاحیان بود، مردم بسیاری از شهر های کردنشین کشور به دنبال فراخوانی که روز یک شنبه درهمه شهرهای کردستان پخش شده بود، در اقدامی کم سابقه با عدم حضور در محل کسب و کار خود، شهرها را به حالت نیمه تعطیل در آوردن..

بنا به گزارش ها استقبال مردم از این فراخوان به گونه ای بود که نیروهای امنیتی ـ نظامی در شهرهای کرمانشاه، سنندج، کامیاران، مریوان و بانه به حالت نیمه آماده باش درآمدند.

خبرهای رسیده به روز در خصوص این اعتصاب عمومی حاکی از آن است که تقریبا در همه شهرها این حرکت اعتراضی به صورتی کاملا مسالمت جویانه و بدون حاشیه به پایان رسید.

گفتنی ست در متن فراخوان به این اعتصاب از احسان فتاحیان با عنوان شهید یاد شده و در آن نسبت به گسترش و اجرای احکام اعدام، به وِیژه اجرای احکام شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی ابراز نگرانی شده بود. تنظیم کنندگان این فراخوان از مردم کردستان خواسته بودند در مقابل اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، که اولین پیامد آن می تواند به دامنه خشونت ها در کردستان بیفزاید واکنشی مسالمت جویانه نشان دهند و با اعتراض خود مانع اجرای احکام دیگر زندانیان کرد شوند.

 

اعتراض بدون واکنش نمایندگان کرد

در ادامه اعتراضات به اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، روز سه شنبه نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال نامه ای به رئیس قوه قضائیه ضمن اعتراض به اجرای حکم این جوان بیست وهفت ساله، خواستار توضیح دستگاه قضائی در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده وی شدند.

نمایندگان کرد در نامه خود به صادق لاریجانی با اشاره به اینکه حکم اولیه احسان فتاحیان ده سال حبس بوده، اما بعدا در دادگاه تجدید نظر نه تنها این حکم کاهش نیافته بلکه تبدیل به حکم اعدام شده است، هشدار داده اند که اجرای حکم اعدام جوانان کرد به این شکل موجب فاصله گرفتن مردم کردستان از نظام می شود و این مساله می تواند اثرات منفی دیگری در کردستان در پی داشته باشد.

تاکنون رئیس قوه قضائیه هیچ پاسخی به نامه نمایندگان کرد نداده است.قبل از اجرای حکم احسان فتاحیان، این نمایندگان نامه نگاری ها و اقدامات دیگری نیز کرده بودند که همگی بی پاسخ مانده بود.

 

تجمع دانشجویان کرد در تهران

 شمار کثیری از دانشجویان کرد دانشگاه های تهران هم دو روز پیش در اعتراض به اجرای حکم فتاحیان دست به تجمع زدند. این تجمع مسالمت آمیز بلافاصله با واکنش نیروهای امنیتی روبرو و منجر به دستگیری پنج تن از دانشجویان شد. آمانج حیدری، احمد اسماعیلی، سروه ویسی، لیلا محمدی و پخشان عزیزی پنج دانشجوی دستگیر شده این تجمع مسالمت جویانه هستند که تاکنون خبری از وضعیت و حتی مکان نگهداری آنان بدست نیامده است.

قابل ذکر است در این تجمع، دانشجویان کرد شعارهایی چون “قوه قضائیه ننگت باد”، “مرگ بر دیکتاتور”، “نه تجزیه نه زندان فدرالیسم برای ایران” و “ترور اعدام تبانی این است عدل اسلامی” سردادند و سپس با همراهی شمار کثیری از دانشجویان غیر کرد با خواندن سرود یار دبستانی به تجمع خود پایان بخشیدند.

اعتراض در خارج از کشور

در ادامه محکومیت اعدام احسان فتاحیان از سوی گروه ها و نهادهای حقوق بشری بین المللی و بازتاب گسترده اعتراضات داخل کشور نسبت به اجرای این حکم و همچنین به منظور تلاش برای توقیف اجرای احتمالی احکام اعدام شمار دیگری از زندانیان سیاسی و عقیدتی، بنابه گزارش منابع خبری کردی، قرار است طی روزهای آینده کردهای مقیم کشورهای، انگلیس، سوئد، نروژ و ایرلند در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی تجمعات اعتراضی برگزار کنند.بر پایه همین خبر ها روز گذشته کردهای مقیم برلین در آلمان مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی تجمع کردند.

در سلیمانه کردستان عراق نیز دو روز پیش در اعتراض به اعدام احسان فتاحیان و احتمال اجرای حکم شیرکوه معارفی، تجمعی با حضور صدها معترض برگزار شد. در این تجمع که نمایندگان احزاب کرد، برخی چهره های سرشناس سیاسی کردستان عراق و ده ها چهره مدنی و فرهنگی در آن حضور داشتند، قطعنامه ای در محکومیت سرکوب حرکت های آزادی خواهانه در ایران منتشر شد.

در این قطع نامه این تجمع شش خواسته به این ترتیب مطرح شد: لغو بی قید و شرط احکام اعدام تمای فعالین سیاسی و مدنی، آزادی زندانیان سیاسی از زندان های جمهوری اسلامی، آزادی بیان، تجمع و گردهمایی درتمامی ایران، سازش نکردن نهادهای بین المللی بر سر حقوق بشر در برابر مسائلی چون روابط تجاری و برنامه هسته ای، سرکوب نکردن اعتراضات مردمی از سوی دولت در ایران و کردستان ومحکوم کردن حکم اعدام از سوی نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشر.