معلمان در اوین ممنوع الملاقات شدند

نویسنده

farshidi451.jpg

اسفندیار صفاری


به گفته مدیر کل زندان‌های استان تهران محمود باقری، محمد تقی فلاحی، علی اصغر منتجبی سه معلم تهرانی ممنوع الملاقات شده اند. همزمان خبرگزاری ایرنا ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی خبر داد که به دنبال سه ماه اعتراض معلمان طرح استیضاح محمود فرشیدی با امضای 138 نماینده به هیات رئیسه مجلس ارائه شد.

اظهارات مدیر کل زندان ها پس از آن منتشر شد که وکیل فرهنگیان دستگیر شده در تهران از ممنوع الملاقات بودن موکلانش خبر داد. هوشنگ پوربابایی، وکیل مدافع محمد رضا رضائی گرکانی یکی دیگر از فرهنگیان بازداشت شده نیز دیروز به خبرگزاری الینا گفت موکلش در تماس با خانواده‌‏ از وضعیت روحی و جسمی خود ابراز رضایت کرده و خواستار اقدام قانونی از سوی وکلای خود شده‌‏ است.

از علی اکبر باغانی، دبیرکل کانون صنفی معلمان که در مدرسه رشد بازداشت شد و حمید پور وثوق قائم مقام کانون صنفی معلمان، محمد تقی فلاحی وعلی رضا اکبری نبی، دیگر معلمان بازداشت شده خبر جدیدی انتشار نیافته اما مطلعان براین گمانند که با توجه به سخنان مدیر کل زندان های استان تهران مبنی بر ممنوع الملاقات بودن معلمان به احتمال زیاد آنها در انفرادی به سر می برند.

از سوی دیگر خبرگزاری ها دولتی به نقل از فرماندار همدان خبر آزادی معلمان بازداشت شده در همدان را منتشر کردند.

در همین حال، کانون صنفی معلمان خبر داد که روز دوشنبه در تهران مدارس مناطق 2، 12، 14، 17 به طور هشتاد درصد به تعطیلی کشیده شد، و مدارس سایر مناطق نیز تا مرز شصت درصد تعطیل بودند. معلمان شهرستان های شهریار و ملارد نیز روز دوشنبه مدارس را به تعطیلی کشاندند. کانون صنفی معلمان در خبر دیگری از مشهد، کاشان و همدان گزارش داد که معلمان برنج هایی را که از طرف اداره آموزش و پرورش به صورت هدیه به آن ها داده شده بود در محوطه ادارات خود روی زمین پاشیدند.

از سوی دیگر فرماندار همدان دوشنبه شب در نشست شورای فرهنگیان این شهر ادعا کرد: “انتخابات این گروه تحت عنوان کانون صنفی معلمان که در سال ‪ ۸۳‬برگزار شد به هیچ وجه روال قانونی را طی نکرده بود و مورد تایید مراجع ذیصلاح در استان نبود”. وی با بیان اینکه کانون معلمان در سراسر کشور دارای یک اساسنامه مدون و قانونی است، گفت: “انتخابات و همچنین فعالیت این کانون در همدان نیز باید با تایید دستگاه‌های اجرایی مرتبط، وجاهت قانونی داشته باشد”.

فرماندار همدان البته در مورد اینکه چگونه سه سال بعد از انتخابات کانون صنفی معلمان به این نتیجه رسیده توضیحی نداد و افزود: “با توجه به اینکه مکان فعالیت اعضای این گروه معلم نامشخص بود شنبه هفته گذشته با هماهنگی مراجع قانونی و به دور از هیاهو و حفظ حرمت، افرادی که به همین عنوان تجمع کرده بودنددستگیر شدند”.

فرماندار همدان در عین حال مدعی شد: “امروزه دشمنان انقلاب، مراکز علمی و دانشگاهی را برای تخریب و تزلزل پایه‌های نظام جمهوری اسلامی نشانه رفته‌اند و باید نسبت به هرگونه توطئه گری هوشیار بود”.

استیضاح

خبرگزاری رسمی ایرنا، هفته ها پس از آغاز اعتراضات فرهنگیان گزارش داد که درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش روز سه‌شنبه با ‪ ۱۳۸‬امضا تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی شد.

به گفته رضا طلایی نیک سخنگوی فراکسیون وفاق، “این استیضاح توسط نمایندگانی از گرایشهای گوناپون مجلس و از ‪ ۲۰‬استان کشور” امضا شده و “موارد استیضاح علاوه بر مسایل استانی عمدتا مسایل ملی و عمومی است و ماهیت محلی ندارد”.

طلایی نیک گفت: “زمینه استیضاح وزیر آموزش وپرورش از ماه‌ها قبل وجود داشته و به دلایل همزمانی با بررسی بودجه به تاخیر افتاده است”. وی تاکید کرد: “استیضاح‌کنندگان تغییر در مدیریت آموزش و پرورش را برای کاهش تنش‌ها و تحکیم اتحاد ملی ضروری می‌دانند”.

اسماعیل گرامی‌مقدم نماینده بجنورد نیزخبر داد که استیضاح وزیر آموزش و پرورش با انسجامی میان تمام فراکسیون‌های مجلس مطرح شده و نمایندگان به‌طور دقیق و روشن به عملکرد وزیر آموزش و پرورش واقفند. این عضو فراکسیون اقلیت از تحصن‌های پیاپی معلمان در مقابل مجلس به عنوان نمونه‌ای از هزینه‌های سنگین سوء مدیریت در آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: “عدم دفاع مناسب وزیر در جلسات دولت برای افزایش حقوق معلمان، عدم تداوم جلسات تدوین سند آموزش و پرورش، عدم تحقق شعارها در خصوص صرفه‌جویی مالی در آموزش و پرورش، عدم افزایش قدرت خرید معلمان نسبت به سال‌های گذشته که از جمله برنامه‌های وزیر بوده، به‌کارگیری نیروهای بی‌تجربه و کم‌تجربه و به‌کارگیری نیروهای بازنشسته از جمله ضرورت‌های طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایط کنونی است”.

از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان جناح راست مجلس موسوم به اصولگرا با استیضاح محمود فرشیدی مخالفت کرده اند. علی عباس پور، خواهرزاده عبدالله جاسبی که در جریان جدال محمود احمدی نژاد با جاسبی بر سر دانشگاه آزاد مرتب از استیضاح وزیر علوم سخن می گفت، در این ارتباط گفته است: “نظر خاصی راجع به استیضاح وزیر آموزش و پرورش داردو نمی‌خواهد این نظر را به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و پرورش رسانه‌ای کند و در این زمینه اظهارنظر نخواهد کرد”.

عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و یکی از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت نیز در پاسخ به روزنامه اعتماد ملی گفت “طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا نکرده و در جریان آن نیست”. وی به این سئوال که ضرورتی برای این استیضاح احساس می‌کند یا خیر هم چنین جواب داد: “تاکنون ارتباطی با این موضوع برقرار نکرده‌ام”.

احمد توکلی یکی دیگر از رهبران جناح راست، دیروز در اظهار نظری که خبرگزاریها منتشر کردند گفت: “استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مصلحت نمی داند”.