کنگره و پنتاگون در برابر ایران

نویسنده

» مقاله بلومبرگ و جهت گیری جدید آمریکا

تونی کاپاچیو

کنگره آمریکا از پنتاگون خواسته است برای رویارویی با برنامه تولید تسلیحات غیرمتعارف و هسته ای ایران، یک “طرح استراتژیک بین المللی” تدارک ببیند و نمایندگان را در جریان آن قرار دهد.

بر اساس بیانیه ای که به همراه لایحه مالی دفاعی سال 2011 منتشر شده و در روز جمعه به امضای باراک اوباما رسیده است، پنتاگون در عین حال باید نمایندگان را در جریان “تمامی منابع، قابلیت ها و نیز هرگونه تغییری در این لایحه” که به اعتقاد مقامات “برای رفع نواقص این استراتژی لازم است” قرار بدهد.

تمهیدات یاد شده، دومین اقدام طی سالیان گذشته برای هدایت رهبران نظامی به تدارک میز کاری ویژه ایران است. کنگره آمریکا در لایحه مالی سال 2010 خواستار تهیه یک گزارش محرمانه در خصوص توانمندی های نظامی کنونی ایران و نیز یک استرتژی شده بود.

به گفته کنت کتزمن تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مرکز خدمات تحقیقات دو حزبی کنگره، در لایحه جدید پا فراتر گذاشته می شود و ظاهراً دیدگاه های کسانی که به لزوم “تعریف یک گزینه نظامی حساب شده تر” در مهار برنامه بالقوه تسلیحات هسته ای ایران اعتقاد دارند، پرداخته می شود. 

کتزمن گفت به نظر می رسد تمهیدات جدید کنگره از “اعتقاد به احتمال لزوم استفاده از شیوه ها و یا تجهیزات جدید برای مقابله با تحریم ایران” حکایت دارد.

دولت اوباما اعلام کرده است برای واداشتن ایران به توقف غنی سازی اورانیوم، مایل به ادامه دیپلماسی و فشار غیرنظامی نظیر تحریم های اقتصادی است.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا امروز گفت تحریم های بین المللی و مشکلات فنی سبب کند شدن روند برنامه هسته ای ایران شده است.

کلینتون در نشستی در دانشگاه زاید ابوظبی گفت، تحریم ها سبب شده است که “دستیابی به بلندپروازی هسته ای برای ایران دشوارتر شود. ضمناً “مشکلات فنی” سبب کند شدن روند برنامه آن ها شده است و بر اساس آخرین برآوردهای ما، برنامه آنها کند شده است و ما مقداری زمان در اختیار داریم، اما این زمان طولانی نیست.”

رهبران نظامی آمریکا و از جمله رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور اعلام کرده اند، استفاده از گزینه نظامی تنها سبب ایجاد تأخیر در برنامه هسته ای ایران می شود و سبب وخامت اوضاع در این منطقه بی ثبات می شود.

دریاسالار مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز ماه گذشته این موضع را تکرار کرد که “تمامی گزینه هایی که بر روی میز قرار داشتند، همچنان مطرح هستند.”

هوارد باک مک کیون رئیس کمیسیون امور نظامی مجلس آمریکا در سخنانی به بلومبرگ گفت این تمهیدات تا حدی بر اساس گزارش های ارائه شده گیتس به مقامات در ژانویه 2010 مبنی بر فقدان استراتژی کارآمد آمریکا در قبال ایران تنظیم شده است.

مک کیون، نماینده جمهوری خواه از کالیفرنیا گفت: “گیتس خواستار درنظر گرفتن گزینه های نظامی شد که در صورت شکست دیپلماسی و یا تحریم ها برای تغییر رفتار ایران، به خدمت گرفته شوند.”

وی گفت: “گزینه نظامی باید معنایی داشته باشد و کنگره در تفسیر و توسعه مفهوم گزینه نظامی، نقش دارد.”

کمیسیون مک کیون جلساتی برگزار کرده است و به گفته او، از مقامات پنتاگون و سایر کارشناسان می خواهد “طیف کاملی از فعالیت های نظامی و اقدامات لازم برای رویارویی با توانمندی های ایران را تدارک ببینند.”

ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در دیدار 2 ژوئن 2009 با نمایندگان مجلس گفته بود “هنوز مهلتی بین شش تا 18 ماهه برای متوقف کردن ایران از کسب تسلیحات هسته ای قابل تصور است.”

به نقل از وی گزارش شده: “پس از این مهلت، هرگونه راه حل نظامی به خسارت های جانبی غیر قابل کنترل خواهد انجامید.”

بر اساس یکی از اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس، مقامات اسرائیلی در دیدار نوامبر 2009 با مقامات آمریکایی تکرار کرده اند “در صورت ادامه کنترل ایرانی ها بر تأسیسات هسته ای شان، هدف قرار دادن و تخریب این مراکز دشوارتر خواهد شد” و از دید آنها سال 2010 یک “سال حیاتی” خواهد بود. 

در این سند آمده است: “سپس هر دو طرف درباره تحویل قریب الوقوع بمب افکن های جی بی یو- 28 به اسرائیل بحث کردند و اعلام کردند که این انتقال باید هرچه سریعتر انجام شود تا از وارد آمدن اتهام کمک آمریکا به اسرائیل برای کسب آمادگی حمله جهت نظامی علیه ایران جلوگیری کند.”

بمب افکن جی بی یو- 28 حامل بمب های 5,000 پوندی است که مهمترین سلاح آمریکا برای نفوذ به اعماق زمین و تأسیسات مستقر در زیر زمین محسوب می شود. این نوع بمب اولین بار در سال 2005 به اسرائیل فروخته شد.

منبع: بلومبرگ- 10 ژانویه