عصرانه های کوه من گرسنه است

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین/ تازه ترین آثار چاپی

صفحه پشت ویترین به معرفی کتاب های تازه انتشار چاپی در داخل و خارج از ایران اختصاص دارد. ناشران یا پدید اورندگانی که علاقمند به معرفی کتاب خود در این صفحه هستند، می توانند از هرکتاب دو نسخه به نشانی زیر بفرستند:

Rooz -PB 114 -Creteil , 94000 – France

 

اینجا نرسیده به پل

نویسنده: آنیتا یارمحمدی

ناشر: ققنوس

قیمت: 8500 تومان

تعداد صفحات: 216 صفحه

شمارگان:1200 نسخه

رمان با استفاده از دیدگاه اول شخص و با رعایت توالی خط زمانی، به برهه‌ای از زندگی سه دختر دانشجو در کلانشهری چون تهران می‌پردازد. سه دختر دهه شصتی که هریک دارای دغدغه‌های ذهنی جداگانه به خود هستند. یکی درگیر مشکلات اقتصادی – مالی برای ادامه تحصیل است و دیگری با کنکاش در روابط عاطفی از دست رفته‌اش روزگارش را به ملال گره می‌زند و سومی درگیر کشمکش‌های خانوادگی – دانشجویی است.

هر کدام از راوی ها سعی دارند واگویه هایشان از زندگی پیرامون خود را به نحوی تصویر کنند تا هر چه واقعی تر به نظر بیاید آنجا که آیدا در دانشگاه وقتی میبیند یک نفر مقابل آسانسور دکمه روشن آسانسور را بارها میفشارد تا آسانسور زودتر به طبقه مورد نظر او برسد آنقدر واقعی بیان می شود که خواننده را با این واقعیت پنهان ولی حقیقی روبرو می کند که حماقت حس می شود ولی هیچگاه اعتراف نمی شود !؟

 

گاو حیوان تنهایی است

نویسنده: دیوید البحاری

مترجم: علی عبداللهی

ناشر: آموت

قیمت: 9000 تومان

تعداد صفحات: 184 صفحه

شمارگان:1100 نسخه

این کتاب شامل بیش از 100 داستان‌ بسیار کوتاه و داستانک از دیوید البحاری نویسنده صرب است که در کانادا زندگی می‌کند و پیش‌تر داستانی از وی در ایران ترجمه نشده است.

در این کتاب داستان‌های مینیمال و گاه نسبتا بلند، سوررئالیست و به سبک گروتسک گنجانده شده که اغلب آن‌ها افسانه‌وار هستند.

البحاری گاهی داستان‌هایش را به ساده‌ترین زبان ممکن می‌نویسد و در نگاه نخست به نظر می‌رسد که داستان‌هایش بسیار سطحی‌اند، اما وی در عمق آن‌ها به انتقاد از مسائل اجتماعی و تربیتی زیادی می‌پردازد.

از خودبیگانگی و نگاه عمیق به مسایل روز جهان، انتقاد از صنعت‌زدگی و مدرنیسم بخشی از مضامین به کارگرفته شده در داستان‌های این نویسنده صرب است. علاوه بر این، بازگو کردن خاطرات نقش مهمی در داستان‌های وی دارند.

 

کو گوش شنوا

نویسنده: سونیا هملین

مترجم: مهدی قراچه داغی

ناشر: قطره

قیمت: 12500 تومان

تعداد صفحات:312 صفحه

شمارگان: 400 نسخه

سونیا هملین یکی از برجسته ترین کارشناسان در زمینه برقراری ارتباط است. او در این کتاب با فراهم آوردن علم و اطلاع فراوان، راه حل های پیشرفته ای را برای بسیاری از معظلات ارتباطی و تبادلی ما ارائه می دهد.

این کتاب با عنوان فرعی “چگونه حرف بزنیم که به ما گوش بدهند” از سری کتاب های روانشناسی نشر قطره، درباره چگونگی برقراری ارتباط مؤثر و اینکه چگونه خود را به بهترین نوع ممکن معرفی نمایید، توضیحاتی می دهد.

 چگونه در محل کارتان به خواسته های خود برسید، آشنا شدن با روشی به منظور خوب ظاهر شدن در هر گفت و گو و رویارویی، تحلیل کردن مخاطبان، چه کنیم که دیگران بخواهند به حرف های ما گوش بدهند، اصول اولیه برقراری ارتباط در روزگار ما، چه موانعی بر سر راه برقراری ارتباط وجود دارد، چگونه موانع را از پیش رو برداریم، چگونه گوش بدهیم و حمایت کنیم، چگونه سخنان خود را بیان کنیم و… همگی از موضوعات مورد بحث در این کتاب هستند.

 

انسان و کیهان در ایران باستان

نویسنده: فیلیپ ژینیو

مترجم: لیندا گودرزی

ناشر: ماهی        

قیمت: 12500 تومان

تعداد صفحات: 208 صفحه

شمارگان: 1000 نسخه

این کتاب شامل “مجموعه سخنرانی‌های راتانبای کاتراک” نویسنده است که سال 1996 در دانشگاه آکسفورد ایراد شد. موضوعی که برای این سخنرانی‌ها انتخاب شد، انسان‌شناسی کهن ایرانیان است؛ همان تصوری که انسان آن دوره از خود و وضع جسمانی و روحی‌اش و نسبت خویش با جهان داشته است. 

البته این مبحثی بسیار گسترده است که پیش از این چندین محقق به آن پرداخته‌اند اما فیلیپ ژینیو امیدوار است تا با کمک منابع فراوان سریانی که تاکنون توجه لازم به آن‌ها نشده است، در مطالعه تطبیقی با منابع پهلوی نتایج تازه‌ای فراهم شود. 

این مجموعه شامل 6 فصل اصلی با عناوین زیر است: “سه روح نامیرا و وجوه دیگر وجود انسان”، “تن، کالبدشناسی، وظایف الاعضا و پزشکی”، “عناصر کیهان و نظریه عالم صغیر”، “انسان در برابر عالم غیب؛ آیین شمنی در ایران”، “آیین شمنی و جادوگری” و”مساله گروش به دین و هویت زردشتی”

 

سارقان آتش

گرد آونده: جمانه حداد

مترجم: احسان موسوی خلخالی

ناشر: نیلوفر

قیمت:12500 تومان

تعداد صفحات: 294 صفحه

شمارگان: 1000 نسخه

جمانه حداد، نویسنده روزنامه النهار سراغ شخصیتهای فرهنگی رفته است. او با بزرگانی چون : ژوزه ساراماگو،اومبرتو اکو ، پیتر هانتکه ،طاهر بن جلون و بسیاری دیگر مصاحبه کرده و با آنان به گفتگو نشسته است. غالب این گفتگوها در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در ضمیمه فرهنگی روزنامه النهار به چاپ رسیده اند.

جمانه در مقدمه کتاب چنین میگوید : “گفتگو بیش از هرچیز یک سفر است ، دیداری از ذهن و قلم و روح و زندگی و طبع دیگری و چه بسا پنهان کردنی هایش و ناخودآگاهش. رفتن به مکانها و کنکاش در شخصیتها. جورچینی رنگی از شهرها و استعدادها و طبایع گوناگون که نیویورک را به لندن وصل میکند شاعر را به رمان نویس ، درون گرا را به برون گرا ، آغاز را به انجام یا به پلی که به انجام میرساند.”

”… این گونه، در پی نفوذ به ذهن و زندگی نویسندگان، و در پی ورود به خانه ها یا دفاترشان، توانستم جزئیاتی اساسی درباره ی آن ها کشف کنم که برخی را تعریف کرده ام و ناگفتنی ها را در خاطرم نگه داشته ام، منبعی برای لذت و خوشی. از پل استر یاد گرفتم چگونه ممکن است نویسندگی هویت کسی شود، از اوبرتو اکو شیفتگی به دانش و گستردگی افق دید را آموختم، از هانتکه فضایل کنار کشیدن از زندگی عمومی، از ژوزه ساراماگو قاعده ی مقدس نشستن پشت میز کار، از ایو بونفوا فروتنی و سادگی و مهربانی، از آنتونیو تابوکی ایمان خیره سرانه به تصادف، از ندیم گورسل گرمای حس انسانی، از مانوئل باثکث مونتالبان عشق اپیکوری به زندگی، از ریتا داو معنای خودسازیِ قدم به قدم، و از طاهر بن جلون شفافیت و ریاضت. بدین سان، گفت و گو گذر لطیف روح به روح است.”

 

کیف پول من گرسنه است

نویسنده: فاضل ترکمن

ناشر: پیدایش

قیمت: 4500 تومان

تعداد صفحات:72 صفحه

شمارگان: 2000 نسخه

این کتاب توسط لاله ضیایی تصویرگری شده و شاپور حاتمی نیز طراح روی جلد آن است. “کیف پول من گرسنه است” شامل 20 شعر طنز در قالب‌های غزل، مثنوی، چهارپاره، رباعی و دوبیتی است و به گفته‌ی شاعر مجموعه، به دغدغه‌های مخاطبان نوجوان می‌پردازد. ترکمن درباره‌ گروه سنی کتاب می‌گوید: من درباره‌ی تفکیک گروه سنی تنها جداسازی گروه سنی خردسال و کودک را می‌پسندم و فکر می‌کنم گروه سنی نوجوان با جوان تفاوت چندانی ندارد، بخصوص که نوجوانان امروز قابل قیاس با نوجوانان دهه‌های گذشته نیستند و از رشد فکری بیش‌تری برخوردار شده‌اند؛ به‌همین‌خاطر فاصله‌ی نوجوانی تا جوانی را تنها در همان واژه‌ی “نو” می‌دانم که فاصله‌ی کوتاهی است.

او درباره‌ مضامین مجموعه‌ شعر طنز خود اظهار می‌کند: مضامین شعرهای کتاب متنوع است و سعی کردم تمامی سلایق را مد نظر داشته باشم.

 

عصرانه‌های کوه روی میز

نویسنده: مرتضی دلاوری‌پاریزی

ناشر: نون

قیمت: 6500 تومان

تعداد صفحات: 156 صفحه

شمارگان: 1100 نسخه


 

“عصرانه‌های کوه روی میز” شامل 146 قطعه شعر کوتاه نیمایی است و آمیختگی طبیعت با عشق، فوتبال و روزمرگی ویژگی خاصی به این مجموعه داده است و تاکید شاعر بر استفاده از اوزان نیمایی در شعر کوتاه از مشخصه‌های دیگر این اثر به شمار می‌رود.

دلاوری ‌پاریزی متولد 1351، اهل کرمان و فارغ التحصیل شیمی است و پیش از این هم مجموعه شعری به نام “مثل صنوبرهای پاریز” از او منتشر شده است.

“صیّاد”

غرور تو را دوست دارم

عبور تو را هم.

از این لاشه نیم خورده

پلنگانه بگذر!

“مترسک”

توی این خیال یخ‌زده

مریض می‌شوی

دست‌های چوبی مرا

شعله‌ای ببخش!

آه… دلتنگی خونینی است

گاه گاهی لحظه های من

عصر جمعه نیست.