تماس تلفنی موسوی از زندان خانگی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» از زهرا رهنورد خبری نیست

در حالیکه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر می برند بستگان و نزدیکان این دو رهبر جنبش سبز از روحیه عالی و مقاوم آنها خبر میدهند.

به گفته نزدیکان نخست وزیر زمان جنگ، آقای موسوی دیروز با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی داشته و از سلامت جسمانی خود و خانم رهنورد خبر داده است.

آقای موسوی در این تماس تلفنی گفته است که او و خانم رهنورد همچنان در منزل خود به سر می برند و شایعات مربوط به بازداشت و انتقال شان به محلی نامعلوم را تکذیب کرده است.

نخست وزیر زمان جنگ بیش از این امکان صحبت نداشته و تنها به احوالپرسی بسنده کرده است.

آقای موسوی روز پنج شنبه نیز با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی گرفته بود.

میرحسین موسوی در تماس تلفنی کوتاه روز پنج شنبه، خبر از عزل محافظانش داده و گفته است که نیروهای امنیتی جایگزین محافظان او شده اند و مواد غذایی و خوراک آنها را نیز نیروهای امنیتی تامین می کنند.

آقای موسوی گفته است که حتی روزنامه های داخل کشور نیز در اختیار او و خانم رهنورد قرار نمی گیرد.

به گفته نزدیکان آقای موسوی، روحیه او بسیار عالی بوده است. خانم رهنورد تاکنون تماسی با خانواده و بستگان خود نداشته است.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از روز 25 بهمن در حصر خانگی قرار گرفتند؛ حصری که پس از انتشار پیام آقای موسوی به محاصره کامل خانه او و قطع همه راههای ارتباطی شان تبدیل شد.

تلفن ها و اینترنت منزل آقای موسوی قطع است و به گفته نزدیکان آقای موسوی پس ازقطع تمامی ارتباطات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، تماس تلفنی کوتاه دیروز و همچنین تماس تلفنی روز پنج شنبه، تاکنون تنها تماس آنها با خارج از منزلشان بوده است.

نزدیکان آقای موسوی همچنین به “روز” گفته اند که طی روزهای گذشته بارها دختران نخست وزیر زمان جنگ برای دیدار با پدر و مادرشان مراجعه کرده  اما تاکنون موفق به دیدار با آنها نشده اند.

وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر می کند در این زمینه گزارش داده است که ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ نزدیک شدن به محل سکونت والدین‌شان را به دختران آقای موسوی نمی‌دهند و به آنها گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند. این در حالیست که ماموران تاکنون از ارائه‌ هرگونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری کرده اند.

 

خانه نخست وزیر زمان جنگ، زندان شد

وب سایت کلمه گزارش داده است که “خانه‌ موسوی و رهنورد را به زندانی با دیوارهای بلند آهنی برای آنها تبدیل می‌کنند”.

براساس این گزارش که به نقل از شاهدان عینی، برخی کارمندان نهاد ریاست جمهوری و پزشکان و بیماران بیمارستان شهید شوریده منتشرشده “ماموران حکومتی مشغول احداث یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ میرحسین موسوی هستند”.

بیمارستان شهید شوریده در نزدیکی کوچه ای قرار دارد که منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آن واقع است.

منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در کوچه اختر واقع در خیابان پاستور است که به دلیل واقع شدن بسیاری از مراکز حساس حکومتی در ان، یک منطقه امنیتی محسوب می شود.

 کلمه نوشته است: “پس از قطع تمامی راه‌های ارتباطی موسوی و رهنورد، از جمله تلفن‌های ثابت و همراه و اینترنت، اکنون با ایجاد دیوار آهنی در اطراف خانه‌ موسوی، حصر آنها وارد مرحله جدیدتری شده است و معلوم نیست مقامات قضایی و امنیتی در روزهای آینده چه برنامه‌ای برای میرحسین و همسرش در دست اجرا دارند”.

براساس این گزارش محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ایشان قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد.

ابتدای کوچه‌ بن‌بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، همچنان با یک اتومبیل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود. وب سایت کلمه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که این اتومبیل ون، سرنشینانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پیاده می‌شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می‌دهند. شیشه‌های این ون کاملا سیاه است و درون آن اصلا دیده نمی‌شود.

احداث دیوار آهنین در معبر ورودی منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد یک روز پس از آن صورت گرفت که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون طرفدار محمود احمدی نژاد در خطبه های نماز جمعه تهران خواستار مسدود شدن در خانه رهبران جنبش سبز، قطع تلفن و اینترنت و زندانی شدن آنها  در خانه هایشان شده بود.

او گفته بود: کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.

امری که اعتراض علی مطهری، نماینده محافظه کار مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت الله مطهری را در پی داشت. آقای مطهری خواسته احمد جنتی  و حصر خانگی رهبران جنبش سبز پیش از محاکمه آنها را غیرقانونی خوانده و خواستار محاکمه همزمان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد شده است.

سایت تابناک، متعلق به محسن رضایی، به نقل از  مطهری نوشته است که محمود احمدی نژاد به خاطر زمینه سازی فتنه در جریان مبازرات انتخاباتی باید محاکمه شود.

همزمان روز گذشته وب سایت 598 که  متعلق به محافظه کاران تندرو است در خبری از سفر رئیس قوه قضائیه  به قم برای رایزنی با مراجع و جلب نظر آنها برای بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داد؛

خبریکه پس از ساعتی از روی این وب سایت حذف شد.

در عین حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه روز پنج شنبه در همایش قضات دادگستری گفته است که «ما راه را بر اطلاع پراکنی سران فتنه خواهیم بست و اجازه نمی دهیم بیش از این از تحمل نظام اسلامی سو استفاده کنند.»

سخنان لاریجانی از سوی ناظران در راستای خواسته احمد جنتی و قطع ارتباط کامل سران جنبش سبز با مردم ارزیابی شده است.

افزایش فشارها و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از آن صورت گرفت که این دو مخالف دولت محمود احمدی نژاد در نامه ای به وزارت کشور خواستار مجوز برای راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس در روز 25 بهمن شدند. مجوز داده نشد اما رهبران جنبش سبز در حصر قرار گرفتند و مردم به خیابان ها آمده و شعار دادند که بعد از مبارک و بن علی، نوبت سید علی است که برود.

 

حکومت سرنگون شده

همزمان با بالا گرفتن فشارها از سوی طرفداران محمود احمدی نژاد برای محاکمه سران جنبش سبز، مهدی کروبی آمادگی خود را برای محاکمه در یک دادگاه علنی اعلام کرد.

به گفته مجتبی واحدی، کروبی خطاب به سران حکومت گفته است: اگر غیرت و شجاعت دارید  لااقل مانند حکومت شاه رفتار کنید که ا گر مبارزانی مانند طالقانی، گلسرخی، بخارایی و دهها مبارز با اندیشه های متفاوت به بند می کشید اجازه انتشار محاکمات آنها در رسانه ها را می داد.

سحام نیوز از آقای واحدی به عنوان مشاور کروبی یاد کرده و به نقل از او نوشته است:آقای کروبی از برخی شیرهای کاغذی حکومتی خواست اگر شجاعت وغیرت دارند او را به صورت علنی محاکمه کنند تا او در یک دادگاه علنی نشان دهد براندازان اصلی چه کسانی هستند.

براساس همین گزارش آقای کروبی معتقد است که بر اندازی قبلا توسط بخش هایی از حاکمیت انجام شده و آنچه امروز در کشور جاکم است نه جمهوری است ونه اسلامی. یعنی جمهوری اسلامی توسط  میراث خواران حکومتی، سر نگون شده است.

او همچنین از همسایگان خود که مدتهاست به دلیل تجمع لباس شخصی ها مورد آزار واذیت شبانه قرار می گیرند عذرخواهی کرده است.

روز گذشته نیز همسایگان آقای کروبی در نامه ای اعتراض آمیز به وزارت کشور اعلام کرده اند که طی شب های گذشته شاهد رکیک ترین الفاظ ناموسی از سوی عده ای که خود را سربازان ولایت می نامند بوده اند.

همسایگان آقای کروبی در این نامه که در وب سایت سحام نیوز منتشر شده از وزیر کشور خواسته اند “دستور برخورد با این تجمعات غیر قانونی را صادر فرمایید و اگر برخی از مسئولان صلاح را بر ادامه آن می‌دانند، حداقل دستور دهید ساعات تجمع را به روز و یا اوایل شب انتقال دهند و از به کارگیری الفاظ ناموسی پرهیز کنند و از آوردن زنان معلوم الحال در این منطقه مسکونی خودداری نمایند”.

 آنها همچنین نوشته اند: از همه بد‌تر حضور چند زن با ظاهری زننده در پوشش اسلامی به عنوان شارژر و موتور محرکه لباس شخصی‌های حاضر است که چهره منطقه را به شدت خراب کرده است. تردد افرادی که بعد از پایان مراسم و برای برقرای ارتباط با زنان حاضر در سه بامداد به این منطقه می‌آیند، موجب ناراحتی مضاعف ساکنین این منطقه شده است.

طی روزهای گذشته نیروهای لباس شخصی و بسیجی بارها در مقابل منزل مهدی کروبی تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی خواهان اعدام او و میرحسین موسوی شده اند.

رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد تاکنون در باره این اتفاقات موضعی علنی نگرفته اند.